2015-12-12, 12:01
Medlem
glimmandes avatar
Vet inte om man kan tala om en bostadsbubbla i Sverige. I många mindre städer så kostar det fortfarande runt 10000 kr/m2. Dom priserna klarar de flesta svenskar av utan problem.

Däremot så kan man tala om en prisbubbla i Stockholm. Lönerna i Stockholm är inte speciellt mycket högre än i andra delar av landet medan bostadspriserna ligger på en rejäl multipel. Ökningen känns inte heller hållbar. Köpte bostadsrätt norr om Stockholm 2007 och den har mer än fördubblats i värde sedan dess. Fattar inte hur folk kan anse sig ha råd. Amorterat ner mitt bostadslån till idag ungefär en dryg årslön före skatt. Det lånet ger mig ångest trots att jag har fast arbete och tjänar på rätt sida av medianen. Samtidigt så verkar var och varannan stockholmare låna typ 10x deras årslön för att få vara med i bostadsracet ...
2015-12-12, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Det lånet ger mig ångest trots att jag har fast arbete och tjänar på rätt sida av medianen. Samtidigt så verkar var och varannan stockholmare låna typ 10x deras årslön för att få vara med i bostadsracet ...
9 av 10 är ju flockdjur och lider därför av flockbeteende så då vill inte "missa tåget"
Men så är ju 9 av 10 inte så ekonomiskt rika heller.
2015-12-12, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej absolut inte. Gör kalkylen hos sbab och återkom senare med synpunkter på den!

Räkna med förslagsvis två normala inkomster på 25 k per skalle etc...

Och 400 k i egen insats i sthlms kommun eller nåt.

Jag förstår inte det extrema med SBAB:s utlåning iaf.

Om vi ska räkna på snittpris bör vi också räkna på snittlön, den är kring 25k FÖRE skatt, ser det lika kul ug då? En med 25k före skatt, och en i hushållet arbetslös med 10k netto.
2015-12-12, 12:51
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Vet inte om man kan tala om en bostadsbubbla i Sverige. I många mindre städer så kostar det fortfarande runt 10000 kr/m2. Dom priserna klarar de flesta svenskar av utan problem.

Däremot så kan man tala om en prisbubbla i Stockholm. Lönerna i Stockholm är inte speciellt mycket högre än i andra delar av landet medan bostadspriserna ligger på en rejäl multipel. Ökningen känns inte heller hållbar. Köpte bostadsrätt norr om Stockholm 2007 och den har mer än fördubblats i värde sedan dess. Fattar inte hur folk kan anse sig ha råd. Amorterat ner mitt bostadslån till idag ungefär en dryg årslön före skatt. Det lånet ger mig ångest trots att jag har fast arbete och tjänar på rätt sida av medianen. Samtidigt så verkar var och varannan stockholmare låna typ 10x deras årslön för att få vara med i bostadsracet ...

Om vi däremot pratar om villor utanför storstäder kostar de oftast minst en miljon och ibland flera miljoner. Detta även när orten är helt beroende av endast ett företag.

Det är alltså en mycket hög risk för att miljonbostäder blir i princip osäljbara och därmed i det närmaste värdelösa. Där har vi skyhög risk.
2015-12-12, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Om vi däremot pratar om villor utanför storstäder kostar de oftast minst en miljon och ibland flera miljoner. Detta även när orten är helt beroende av endast ett företag.

Det är alltså en mycket hög risk för att miljonbostäder blir i princip osäljbara och därmed i det närmaste värdelösa. Där har vi skyhög risk.
Du har ofta snackat om de där orterna som är beroende av ETT företag, är kanske så upp i Norrland men knappast söder om Stockholm, men är inte en miljon mycket uppe i norr, jobbar med svenskar som kommer långt norrut och de har bara betalat några hundra tusen för sin hus men jobbar i Norge och får ut minst en halv mille netto.

Är det långt uppe i norr du snackar om eller vilka platser betalar man mer än en miljon för ett boende med bara ett företag på orten?
2015-12-12, 13:51
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Om vi ska räkna på snittpris bör vi också räkna på snittlön, den är kring 25k FÖRE skatt, ser det lika kul ug då? En med 25k före skatt, och en i hushållet arbetslös med 10k netto.

Den kalkylen har banken redan gjort. Gå nu in på SBAB:s sida och gör kalkylen. Berätta sedan vad som är extremt med utlåningen!

Sätt exempelvis 400 k som insats och kolla vad ett par får låna.
2015-12-12, 14:05
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Så bankerna räknar på den inkomst man får som arbetslös när de beviljar lån?
Egentligen tycker jag det är trams att be om länk men denna gång skulle jag gärna vilja få en länk på vart jag kan läsa om att det är A-kasse nivån som bankerna beviljar sina lån efter?

Problemet med highbanker och dig är att ni aldrig visar er kalkyl eller ens bemöda er att ta reda på hur mycket banken faktiskt lånar ut.
2015-12-12, 14:13
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Du har ofta snackat om de där orterna som är beroende av ETT företag, är kanske så upp i Norrland men knappast söder om Stockholm, men är inte en miljon mycket uppe i norr, jobbar med svenskar som kommer långt norrut och de har bara betalat några hundra tusen för sin hus men jobbar i Norge och får ut minst en halv mille netto.

Ser inte ut så efter norrlandskusten heller. Svenska industriföretag är väldigt slimmade och anställer inte så många. Speciellt som vi har haft en enormt hög produktivitetsutveckling inom processindustri. På orten jag växte upp (storleksordningen 30000 invånare) så minskade antalet anställda i det tidigare dominerande industriföretaget ifrån 2000 till 700 på några decennier trots en ökad produktionsvolym. Så är det inom många industriella näringar även om kanske inte lika extremt. En konsekvens av detta är att mindre svenska städer ofta redan har lyckats ställa om sig och folk arbetar i mindre företag (och offentlig sektor).
2015-12-12, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej förmodligen är den klart bättre. De flesta har fått klart högre löner sedan dess, både pga allmänt högre löner men även för att de allra flesta får högre lön med åldern. De få som av någon anledning fått mycket lägre inkomster kan flytta till något billigare och casha hem en stor vinst, så varför ojar du dig så mycket?

Men hur kan du vara så enögd människa.

25 procent av hushållen klarar inte ens av ett ökat boendekostnad motsvarande 3000kr. Acceptera det nu!

Det är inte så konstigt när väldigt många unga tar ett blancolån för insatts eller lånar av sina föräldrar för att ens få en möjlighet till eget boende idag, ja så sjukt är det.

Betyder inte det något för dig att KI,Riksbanken,OECD,Borg ja i stort sätt alla experter är överens om läget och gått ut och varnat för bubblan?

Kan skicka en massa källa på skiten om du nu vill ha det!

Inse fakta!
2015-12-12, 15:24
Medlem
Citat:
Den kalkylen har banken redan gjort. Gå nu in på SBAB:s sida och gör kalkylen. Berätta sedan vad som är extremt med utlåningen!

Sätt exempelvis 400 k som insats och kolla vad ett par får låna.

Det stora problemet är ju att folk även inte har råd med insatsen och därför lånar även den. Jag förstår faktiskt barnfamiljer och unga som verkligen har blivit tvungna att torska med tanke på den allvarliga bostadsläget som finns. Det förstår ni väl att det inte håller i längden? Rätta mig gärna om jag har fel.

Det är väldigt svårt att föra en diskution när ni är så principfasta!
2015-12-12, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Men hur kan du vara så enögd människa.

25 procent av hushållen klarar inte ens av ett ökat boendekostnad motsvarande 3000kr. Acceptera det nu!

Det är inte så konstigt när väldigt många unga tar ett blancolån för insatts eller lånar av sina föräldrar för att ens få en möjlighet till eget boende idag, ja så sjukt är det.

Betyder inte det något för dig att KI,Riksbanken,OECD,Borg ja i stort sätt alla experter är överens om läget och gått ut och varnat för bubblan?

Kan skicka en massa källa på skiten om du nu vill ha det!

Inse fakta!
Kom gärna emd en källa på att 25% inte klara en ökning av boendekostanden med 3000 kr.
Det är skillnad på vad folk svarat på i enkäter och verkligheten.
2015-12-12, 16:16
Medlem
Citat:
Problemet med highbanker och dig är att ni aldrig visar er kalkyl eller ens bemöda er att ta reda på hur mycket banken faktiskt lånar ut.

Bankerna har lånat ut mycket vidlyftigt i 15 års tid, tror du alla som lånat får bättre marginaler bara för att bankerna nu ( dock försent enligt mig ) börjar ställa högre krav på nya låntagare?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in