2015-12-13, 21:39
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Nu talade jag om att man bor kvar trots att man vill flytta. Vid en räntehöjning (eller prisfall, eller båda samtidigt) kan det finnas folk som vill flytta, men bor kvar av olika anledningar (man vill inte göra förlust, man kan tvingas till högre belåningsgrad trots att man byter ned sig etc). En ofrivillig rigiditet på bostadsmarknaden, skulle man kunna säga. Det är problematiskt, eftersom att det t ex innebär minskad arbetskraftsrörlighet. Nederländerna är ett bra exempel på hur fallande huspriser ledde till stora problem som inte berodde på att folk inte klarade bokostnaderna.

Tillägg: det håller inte nödvändigtvis priserna uppe, utan kan skapa en köparens marknad.

För att det ska bli köparens marknad måste utbudet av bostäder till försäljning upp och det rejält. Så lär det väl knappast bli om folk inte flyttar?
2015-12-13, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Jag tror att Kurt-Sune är så låst i sitt försök att intala sig själv att det enda som räknas är räntekostnader mot disponibel inkomst, att han helt glömt bort att det kan bli allvarliga konsekvenser även om inte en enda person flyttar på grund av högre kostnader. Att folk INTE flyttar är för övrigt även det problematiskt (om de vill flytta)...

Att välja bo kvar och leva på marginalen kommer ju en hel del välja att göra vilket är allvarligt med tanke på att konsumtionen lär minska och det kan ju leda till arbetslöshet m.m.

Det Kurt-Sune kan hoppas på är att köpare verkligen inte börjar spekulera då karusellen börjat starta, och det förstår dem flesta hur det kommer sluta.
För dyrare kommer det att bli och det har redan börjat, om så med snigelfart än så länge!
2015-12-13, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
För att det ska bli köparens marknad måste utbudet av bostäder till försäljning upp och det rejält. Så lär det väl knappast bli om folk inte flyttar?

Det är ju precis det vi varnar för kommer hända.

Det blåser inte alltid sydliga vindar, så håll i hatten😎
2015-12-13, 22:01
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Dom som redan köpt då?

De som sitter med stora vinster alltså, hur tänker du nu?
2015-12-13, 22:08
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Jag gick precis in och kollade av ren nyfikenhet efter ditt inlägg ovan, vi får låna till en vill på lite över 10 msek och det känns lite väl högt skulle jag säga,

Vi köpte ett hus för 7 msek i somras och då kan vi tycka att vi tagit i lite väl mycket. En anledning till att vi köpte det var att det finns en uthyrningsdel som vi får in 9000/mån på. Med dagens ränta bor vi i stort sett gratis men när den går upp så kommer vi givetvis behöva betala en hel del rätt snabbt.

Jo men det kommer ta många år innan räntan blir hög.

Sparar ni 9 k per månad i 10 år så har ni över miljonen sparad.

Det bör vara en bra buffert om räntan skulle bli högre.
2015-12-13, 22:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Det är ju precis det vi varnar för kommer hända.

Det blåser inte alltid sydliga vindar, så håll i hatten😎

Så var ska alla bostäder till salu komma ifrån menar du?
2015-12-13, 22:32
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Jag gick precis in och kollade av ren nyfikenhet efter ditt inlägg ovan, vi får låna till en vill på lite över 10 msek och det känns lite väl högt skulle jag säga,

Vi köpte ett hus för 7 msek i somras och då kan vi tycka att vi tagit i lite väl mycket. En anledning till att vi köpte det var att det finns en uthyrningsdel som vi får in 9000/mån på. Med dagens ränta bor vi i stort sett gratis men när den går upp så kommer vi givetvis behöva betala en hel del rätt snabbt.

Nyliberalerna tycker det är rätt, att du ska kunna bo gratis genom att hyra ut en del av bostaden och sen hyra ut med fri andrahandshyra och ha möjligheter att ockra...om du vill.

Hyresgäster och pensionärer däremot med låga subventionerade hyror som bor ensamma i 3: o r och hyr ut sin uthyrningsdel och sen bor för en tusenlapp i månaden gör sig icke-besvär. Dom ska ha marknadshyror och bo bara så stort dom har råd med för att få fart på rörligheten, resten av vinsten ska hyresbaronen ha. Annars blir nyliberalerna och högern avundsjuka att hyreshusägarens vinst går till hyreshjonet som aldrig presterat något i livet enligt deras fantasier. Packet ska inte få något, dom ska få bo med kaosblatterna, i en skrubb eller bli utfattiga och lida.

Den platta fastighetsskatten på 7100 kr för gräddhyllor som saltsjöbaden, nacka, lidingö och deras mansions är också rätt och sunt givetvis, där behövs ingen ökade kostnader eller rörlighet så Stockholm minskar i attraktionskraft. Man ska "hyra av banken" amorteringsfritt sen för dessa sinnessjuka boprisnivåer så packet och invandrarna aldrig kan köpa i deras område. Men det är ok med invandring sålänge dom inte hamnar hos oss i vellinge kommun t ex. På det ska reavinstskatten slopas istället enligt folkpartiet, centern, kurt-sune och liknande avskum så dom slipper skatta för boprisökningarna sen ifall dom känner för flytta.
För att få fast jobb ska det även vara curlingpolitik och krävas kontakter och en akademikeruppfostran så man gör rätt för att få jobb och utesluter arbetare eller andra som fått problem i ungdomen eller livet att göra klassresa eller få tjänstemanna jobb. Nyliberalerna vill även ha avgifter på eftergymnasial utbildning som i USA. Finns inte en chans att dessa vill betala för andra, bara för sig själv och sina barn.

Dessa människor är ju så duktiga på ta ansvar med pengarna och livet, varför kan inte alla andra människor göra det också och va perfekta som oss och ha perfekta föräldrar som ställt oss i hsb bostadsköer från vi var nyfödda och lär oss rätt saker i barndomen?! Varför kan inte alla vara lika falska som oss genom livet för att slippa alla problem och begå självbedrägeri!
Senast redigerad av slemhog 2015-12-13 kl. 22:39.
2015-12-13, 22:35
Medlem
Citat:
Inte nödvändigtvis. Om folk väljer att inte flytta så minskar både utbud och efterfrågan. Minskar utbudet mindre än efterfrågan ändras balansen. Dessutom har du olika segment av marknaden.

I dag är det i praktiken ingen konkurrens mellan ettor och treor. Ponera nu att innehavarna av ettor är mer känsliga än innehavare av treor, då ökar antalet ettor mer än antalet treor. Är nu kapitalstarka köpare intresserade av båda typer av lägenheter, ökar även den i dag rätt obefintliga konkurrensen mellan ettor och treor ökar på ett ganska intressant sätt i och med att de kapitalstarka köparna inte kliver ur marknaden lika snabbt som "vanligt" folk (de utgör alltså en större relativ del av intressenterna). De kan se att den ökade konkurrensen bland ettor gör dem så billiga att den dyrare trean inte längre är intressant. Då minskar efterfrågan på treorna... Ja, du förstår nog hur det hänger ihop.

Det här är alltså inga rent teoretiska scenarion, utan en beskrivning av vad som skett tidigare.
2015-12-13, 22:41
Medlem
Citat:
Så var ska alla bostäder till salu komma ifrån menar du?

Till en början kommer det av dessa stackars 14% vi till slut kunde enas om!
Senast redigerad av Pompripossan 2015-12-13 kl. 22:54.
2015-12-13, 22:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Skojar du?

Att folk kommer tvingas sälja?

Du är hopplös

Nej det är du som är hopplös som inte förstår att banken redan tagit en rejäl höjd när bostadslånen beviljades och riskerna minskar ju dessutom när värdet går upp på bostäderna.
2015-12-13, 22:59
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Nyliberalerna tycker det är rätt, att du ska kunna bo gratis genom att hyra ut en del av bostaden och sen hyra ut med fri andrahandshyra och ha möjligheter att ockra...om du vill.

Hyresgäster och pensionärer däremot med låga subventionerade hyror som bor ensamma i 3: o r och hyr ut sin uthyrningsdel och sen bor för en tusenlapp i månaden gör sig icke-besvär. Dom ska ha marknadshyror och bo bara så stort dom har råd med för att få fart på rörligheten, resten av vinsten ska hyresbaronen ha. Annars blir nyliberalerna och högern avundsjuka att hyreshusägarens vinst går till hyreshjonet som aldrig presterat något i livet enligt deras fantasier. Packet ska inte få något, dom ska få bo med kaosblatterna, i en skrubb eller bli utfattiga och lida.

Den platta fastighetsskatten på 7100 kr för gräddhyllor som saltsjöbaden, nacka, lidingö och deras mansions är också rätt och sunt givetvis, där behövs ingen ökade kostnader eller rörlighet så Stockholm minskar i attraktionskraft. Man ska "hyra av banken" amorteringsfritt sen för dessa sinnessjuka boprisnivåer så packet och invandrarna aldrig kan köpa i deras område. Men det är ok med invandring sålänge dom inte hamnar hos oss i vellinge kommun t ex. På det ska reavinstskatten slopas istället enligt folkpartiet, centern, kurt-sune och liknande avskum så dom slipper skatta för boprisökningarna sen ifall dom känner för flytta.
För att få fast jobb ska det även vara curlingpolitik och krävas kontakter och en akademikeruppfostran så man gör rätt för att få jobb och utesluter arbetare eller andra som fått problem i ungdomen eller livet att göra klassresa eller få tjänstemanna jobb. Nyliberalerna vill även ha avgifter på eftergymnasial utbildning som i USA. Finns inte en chans att dessa vill betala för andra, bara för sig själv och sina barn.

Dessa människor är ju så duktiga på ta ansvar med pengarna och livet, varför kan inte alla andra människor göra det också och va perfekta som oss och ha perfekta föräldrar som ställt oss i hsb bostadsköer från vi var nyfödda och lär oss rätt saker i barndomen?! Varför kan inte alla vara lika falska som oss genom livet för att slippa alla problem och begå självbedrägeri!

Om jag inte minns fel så ville "Nyliberalerna" ha fri uthyrning och prissättning för andrahandsuthyrning både för villor, bfr och hyresrätter men Sossarna, V och MP blockade det.

Gällande amorteringen så är ju det ett kontrakt mellan köpare och banken som vilket kontrakt som helst och egentligen inte något som staten ska in och fibbla, men om man inte tycker att människan ska välja och bestämma själva över sina liv så...

Gällande din arbetsteori så vet jag inte riktigt vad jag ska säga, detta inte något jag har upplevt under mina 12 år efter plugget, varken för akademiker eller icke akademiker.

Var har du sett att Nyliberala vill ha avgift på utbildning? Jag säger inte att du har fel men det har gått mig helt förbi och jag blir besviken om det stämmer, jag ser mig själv som väldigt liberal men skulle aldrig någonsin gå med på det.

Du har en väldigt mörk och frätande syn på livet och borde försöka ändra på det, den kommer bara bli mer och mer till last för var år som går...
Senast redigerad av Pershagen76 2015-12-13 kl. 23:32.
2015-12-13, 23:00
Medlem
Citat:
Nej det är du som är hopplös som inte förstår att banken redan tagit en rejäl höjd när bostadslånen beviljades och riskerna minskar ju dessutom när värdet går upp på bostäderna.

Okej, men vad händer med värdet då dessa 14 % belånat huset av olika anledningar exempelvis att välja baka in blancolånet för insatsen eller den nya snygga bilen som är så billig att äga efter en omvärdering, tala om för mig hur dessa ungdomar ska ha råd sen när det kommer bli dyrare och priserna sjunker.

En omvärdering av huset igen😱

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in