Citat:
Ursprungligen postat av
rutigtpapper
Visst är det skillnad på enkäter och verkligheten, men det är även skillnad på att klara någonting och på att vilja klara det.
Jag hade klarat av att bo i ett dubbelt så dyrt boende utan att behöva ändra min livsstil (däremot hade sparandet lidit), men det betyder inte att jag hade bott kvar om det hade blivit dubbelt så dyrt. Det är inte "vad jag klarar av" som avgör hur jag agerar, och på samma sätt kommer effekterna på bostadsmarknaden vid en räntehöjning bero på hur folk agerar - och det är inte nödvändigtvis så att alla som teoretiskt sett klarar den nya räntenivån anser att deras boende är värt det.
Och precis där som du säger, är precis vad general konsensus är för den stora massa. Sanningen är de flesta som har bostad bor väldigt billigt idag, och många sparar relativt mycket. Så alla väntar på den räntehöjning eller amorteringskrav, som skall göra så huspriserna skall komma ner så de kan köpa/uppgradera.
Fast man förbiser att sveriges befolkning ökar kraftigt, bostadsbrister blir värre för dag. Det kanske är så, utan vara alltför pessimistiskt, när räntor ökar igen, boendekostnaden stiger för alla, ändå minskar inte priserna, man drar ner andra utgifter först. Till slut handlar om alla skall bo någonstans. Barnfamiljer föredrar villa områdena, köpstarka innerstan. Att leva ständigt pessimistiskt är också jobbigt.
Mitt lilla teori.