2015-12-13, 15:57
Medlem
Bazecoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zyzlite
Påse med stenar och krut typ. Du slänger de på marken så det skapar friktion så det smäller

Kunde tänka mig det.Dem lär inte höras så mycket heller . Tror nästan Crackling balls är bättre än dem evun om dem inte smäller.
Citera
2015-12-13, 16:05
Medlem
zyzlites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bazecoon
Kunde tänka mig det.Dem lär inte höras så mycket heller . Tror nästan Crackling balls är bättre än dem evun om dem inte smäller.
De går att köpa sådana på alla typer av festivaler och sånt använde de hela tiden när jag var 8-12 så är inget nytt direkt
Citera
2015-12-13, 16:15
Bannlyst
Varför visar ni inga bilder på era samlingar?
Citera
2015-12-13, 16:53
Medlem
Citat:
Vad exakt är "monster tricky" från svea för nått? Har haft alla möjliga smällare och fyrverkerier i mitt liv men dessa har jag ingen aning om vad det ska föreställe för nått.Klassisk marksmällare? hur menar dem?

Liten påse med något som oftast liknas som sandkorn som är behandlade med silverfulminat som är friktions känsligt (Sprängämne) när dom slängs i marken uppstår friktion vilket får silverfulminatet att detonera. Skulle kunna tänka mig att det rör sig om max 0,1gram i varje påse..
Citera
2015-12-13, 17:14
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Vad exakt är "monster tricky" från svea för nått? Har haft alla möjliga smällare och fyrverkerier i mitt liv men dessa har jag ingen aning om vad det ska föreställe för nått.Klassisk marksmällare? hur menar dem?

Vanliga kastsmällare. Smäller som en ettöres ungefär. Rätt roliga att busa med när man var yngre. 2 paket för 15 är bra pris så jag tror jag ska köpa det och ha hemma. Dom var ju förbjudna ett tag men verkar få finnas igen. Märkligt att samma effekt fast om en stubin är inblandad är olagliga dock.. Dessa är ju friktionsbaserade och således farligare eftersom dom kan smälla utan att en gnista är i närheten dessutom. Kastar man dom på en vägg 2-3 meter bort så hugger det till i öronen dock, så för sin storlek pangar dom på ganska bra faktiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av ulsterboy.
Varför visar ni inga bilder på era samlingar?

Nånga har inte handlat än. Vänta tills mellandagarna
Senast redigerad av pyro860 2015-12-13 kl. 17:36.
Citera
2015-12-13, 17:42
Medlem
VemSaDets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Jag tror det var du som var utomlands för ett par nyår sedan? Då blev det inga fyrverkerier för dig va?

Kan ni tänka Er nyår utan fyrverkerier?
För mig är nyår fyrverkerier, så om det var du som var utan fyrverkerier på nyår. Hur kändes det? Måste vart skum känsla.

Jag smällt av sen man var 10, och det bara forsätter. Kan inte tänka mig nyår utan fyrverkeri.
Citera
2015-12-13, 18:12
Medlem
Koncentrerats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemSaDet
Jag tror det var du som var utomlands för ett par nyår sedan? Då blev det inga fyrverkerier för dig va?

För mig är nyår fyrverkerier, så om det var du som var utan fyrverkerier på nyår. Hur kändes det? Måste vart skum känsla.

Jag smällt av sen man var 10, och det bara forsätter. Kan inte tänka mig nyår utan fyrverkeri.

Jag kommer princip ha ett nyår utan fyrverkerier i år. Är student och bor utomlands, och jobbar även på nyårsafton, så har varken tid eller pengar detta året till något speciellt, mer än någon tårta eller så känns något tråkigt..
Citera
2015-12-13, 18:12
Medlem
pyro860s avatar
Citat:

Ja, det stämmer. Nej, det fanns inget egenskjutet enligt lagarna där. Hade hört talas om att det brukade annordnas en arrangemangsskjutning på stället vi var på men det var helt dött på tolvslaget. Några sköt någon lite smatterfontäner och några andra hade kommit över ett tiotal tvåtummare, illegalt då förstås. Men det var ändå världens antiklimax..

Citat:

Kändes tomt liksom, en sån där "jahapp-det-var-det-det"-känsla..
Citera
2015-12-13, 18:16
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koncentrerat
Jag kommer princip ha ett nyår utan fyrverkerier i år. Är student och bor utomlands, och jobbar även på nyårsafton, så har varken tid eller pengar detta året till något speciellt, mer än någon tårta eller så känns något tråkigt..

Äsch, det löser sig nog. Önska lite pengar i julklapp eller så kanske? Kan bli ett rätt nice nyår med bara en femhundring. Inte några värsting setups kanske, men bara man har några paket airbombs, några raketer och någon bra prisvärd tårta så har man iallafall skjutit av sig lite den dagen. Kan vara ganska kul ändå

Men förstås ett hopp om man skjutit jättemycket tidigare år.. Du får väl stå för provskjutningarna så borde du klara abstinensen
Citera
2015-12-13, 18:28
Medlem
Pyronostalgis avatar
Citat:
Vanliga kastsmällare. Smäller som en ettöres ungefär. Rätt roliga att busa med när man var yngre. 2 paket för 15 är bra pris så jag tror jag ska köpa det och ha hemma. Dom var ju förbjudna ett tag men verkar få finnas igen. Märkligt att samma effekt fast om en stubin är inblandad är olagliga dock.. Dessa är ju friktionsbaserade och således farligare eftersom dom kan smälla utan att en gnista är i närheten dessutom. Kastar man dom på en vägg 2-3 meter bort så hugger det till i öronen dock, så för sin storlek pangar dom på ganska bra faktiskt.

Måste varit läääänge sen du hade tricky för den beskrivningen lät som från en nioåring och ledsen att berätta att ljudet är marginellt högre än om du kastar stenar istället

Ungefär som när folk här tänker tillbaka och minns Thunderking som 3" saluter när det är mer krut i en fp3
Citera
2015-12-13, 18:43
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyronostalgi
Måste varit läääänge sen du hade tricky för den beskrivningen lät som från en nioåring och ledsen att berätta att ljudet är marginellt högre än om du kastar stenar istället

Ungefär som när folk här tänker tillbaka och minns Thunderking som 3" saluter när det är mer krut i en fp3

Nejdå, kastade en från Linders i en vägg häromveckan. Var tvungen att testa nu igen, nej dom smäller ungefär som en ettöres och jag får ett hugg i öronen 3 meter bort. Detta gäller Linders Tricky. Om där är annan blandning i olika sorter vet jag inte. Men där är en helt okej smäll i dom för sin storlek. Var tvungen att se med mobilen på samma avstånd hur ljudet blev så jag inte är helt tossig här, men det blev sådär övermättat som det blir om inte ljudet kan tas in. För sin storlek är där en rätt okej knall i dom.

Inte lika immun som dig kanske? Hehe
Citera
2015-12-13, 19:14
Medlem
Pyronostalgis avatar
Citat:
Nejdå, kastade en från Linders i en vägg häromveckan. Var tvungen att testa nu igen, nej dom smäller ungefär som en ettöres och jag får ett hugg i öronen 3 meter bort. Detta gäller Linders Tricky. Om där är annan blandning i olika sorter vet jag inte. Men där är en helt okej smäll i dom för sin storlek. Var tvungen att se med mobilen på samma avstånd hur ljudet blev så jag inte är helt tossig här, men det blev sådär övermättat som det blir om inte ljudet kan tas in. För sin storlek är där en rätt okej knall i dom.

Inte lika immun som dig kanske? Hehe

Då kanske det var länge sen du hade ettöres
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in