2015-11-15, 14:12
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Jag köpte boken. Mattsson har med en del citat från Sven Å Christianson som jag tycker är avslöjande. Jag kan inte minnas att Josefsson och Råstam använde sej av detta vilket jag tycker är konstigt då det stödjer deras sak.

Har du exempel på sådana citat? Jag blir nyfiken då sådana uttalanden borde gjort Mattson tveksam men det verkar det ju inte ha gjort eftersom han så hårt kritiserar dem som inte tror på Bergwall.
Han skriver ju bl.a. i den artikel jag tidigare länkade till:
Citat:
I fallet Quick, där hans egna erkännanden och de samlade indicierna mot honom väger blytungt
Citera
2015-11-16, 09:57
Medlem
Lambertz har börjat berätta sagor, varför han gör det är svårt att förstå eftersom de kan uppfattas som kritik mot honom själv.

Senast berättar han en historia om en rättshaverist, och avslutar med något som jag uppfattar som ett råd till honom själv.

Läs http://goranlambertz.se/sondagsbetraktelse-nr-25.
Senast redigerad av Brontosaurus 2015-11-16 kl. 09:59.
Citera
2015-11-16, 10:52
Medlem
GL har antagligen noga rådgjort med sina vänner. Och lägger nu en ny bit till historieskrivningen runt konsekvenserna av Stures hejdlösa "storljugande" om 30-talet mord.
Citat:
Ursprungligen postat av Brontosaurus
Lambertz har börjat berätta sagor, varför han gör det är svårt att förstå eftersom de kan uppfattas som kritik mot honom själv.

Senast berättar han en historia om en rättshaverist, och avslutar med något som jag uppfattar som ett råd till honom själv.

Citera
2015-11-16, 18:54
Medlem
habets avatar
Citat:

Vad värre är, han fortsätter insinuera att Bergwall är skyldig.

Jag förstår mig verkligen inte på detta land! Vart helst annars skulle en person som SÅC ansetts förbrukad som expert efter att ha blivit totalt sågad av en statligt tillsatt kommission - men inte i Sverige inte.
Att han på ett seminarium om seriemördare anlitas som expert (och dessutom av ett justitieråd i HD lyfts fram som en auktoritet på området) får man väl närmast se som en skymf mot ett normalt rättssamhälle.

http://goranlambertz.se/ett-seminarium-om-seriemordare/
Citera
2015-11-23, 00:42
Medlem
Citat:

Göran Lambertz har som dåvarande Justitiekansler uttalat sig efter vad föredragande tjänsteman vid JK redovisat för honom och senare som justitieråd har Göran Lambertz naturligtvis inte anledning ifrågasätta att av JK-föredragande tidigare lämnade uppgifter möjligen inte stämde med utredningsunderlagen.
Systemfel utgör att samma tjänstemän vid JK, JO, RÅ granskar anmälningar mot myndighetspersoner och som oavsett hur många gånger anmälningar sker mot samma tjänstemän, utreds av samma tjänstemän vd JK, JO, RÅ.
De facto gör att om JK:s, JO:s eller RÅ:s tjänstemän med eller utan uppsåt feltolkat innehåll i en anmälan mot en myndighet, tjänsteman, och därav felaktigt redovisat innehåll i en anmälan för chefsansvarig så spelar det ingen roll om det inkommer hundra likadana anmälningar från hundra andra personer mot samma myndighet, tjänsteman, ty då måste föredragande antingen erkänna att de medvetet eller omedvetet begått tjänstefel eller fortsätta att vilseleda vid tidpunkter högsta hönsen för RÅ, JO respektive JK, oavsett om denne JK-chef heter Göran Lambertz, precis som vid tidpunkt och under många år åklagare Christer van der Kwast gjort.
Execute Justice not People!
Citera
2015-12-03, 15:11
Medlem
Bergwall och Ohlsson skall ju ha anmält Lambertz i ett enskilt mål.

Är det någon som vet hur det går med detta?
Citera
2015-12-11, 16:57
Avslutad
Citat:
Bergwall och Ohlsson skall ju ha anmält Lambertz i ett enskilt mål.

Är det någon som vet hur det går med detta?

Inte ett pip om det tyvärr. Kan sätta nästa löning på att Lambertz går fri från allt ansvar.
Citera
2015-12-11, 18:23
Medlem
habets avatar
Men herreguds djävlar, hur många gånger ska man behöva skriva detta - SKA HAN ALDRIG GE SIG?

http://goranlambertz.se/sondagsbetraktelse-nr-28/

Går det verkligen inte på något sätt att få stopp på karln? Är det inte en ny ordförande i HD nu efter Lundius, kan inte han ta och riva i.
Citera
2015-12-11, 18:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Men herreguds djävlar, hur många gånger ska man behöva skriva detta - SKA HAN ALDRIG GE SIG?

http://goranlambertz.se/sondagsbetraktelse-nr-28/

Går det verkligen inte på något sätt att få stopp på karln? Är det inte en ny ordförande i HD nu efter Lundius, kan inte han ta och riva i.

Han hävdar bestämt att han har rätt. Det var absolut ingen rättsskandal. Det finns fortfarande ett stort antal bevis osv, osv.

Han tog nyligen tillbaka det om likhunden - kors i taket - men när skall han ge sig?

Måste ge honom att han är principfast, men någon måtta får det vara. Vad lider han av? AIDS av utseendet att döma, men psykiskt?

Fan, deportera honom till Nordkorea.
Citera
2015-12-13, 20:19
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justiterådet
I det tysta har många visat sig förstå att det blev fel med frikännandena. Helt enkelt därför att bevisningen mot Thomas Quick var mycket övertygande, och att detta numera är lätt att ta reda på. Den som är någorlunda insatt, kunnig och hederlig ser att sannolikheten för att Sture Bergwall nu talar osant om åtminstone ett av morden är långt över 99 %.
Har han gjort någon motsvarande beräkning gällande sannolikheten att Bergwall faktiskt var oskyldig i något av fallen?

Även om Lambertz skulle ha helt rätt i sin befängda sannolikhetskalkyl så är det fortfarande skandal att en representant för högsta domstolen förespråkar att man skall vara dömd för flera brott som man sannolikt INTE har begått bara för att det är sannolikt att man begått ETT brott, som inte ens kan pekas ut vilket det är.
Citera
2015-12-13, 21:52
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Har han gjort någon motsvarande beräkning gällande sannolikheten att Bergwall faktiskt var oskyldig i något av fallen?

Även om Lambertz skulle ha helt rätt i sin befängda sannolikhetskalkyl så är det fortfarande skandal att en representant för högsta domstolen förespråkar att man skall vara dömd för flera brott som man sannolikt INTE har begått bara för att det är sannolikt att man begått ETT brott, som inte ens kan pekas ut vilket det är.

Lambertz sannolikhetsberäkningar är - helt osannolika.

Hans resonemang är helt bisarrt. Hans sannolikhetsresonemang har ingen som helst verklighetsanknytning eller något som har ens den minsta anknytning till korrekta sannolikhetsberäkningar.

Hans sannolikhetsberäkningar är gjorda på ett mycket märkligt sätt som han själv hittat på och inget som någon som verkligen har kunskaper om sannolikhetsberäkningar skulle hålla med om. Tvärtom.

Lambertz har en inställning till vetenskaplig sanning som kan anses vara jämställd med den syn på vetenskaplig sanning som man finner hos en känd amerikansk presidentkandidat, som vi alla har lärt känna mer ingående på senare tid.
Citera
2015-12-14, 11:28
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte

Citat:
I det tysta har många visat sig förstå att det blev fel med frikännandena. Helt enkelt därför att bevisningen mot Thomas Quick var mycket övertygande, och att detta numera är lätt att ta reda på.
Undrar om han faktiskt hör röster "I det tysta har många visat sig förstå...". Hur fan vet han då om det, om det skett i det tysta? Han gör så många galna uttalanden så man undrar om han enbart gör det för att provocera.
Det jag undrar allra mest över, jag har tagit upp detta tidigare också, varför får han trots allt så lite mothugg i offentligheten? Har all gett upp, eller vad är det frågan om, varför får han hållas. Är det ingen som ORKAR bemöta honom längre - ska han "vinna" på ren utnötning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in