Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-25, 20:05
Medlem
onekinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Minst resurskrävande torde vara W10.

Din kommentar ovan om DX12 är helt fristående ifrån mitt tidigare inlägg med tillhörande länk ?...vilken inte handlar om det.

Tolkade det som att du inte riktigt hade någon koll på vilket av OSen var minst resurskrävande. Hört att DX12 ger fler FPS i spel. Men FÖRLÅT!

Ville helt enkelt ha lite mer insikt i vilket OS som verkligen är minst resurskrävande och inte bara att det ena eller andra borde vara si och så. Kan väl knappast bara vara jag som undrat över vilket OS som flyter på bäst på något äldre/klenare datorer.
Senast redigerad av onekind 2015-11-25 kl. 20:07.
Citera
2015-11-25, 20:17
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onekind
Tolkade det som att du inte riktigt hade någon koll på vilket av OSen var minst resurskrävande. Hört att DX12 ger fler FPS i spel. Men FÖRLÅT!

Ville helt enkelt ha lite mer insikt i vilket OS som verkligen är minst resurskrävande och inte bara att det ena eller andra borde vara si och så. Kan väl knappast bara vara jag som undrat över vilket OS som flyter på bäst på något äldre/klenare datorer.

Som sagt, spionerandet kan du bli av med om du använder programmet på den länk jag angav tidigare. För mig tog den bort en hel del onödiga resurser trots att jag bara har W8.1.

Vilket som är minst krävande ser du genom att titta på infon som finns på nätet om minimikraven för respektive Os, det är alltså W10. Kan man köra W7 på en dator så kan man köra W10.
Citera
2015-11-25, 20:35
Medlem
onekinds avatar
Citat:
Vilket som är minst krävande ser du genom att titta på infon som finns på nätet om minimikraven för respektive Os, det är alltså W10. Kan man köra W7 på en dator så kan man köra W10.

Minimikraven är likadana för både win7 & win10, hur drar du då den slutsatsen att win10 är mindre krävande än win7? Är det något jag missar?

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/products/system-requirements
https://www.microsoft.com/sv-se/windows/windows-10-specifications#sysreqs
Citera
2015-11-25, 20:51
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boonyisa
Kör windows 7 har aldrig haft problem, och är allmänt skit nöjd!
När jag läser här känns det som allt bara krånglar med 10an!
Cyrus eller något pro är det verkligen värt att uppdatera?

Och om jag uppdaterar så är det en clean ny grundinställning som gäller eller?

Tack på Förhand Boonyisa.

Svårt att säga att du ska nu börjar med Windows 10 om du nu har en helt fungerande Windowsmaskin. Man får helt enkelt fråga sig själv, är detta värt? i Mitt fall så valdes ett Ja.

Jag avvaktade i dryga 2 månader med Windows 10. Hade 6 fullt fungerande Windowsmaskiner med 8.1 Pro som operativsystem. Jag beslöt att uppgradera till Windows 10 och sitter idag med detta operativsystem på mina maskiner. Är fullt nöjd och inga problem alls vare sig med uppgraderingen eller med en ren installation.

Jag utförde en uppgradering först med hjälp av verktyget som finns på Microsofts webbsida -> https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Därefter när uppgraderingen var klar så valde jag via detta verktyg en bootbar media. D.v.s att man bränner ut ISO-filen på en DVD-skiva och utför sedan en ren installation. Licensen blir akrtiverad under uppgraderingen så den behöver man inte skriva in under den rena installationen.
Citera
2015-11-25, 21:50
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Minimikraven är likadana för både win7 & win10, hur drar du då den slutsatsen att win10 är mindre krävande än win7? Är det något jag missar?

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/products/system-requirements
https://www.microsoft.com/sv-se/windows/windows-10-specifications#sysreqs

Sedär, jamen då har du ditt svar. Jag hade för mig att kraven var något lägre på W10. Men om man kollar på nätet så upplever en del W10 som lite lättare på datorn, mindre RAM användande, lättare med grafikanvändningen och snabbare uppstart och funktioner med en del program till följd av att programmakarna har tvingats förbättra/uppdatera sina program. Framförallt så går allt lite snabbare i W10.

Men som jag skrev i min inledning så får du bedömma själv förhållandet W7 kontra W10 det jag ville bidra med var spioneri/telemetristoppandet som sparar in en hel del resurser. Stäng även av time broker i registret och uppdatering av appar etc och du tjänar in ännu mer.
Senast redigerad av 1FF 2015-11-25 kl. 21:54.
Citera
2015-11-25, 21:53
Medlem
onekinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Svårt att säga att du ska nu börjar med Windows 10 om du nu har en helt fungerande Windowsmaskin. Man får helt enkelt fråga sig själv, är detta värt? i Mitt fall så valdes ett Ja.

Ja, jo, svårt är det! "Helt fungerande" maskin har jag väl egentligen inte. Behövs en formatering då jag har ackumulerat så mycket skit på datorn, och det är väl fortfarande som så att datorn flyter på snabbare som den gjorde förr i tiden när man installera om även samma OS?

Att ett windows är bättre än det andra när det kommer till inte bara spel, men också hur snabb responstid det blir med vissa program med win7 vs win10 är självklart, men frågan är vilket. Det lilla jag läst på das interwebz visar väldigt olika, och sen hjälper det inte att jag läst några månader gamla artiklar angående OS:et då win10 uppdateras och blir bättre för var dag (hoppas jag).

Frågar väl kanske efter lite för mycket då jag inte blir nöjd med något svar jag hittar någonstans. I min drömvärld vill jag se ett enkelt svar: "JA, WinX är bättre pga det här och det där, för att blabla lättläst fakta, TLDR-versionen. Men allt kan ju inte vara så enkelt här i världen!

Citat:
Sedär, jamen då har du ditt svar. Jag hade för mig att kraven var något lägre på W10. Men om man kollar på nätet så upplever en del W10 som lite lättare på datorn, mindre RAM användande, lättare med grafikanvändningen och snabbare uppstart och funktioner med en del program till följd av att programmakarna har tvingats förbättra/uppdatera sina program. Framförallt så går allt lite snabbare i W10.

Men som jag skrev i min inledning så får du bedömma själv förhållandet W7 kontra W10 det jag ville bidra med var spioneri/telemetristoppandet som sparar in en hel del resurser. Stäng även av time broker i registret och uppdatering av appar etc och du tjänar in ännu mer.

Jamen se där! Någonting i stil med det där var vad jag eftersökte, men hade givetvis velat se ett dussintals länkar där detta backas upp samt 50 flashbacks-dasar som instämmer med ryggdunkar.

Men men!
Citera
2015-11-25, 22:00
Medlem
1FFs avatar
Jag kan åtminstone säga så här mycket, när jag gick ifrån W7 till W8.1 så var skillnaden klar till W8.1 fördel. 10:an som jag har provat är bara lite snabbare än 8:an, lite. Men summa summarum så är alltså skillanden mellan W7 och 10:an stor i snabbhet när det gäller att jobba i/med det.

Jag fick tillfälle att prova W7 igen för några veckor sedan och det kändes bara segt och långsamt nu när jag vant mig med det snabbare W8.
Citera
2015-11-25, 22:06
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ja, jo, svårt är det! "Helt fungerande" maskin har jag väl egentligen inte. Behövs en formatering då jag har ackumulerat så mycket skit på datorn, och det är väl fortfarande som så att datorn flyter på snabbare som den gjorde förr i tiden när man installera om även samma OS?

Att ett windows är bättre än det andra när det kommer till inte bara spel, men också hur snabb responstid det blir med vissa program med win7 vs win10 är självklart, men frågan är vilket. Det lilla jag läst på das interwebz visar väldigt olika, och sen hjälper det inte att jag läst några månader gamla artiklar angående OS:et då win10 uppdateras och blir bättre för var dag (hoppas jag).

Frågar väl kanske efter lite för mycket då jag inte blir nöjd med något svar jag hittar någonstans. I min drömvärld vill jag se ett enkelt svar: "JA, WinX är bättre pga det här och det där, för att blabla lättläst fakta, TLDR-versionen. Men allt kan ju inte vara så enkelt här i värld

Jamen se där! Någonting i stil med det där var vad jag eftersökte, men hade givetvis velat se ett dussintals länkar där detta backas upp samt 50 flashbacks-dasar som instämmer med ryggdunkar.

Men men!

Jomen det finns + och - om det i denna tråden, bläddra !

Sen kan du kika på PcFörAllas forums W10 trådar för där får du mycket intressant info i enlighet med vad du hoppas på.
Citera
2015-11-25, 22:42
Bannlyst
Citat:

Det där med 'snabbheten' undra om det delvis beror på att Windows blir segare ju äldre det sitter på en maskin? Många som har win10 har ju inte haft det så länge. Men jag har haft mitt win7 i flera år. Har iofs kört ccleaner och det kanske snabbar upp en del. Men å andra sidan så försvinner en massa lösenord och annat som man inte vill alltid. Men jag tycker aldrig det blir i närheten så snabbt som det var från början.

Nu har det skett mycket på kompilatorfronten och därmed borde win10 var snabbare och effektivare. Inte minst så har programmerarna lärt sig bättre att programmera i multithreaded mode på allvar gissar jag.

Men i mitt fall så har jag en del hårdvara, kontrollerkort t.ex. som det inte finns nya win10 drivisar till, så det avgör saken tills vidare.
Citera
2015-11-25, 22:50
Medlem
1FFs avatar
På både W7 och W8 så har jag alltid upplevt det som lika snabbt som i början vid en ominstallation men det är när man börjar installera W.updates som det roliga tar slut. De blir ju bara fler och fler över tid också så, ergo.
Senast redigerad av 1FF 2015-11-25 kl. 22:52.
Citera
2015-11-26, 01:14
Medlem
PeterNosters avatar
Har lite siffror på prestanda mellan OSen:

Äldre dator:
Systemstart:
Win 7: 50,3 s
Win 8.1: 25 s
Win 10: 13,5

Bärbar dator:
Systemstart:
Win 7: 34 s
Win 8.1: 24 s
Win 10: 12

Kraftfull dator:
Systemstart:
Win 7: 36 s
Win 8.1: 22 s
Win 10: 7

Testerna gjorda av tidningen Datormagazin#12 2015. Det finns även andra jämförelser som:
PCmark 8
3Dmark fire strike
Office
Bildehandng photo shop
Diskaktivitet

I samtliga tester är Win10 bättre men inte så mycke som vid systemstart.
Senast redigerad av PeterNoster 2015-11-26 kl. 01:16.
Citera
2015-11-26, 01:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Har lite siffror på prestanda mellan OSen:

Äldre dator:
Systemstart:
Win 7: 50,3 s
Win 8.1: 25 s
Win 10: 13,5

Bärbar dator:
Systemstart:
Win 7: 34 s
Win 8.1: 24 s
Win 10: 12

Kraftfull dator:
Systemstart:
Win 7: 36 s
Win 8.1: 22 s
Win 10: 7

Testerna gjorda av tidningen Datormagazin#12 2015. Det finns även andra jämförelser som:
PCmark 8
3Dmark fire strike
Office
Bildehandng photo shop
Diskaktivitet

I samtliga tester är Win10 bättre men inte så mycke som vid systemstart.

Är detta i läget direkt efter installation OS't och programmen?
Drifttiden måste vara likvärdig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in