Citat:
Ursprungligen postat av
riskybizzy
Ganska kul inlägg med en befarat beväpnad Lisbeth Palme, flykt-ubåtar och allt men även du måste väl se det bisarra med att skicka detta vapen för skrotning tre veckor efter mordet? Det går liksom inte att skylla på att vi "lever i en kaotisk miljö" och att polisen behöver "sortera upp"

Haha, ja du har rätt fantasin skenade iväg, bra med kritik emot mitt spåneri, nja miniubåtar har ju ett räckviddsproblem som vad jag vet är omöjligt att överbrygga. Man kan inte komma så värst långt med en miniubåt, vilket tyskarna redan under WW2 räknade ut. Nu finns det ju bättre batterier än då 1986 men så hemskt mycket bättre är de inte, Jag vet inte vad expertisen här säger om detta ? Kan tänka mig att bygga en liten kärnreaktor är jättesvårt, om den dessutom ska vara någorlunda säker,
Anta att man behöver omkring 10 kW som minsta effekt för att få någorlunda fart på miniubåten, vilken storlek behöver reaktorn ha då ?
Jag har för mig att man kan inte tillåta de bränsleelementen i en reaktor ha för hög yteffekt, då brister värmeöverföringen och elementen kan smälta, och därmed är det risk för att man inte kan reglera den alls. Man vill ju gärna att den ska arbeta med långsamma neutroner, men då behövs det en relativt stor moderator-massa/volym.
Flyktubåtar ja, jag skrattar åt mig själv

- men det finns ju annars gott om gömställen nere i T-Banans tunnlar, där man säkert kunde gömma sig, - det fanns ju då på den tiden en del hemlösa som brukade kinesa därnere, utan att upptäckas.
Ja nej vi vet ju inte allt om Lisbeth, hon kanske varit kommandosoldat tidigare, med mycket vapenvana ? Äh, det var bara en spånig tanke,
Ja det var värst med det vapnet du nämner att det skickades för skrotning så snart efter mordet ? Om kalibern var liknande så var det ju mycket dumt.
Man undersökte ju beslagtagna föremål och om de inte fanns med i någon brottsutredning så skrotades dem eller att upphittaren fick dem tillbaks - Så skedde dock sällan med vapen förstås.
Den här knepiga människan Peter Mangs som var skytt i Malmö tänkte jag på, undrar om det var en liknande figur som sköt OP ? Men isåfall torde det finnas några andra ouppklarade skjutningar kring den tiden, med kanske liknande modus operandi ? Kanske i något annat land ?
Jag spånar vidare om GM, i att han var en professionell lönnmördare men att han varit utan jobb ett tag, och behövde bättra på sitt CV för att få framtida uppdrag så han knäppte OP, för att sen leta uppdragsgivare, - Han kanske tog OP som ett övningsobjekt ? Man kan inte förutsätta att en lönnmördare alltid i alla lägen resonerar rationellt - utan kan drabbas av något slags trofe'-begär ? Litta frilansning på egen hand ?
Äh jag har liksom tappat tråden kring detta mord, och inte hållit mig uppdaterad, om cirka 10-11 veckor är det ju precis 30 år sedan - Motivet ja, jo det finns ju säkert lika många motiv som Jordens befolkning just då ? --- Om det är någon som har klurat på blyanalyser/blyisotoper så droppa några rader
Om det var en konspiration bakom OP-mordet så tycker man ju att någon i gänget skulle krackelera och börja skvallra ?
Citat:
Ursprungligen postat av
Ambelain
Och det är kanske därför Palme sköts.
Dvs för att folk verkligen trodde att han var "kommunist".
Trots att han i verkligheten var en av Sveriges förmodligen mest effektiva kommunistjägare.
Ja det kan ju stämma, han hade nog inte mycket till övers för Stalin-kommunismen eftersom han själv hade erfarenheter gällande tex Estland, - Men att han i tal efter tal verkade kommunist-vänlig var möjligen för att han såg östblocket som en mycket stor framtida handelspartner om östblocket hade börjat reformera deras ekonomiska system, tex att sälja stålteknik, skogsteknik etc - Tänk vilken stor potentiell marknad det är !

Nu skedde ju deras ekonomiska reform först 1989 i och med Murens fall men marknaden har ju ännu inte vuxit så mycket som den kan komma att göra. Man får hoppas att Putin sätter ny kurs framöver, men fan vet hur ryssarna tänker egentligen ?
Just nu är det ju bra att Putin bombar skiten ur IS iallafall - Att undvika civila förluster i det kriget kan man ju glömma, det kommer att bli många som stryker med där tyvärr.
Angående Vietnamkriget så var det långt mer komplicerat än vad medelsvensken upplevde det, Vid krigsslutet 1975 hade Vietnam varit i krig i över 40 år, först med Japan osv... Ja den som är nyfiken på historien finns mycket att läsa, och tex Japan var mycket grymma emot de civila etc - Att OP var kritisk emot Vietnamkriget låg ju i luften då och det var ju rätt på sätt och vis, militärt sett var det ju ett fiasko, - ibland är det bättre att dra sig ur, och hoppas att det lugnar ner sig av sig självt.
Ja DataSaab affären blev ju lite av en väckarklocka för Svensk datateknik, men senare sålde väl Sverige via LM Ericsson AXE växlar till USA i stora volymer ? Dessa växlar underlättade ju enormt för tex FBI o CIA att idka avlyssning i stor skala ? Man behövde väl bara knappa in per terminal att duplicera tfn-linjen, ingen fysisk inkoppling behövdes i tfn-skåpet ? Det här är bara fritt ur minnet, ids inte googla för då blir det bara googlande och inget skrivet