2015-12-13, 23:15
Medlem
Drullknulls avatar
Troligen håller alla med om att bubblor har inträffat tidigare, med det råder delade meningar om vi befinner oss i en spekulationsbubbla i nuläget.

Vart befinner vi oss i diagrammet: https://en.wikipedia.org/wiki/Spanish_property_bubble#/media/File:Stages_of_a_bubble.png
  • Medvetandefasen?
  • Maniska fasen?
Senast redigerad av Drullknull 2015-12-13 kl. 23:20.
2015-12-14, 02:59
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Troligen håller alla med om att bubblor har inträffat tidigare, med det råder delade meningar om vi befinner oss i en spekulationsbubbla i nuläget.

Vart befinner vi oss i diagrammet: https://en.wikipedia.org/wiki/Spanish_property_bubble#/media/File:Stages_of_a_bubble.png
  • Medvetandefasen?
  • Maniska fasen?

Kollar man på prisstatistiken så ser man vi är inne i mania phase sista 2-3 åren då 15% prisökningar varit per år

http://www.valueguard.se/sites/default/files/images/auto_gen/graph_110001800403.png

http://www.valueguard.se/stockholmbr

http://3.bp.blogspot.com/-iybkz4IK8pc/VDU6qnCOA4I/AAAAAAAAbew/JxbebI6JZWk/s1600/villa_real_1952-2014p.png

http://2.bp.blogspot.com/-J9LJ_KbpHYg/UwJEEviELoI/AAAAAAAAX18/9ujY8kdocvQ/s1600/br_index_1970-2013.png

Reallöner medräknad fast nonimella priser (ej inflation medräknad)

http://2.bp.blogspot.com/-B7jeP6YipwU/VTX936rPQtI/AAAAAAAAd0Y/tWlLPUL-W7U/s1600/br_1970-2014.png
Senast redigerad av slemhog 2015-12-14 kl. 03:03.
2015-12-14, 03:29
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Om jag inte minns fel så ville "Nyliberalerna" ha fri uthyrning och prissättning för andrahandsuthyrning både för villor, bfr och hyresrätter men Sossarna, V och MP blockade det.

Gällande amorteringen så är ju det ett kontrakt mellan köpare och banken som vilket kontrakt som helst och egentligen inte något som staten ska in och fibbla, men om man inte tycker att människan ska välja och bestämma själva över sina liv så...

Gällande din arbetsteori så vet jag inte riktigt vad jag ska säga, detta inte något jag har upplevt under mina 12 år efter plugget, varken för akademiker eller icke akademiker.

Var har du sett att Nyliberala vill ha avgift på utbildning? Jag säger inte att du har fel men det har gått mig helt förbi och jag blir besviken om det stämmer, jag ser mig själv som väldigt liberal men skulle aldrig någonsin gå med på det.

Du har en väldigt mörk och frätande syn på livet och borde försöka ändra på det, den kommer bara bli mer och mer till last för var år som går...

Ne bara för bostadsrätter. Vart har du läst röd-gröna blockade de för hyresrätter och varför skulle alliansen vilja ha det för hyreshjonen som dom hatar?

Ang amorteringsfriheten så blåser det upp spekulationsbubblar och skuldsättningen och det är krisläge nu. Frihet är kul bara så långt till när skiten kollapsar och alla skattebetalare får pröjsa sen för att rädda bankerna.
Högern har den synen på arbete och det är grundfäst i deras natur. Resten av packet ska få lönedumpade löner ifall dom inte har mingelkontakter, framgångsrika släktingar, akademisk examen precis som man får i USA. Stort glapp mellan en lön som the cable guy, lastbilschaffis eller kundtjänst (30-40 000 dollars löner) jämfört med dom som haft föräldrar som pröjsat college som får 100 000 dollar, övre medelklassen 150-200 000 dollar per år som läkare osv.

I nästan alla akademiska eller villafamiljer jag känt så har alla deras föräldrar ställt dom i hsb bostadskö som nyfödda så dom har 25-30 års kö nu, ungarna mina vänner alltså klagar på folk som störde dom på lektionerna i grundskolan dvs slöddret, dom har åsikter man är socialgrupp 3 ifall man pluggar på komvux i 20 års åldern, dom köper svarta hantverkare när dom ska tapetsera eller bygga nytt tak fast dom tjänar 50-70 000 kr/mån och är skitsnåla, vissa handlar på lidl som är blodröda moderator och har 5 miljoner i aktier, dom har dom flesta fått sina första jobb genom sina föräldrar eller släktingar typ säljare, sommarjobb på sjukhus och första jobbet på fastighetsbolaget där morsan jobbar och gör sen karriär där resten av livet. Nästan alla blir curlade och det har jag aldrig blivit. Det duger inte för dom att jobba manuellt och okvalficierade jobb när dom är tidiga 20 års åldern och dom är för fiiina för det. Dom får även låna pengar till kontantinsatsen, får medlåntagare av sina skuldsatta curlingföräldrar som belånar villan med dessa vansinniga priser medans arbetarungar, folk med skilda föräldrar eller medelklassföräldrar som inte vill vara medlåntagare eller belåna villan hamnar i skiten nu. i Alliansens Sverige blir det mycket svårare att lyckas själv precis som i USA och jobbar man inte häcken av sig och kan prestera exakt lika bra som denna villaelit ska man få sparken med slopat LAS på godtycklighet. Fuck that shit.

Jag hoppas du inte röstar på alliansen isåfall då stora delar av dom har dessa åsikter och människosyn och deras politik har faktiskt gestaltat sig såhär 2006-2014, dom lindar dock in det och säger det inte rakt ut Kinberg Batra har skrivit i en motion med flera andra moderarer år 2001 att hon vill avveckla kostandsfri eftergymnasial utbildning, avveckla välfärden och ha fri invandring och nyliberalism. Kurt-sune har också denna människosyn.
The truth aint pretty and not everybody can handle it but i got the balls to say it.
Senast redigerad av slemhog 2015-12-14 kl. 03:41.
2015-12-14, 03:33
Medlem
Man är inte ensam på tron att räntehöjningar är att vänta 2016.

kommer dessa vindar att hamna hos oss allt eftersom?

Tack på förhand!

http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article3948487.ece
2015-12-14, 03:33
Medlem
Vetenspaks avatar
Lite bubblar det jo.
2015-12-14, 05:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Vad talar för en stagnation i priserna och en krasch?

Det mesta.

*Räntan är på väg upp i USA. Möte i december.
* Regeringen har blivit rasistisk och begränsat invandringen nu i 3 år med vissa av SD:s reformer och bostadsbristen späs inte på mer då. Jag vet dock inte vad resultatet blir av denna migrationsåtstramning. Fortsätter den kommer marknadsräntorna öka ännu mer.
* Staten lånar upp miljarder, går med underskott och marknadsräntorna är på väg upp för ingen litar på bananrepubliken Sverige längre. Utländska investerare säljer svenska papper.
* Börsen står och stampar, är inne i bearmarket och inom 1 år har vi en nu börskrasch och finanskris. Det har gått 7 år nu sen senaste kraschen och 8 år sen förra börsnedgången som påbötjades år 2007 precis som det historiska snittet varit i börscyklerna.
*Nya FI-chefen teodéen verkar stenhård. Bolånetak 400-600% av disponibel inkomst, ränteavdrag, amortering mm.
* Politiska vilja till förändring är nu stark. Dom flesta är överrens om åtgärder i etablishemanget.
* Politkerna vill slopa ränteavdraget.
*Skattehöjningar vid årsskiftet nu.
* Hur blir det med fastighetsskatten?
* Amorteringskrav i vår. Vissa Banker har självmant infört det vilket kan va en anledning till bostadspriserna stannade av nu. Vänder priserna nedåt nästa månad?
*Psykologi när alla och t om KI varnade om bostadspriserna hela hösten nu
* Gromph flippade ur och blev bannad
* Flensburg är spårlöst försvunnen, hörde rykten han blivit tvångsintagen för ångestproblematik över sina 7 nyproduktionsobjekt i Rinkeby (Små 2 rok värda 5-6 milj i dagsläget med enstegstätad fasad och förråd i lgh) ska rasa i värde innan 2017,
*Kurt-sune är ensam kvar, börjar bli allt mer vimsig, korpulent och dåsig i sina läderfåtölj som han snart inte kommer ur , gåsleverfesten är snart slut. När pensionförsäkring i form av 4 väggar och ett plåttak i bandhagen tappar allt sitt värde, vilken matbutik ist för lidl ska sune handla på då? Den där nya matbutiken med utgånget datum varor för luffare och frisörklippning för 50 kr hos svartturken i Fittja?

Vad talar för bostadsprisökningar?

* Idioten Ingves fortsätter med räntesänkningarna? Jag tror inte bankerna kommer gå under 1.6% bolåneränta endå. Tunga chefsekonomer påstår räntan har bottnat och är på väg upp.

Det finns inga andra politiska åtgärder som diskuteras eller som kommer införas som gör det mer gynnsamt att äga under närmaste 3 åren med socialdemokraterna.

Bra där!
2015-12-14, 05:48
Medlem
Kröp

Kurtan
Senast redigerad av Pompripossan 2015-12-14 kl. 05:55. Anledning: Jaga
2015-12-14, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
De som sitter med stora vinster alltså, hur tänker du nu?

Så den som köpte för ett år sedan sitter med stora vinster?

Ni är tamefan svart och vitt, antingen har man inte köpt, eller så har man redan ägt i 15 år, enligt er.

Ni är otroliga.

Dessutom, dom som redan sitter med ett stort övervärde i kåken är ännu mer benägna att sälja huset lite billigare om det skulle knipa med månadskostnaden, eftersom dom har råd att sälja billigare.

Men så tänker inte du, vilket gör att du aldrig kommer att förstå.
2015-12-14, 07:19
Medlem
Vetenspaks avatar
Köpt två bostadsrätter som gått upp 5x och 7-8x efter 2000....så det bubblast bra.
2015-12-14, 07:20
Medlem
Nu vänder det!

http://www.svd.se/pyspunka-pa-boratter-i-stockholm-och-goteborg/om/bopriserna

Detta är bara en början och bevis på att bolåneproblemen växer sig allt starkare, nu förstår du kanske att verkligheten kommer ifatt och tänk dig vad som kommer hända nu när det blir dyrare!
Varsågod kurtan!

http://www.svd.se/nordea-saljer-bolan-till-inkassobolag/om/inkassobranschen
Senast redigerad av Pompripossan 2015-12-14 kl. 08:03.
2015-12-14, 08:31
Medlem
Idag krävs det en kontantinsats och du lånar inte hur som helst. De som redan är inne i racet i Stockholm kommer bli stenrika pga efterfrågan fortsätter men det är snart kört för den som kommer utifrån om det inte finns en kontantinsats. Allvarligt talat vem tror på en bostadskrasch när efterfrågan är enorm och ökande! Vi kommer se priser på Östermalm på 350 000 sek per kvadratmeter om 5-10 år. Ökar inflationsmåttet vilket det snart måste börja göra kommer priser och hyror på bostäder följa med uppåt. En investering i en mindre bostadsrätt i innerstaden i Stockholm är inget annat än en guldgruva det är sanningen och varken aktier eller något annat kan överträffa den avkastningen.
2015-12-14, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Idag krävs det en kontantinsats och du lånar inte hur som helst. De som redan är inne i racet i Stockholm kommer bli stenrika pga efterfrågan fortsätter men det är snart kört för den som kommer utifrån om det inte finns en kontantinsats. Allvarligt talat vem tror på en bostadskrasch när efterfrågan är enorm och ökande! Vi kommer se priser på Östermalm på 350 000 sek per kvadratmeter om 5-10 år. Ökar inflationsmåttet vilket det snart måste börja göra kommer priser och hyror på bostäder följa med uppåt. En investering i en mindre bostadsrätt i innerstaden i Stockholm är inget annat än en guldgruva det är sanningen och varken aktier eller något annat kan överträffa den avkastningen.

Hoppas du är ironisk för att priserna har redan ökat motsvarande en inflation på "hur jävla mycket som helst" , så att kommande inflation skulle vara prisdrivande är lågstadienivå rent tankemässigt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in