2015-12-12, 03:14
Medlem
Jag har senaste versionen av Google chrome.
När jag tittar på jpg bilder på webben så ser jag att färgerna blir fel i jämförelse med tex windows egna Explorer. I windows 7 ser färgerna okej ut i google chrome men inte win10.
Hur löser jag detta?
Citera
2015-12-12, 03:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NightWalker1
datorn är inte gammal, bara en av hårddiskarna som är det.
p4a ?
minns inte om jag fick med någon drivis till kontrollerkortet, det är denna från kjell i alla fall
http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-kringutrustning/datorkomponenter/interna-kablar/sata/adapter-ide-till-sata-p38784

det är ju det jag undrar här..jag vet inte vad du menar med crackad, jag har laddat ner windowset och sen tog jag hem en loader och installerade den så att jag kan installera uppdateringar

jaså, det var bara en av hårddiskarna, inte den du bootar med då hoppas jag
för IDE är ju segt

Jag skulle också vilja ha win10, men har crackad också (loader). Dock så orkar jag inte med att ominstallera alla saker och strul med drivisar och allt annat. Ännu.
Men vid nästa uppgradering av dator så är det klart att det blir win10. Men än så länge har jag faktiskt inte hittat något tungt skäl till att uppgradera.

Jag hoppas att du har en SSD-disk att boota ifrån. Det är ju normalt sett idag viktigare än processorval, såvida du inte väljer ultrabudgetprocessorer. SSD är ett måste.
Citera
2015-12-12, 08:45
Medlem
1FFs avatar
Citat:
jag är nyfiken på 10:an.
idag kör jag en nerladdad version av windows 7 med en windows loader så att jag kan installera uppdateringarna.

jag gillar sjuan men jag tycker den tar så mycket plats, jag är flitig med ccleander och disk cleanup men det är ändå dåligt med space.

hur är det med 10:an? borde det fungera för mig att uppgradera även fast jag kör med pirat-version?
jag har fått upp ett meddelande om att min dator är kompatibel i alla fall.
tar 10 mindre utrymme än vad 7an gör? andra fördelar/nackdelar?

klarar den att läsa av gamla hårddiskar? (har en ide med sata-kontrollerkort)

tacksam för svar

Spara utrymme genom att ta bort page och hiberfilen och spara enbart nödvändiga återställningspunkter. Installera ENBART de ABSOLUT NÖDVÄNDIGA updates, de är oerhört få vilket du kommer att märka om du går igenom dem manuellt. En bra säk.lösning är viktigare än alla dessa W.säk.updates.

Kör extended disc cleanup.
Citera
2015-12-12, 13:23
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
jag är nyfiken på 10:an.
idag kör jag en nerladdad version av windows 7 med en windows loader så att jag kan installera uppdateringarna.

jag gillar sjuan men jag tycker den tar så mycket plats, jag är flitig med ccleander och disk cleanup men det är ändå dåligt med space.

hur är det med 10:an? borde det fungera för mig att uppgradera även fast jag kör med pirat-version?
jag har fått upp ett meddelande om att min dator är kompatibel i alla fall.
tar 10 mindre utrymme än vad 7an gör? andra fördelar/nackdelar?

klarar den att läsa av gamla hårddiskar? (har en ide med sata-kontrollerkort)

tacksam för svar

Det kommer garanterat att fungera.

Systemstart blir snabbare:
Äldre dator:
Win7: 50,3
Win10: 13,5

Kraftfull dator:
Win7: 36
Win10: 7
Citera
2015-12-12, 13:35
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenix1
Jag tycker det är dåligt det här med att drivisarna inte fixas automatiskt, i synnerhet när internet-kopplingen är etablerad vid installationen. Varför kan win update fixa drivisarna till vanliga grafikkort automatiskt?
Plug & Play har ju funnits i 20 år nästan, ändå lyckas inte windows10 ens.
Är det någon som fattar varför?

De drivrutiner som man får via Windows Update är "Microsoft Certified". Det kostar tillverkarna pengar att få drivrutinera certifierade av MS så de gör det bara en gång. Kanske någon ytterligare vid allvarliga fel. Därefter uppdaterar tillverkarna av t.ex grafikkort varje månad i början på produktens livstid.
Citera
2015-12-12, 17:03
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenix1
jaså, det var bara en av hårddiskarna, inte den du bootar med då hoppas jag
för IDE är ju segt

Jag skulle också vilja ha win10, men har crackad också (loader). Dock så orkar jag inte med att ominstallera alla saker och strul med drivisar och allt annat. Ännu.
Men vid nästa uppgradering av dator så är det klart att det blir win10. Men än så länge har jag faktiskt inte hittat något tungt skäl till att uppgradera.

Jag hoppas att du har en SSD-disk att boota ifrån. Det är ju normalt sett idag viktigare än processorval, såvida du inte väljer ultrabudgetprocessorer. SSD är ett måste.
nej precis, ide:en är endast en extra slav-disk.

mm, om det är krångel med drivisarna så vill inte jag heller installera 10.an, det ska va enkelt ju.
det ska i så fall vara om 10:an tar mycket mindre plats än 7:an för som jag har nu så käkar windows upp min c-volym.

nej jag kör inte med ssd. jag tycker det går snabbt nog och så är det en ekonomisk fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Spara utrymme genom att ta bort page och hiberfilen och spara enbart nödvändiga återställningspunkter. Installera ENBART de ABSOLUT NÖDVÄNDIGA updates, de är oerhört få vilket du kommer att märka om du går igenom dem manuellt. En bra säk.lösning är viktigare än alla dessa W.säk.updates.

Kör extended disc cleanup.
menar du pagefile.sys? den ska man ju inte ta bort..
hiberfilen är dellad för länge sen
rensar redan återställningspunkterna, bara senaste kvar.
endast nödvändiga updates - det har jag också kört med sedan starten.
extended disc cleanup - vad är det? jag kör vanliga disk cleanup som admin..

Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det kommer garanterat att fungera.

Systemstart blir snabbare:
Äldre dator:
Win7: 50,3
Win10: 13,5

Kraftfull dator:
Win7: 36
Win10: 7
bra i så fall men jag har hört att det inte ska vara så bra för pirater att köra 10:an, stämmer det?
och om man nu måste installera om alla drivrutiner igen så vette f*n om jag vill ha 10:an.
Citera
2015-12-12, 17:19
Medlem
1FFs avatar
Pagefilen går att ta bort och sedan kör du med ett minneshanterings program, t.e.x Cleanmem så körde jag utan problem på W7 under lång tid. Har du mycket minne så behövs inte ens Cleanmem.

Inte nödvändiga utan ABSOLUT NÖDVÄNDIGA, man går igenom dem manuellt och installerar/avinstallerar endast de som egentligen behövs. På W8.1 t.e.x hade jag 25st W.updates utav sammanlagt c:a190.

Extended Cleanup - http://www.eightforums.com/tutorials/30690-disk-cleanup-extended-add-context-menu-windows.html. Första körningen brukar kunna bli några GB`s.
Citera
2015-12-12, 17:26
Medlem
1FFs avatar
Apropå W10 så är det mindre och de flesta drivisar installerar faktiskt W10 självt och sedan kompletterar du med att använda något bra uppdateringsprogram likt IObit driver booster samt kollar in datortillverkarens hemsida. Mindre jobb än du tror.
Citera
2015-12-13, 02:45
Bannlyst
Citat:
datorn är inte gammal, bara en av hårddiskarna som är det.
p4a ?
minns inte om jag fick med någon drivis till kontrollerkortet, det är denna från kjell i alla fall
http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-kringutrustning/datorkomponenter/interna-kablar/sata/adapter-ide-till-sata-p38784

det är ju det jag undrar här..jag vet inte vad du menar med crackad, jag har laddat ner windowset och sen tog jag hem en loader och installerade den så att jag kan installera uppdateringar

hur stora är dina diskar egentligen?
du kan köra komprimerat på SSD, men det sliter ut SSDn fortare

ett tips som jag tycker ökar diskprestandan bra, är att gå in i enhetshanteraren och slå på drivens egna cache, och och stoppa windows att automatiskt att regelbundet skriva ut block på disken som är ram-cachet i datorn. På SSD behövs inte det.

Om du kör utorrent. Så gäller samma där. Se till att allokera minst 512mb cache för programmets data, och låt det krympa dess cache vid behov när det själv märker det: alltså overrida windows cache-hantering.

Studera genom task managern vad det är som suger CPU-kraft och minne. Därefter gå vidare.
Citera
2015-12-13, 23:20
Medlem
Har ett problem jag skulle behöva lösa åt en släkting.
När man ska öppna mappar som ligger på skrivbordet hamnar de endast nertabbade på aktivitetsfältet. När man sedan försöker maximera dem från aktivitetsfältet händer inget. Använder själv w7 och känner mig rätt lost. Har uppenbarligen inte hittat en lösning.
Någons som har tips på hur man löser problemet?
Citera
2015-12-14, 10:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av yrihuvet
Har ett problem jag skulle behöva lösa åt en släkting.
När man ska öppna mappar som ligger på skrivbordet hamnar de endast nertabbade på aktivitetsfältet. När man sedan försöker maximera dem från aktivitetsfältet händer inget. Använder själv w7 och känner mig rätt lost. Har uppenbarligen inte hittat en lösning.
Någons som har tips på hur man löser problemet?
Varför lägga hela mappar på skrivbordet? Borde ju ligga under dokument eller liknande plats på datorn.
Citera
2015-12-14, 11:20
Medlem
SpeedingBullets avatar
Uppdaterade till WIndows 10 idag och märkte genast att min pekplatta/mus på laptopen har börjar 'låsa sig' ibland.
Typ man måste röra den några sekunder för att den ska vakna till liv. Hittade inget på google men var lite svårt med vad man skulle söka efter.

Någon som har samma problem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in