2015-12-12, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petter77
Hej,

1.Tänkte fråga vad ni anser är "en rimlig lön" för en person med följande beskrivning.
2. Vad är en rimlig bonus? Eller om man vill, grundlön samt bonus?
3. Vad är en rimlig övertidsersättning?
4. Vad är en rimligt antal semesterdagar?
5. Vad är en rimlig avkastning för ett företag med en anställd enligt nedan.

Kön: Man.
Utbildning: Civilingenjör från KTH.
Bransch: Tjänstesektorn, privat.
Företag: < 10 anställda.
Erfarenhet: 10 år.
Ålder: 38 år.
Antal sjukdagar: 0 dagar i genomsnitt.
Fakturerar: ca 2 milj. kr/år vilket nästan förutsätter övertid ca 200 tim/år.

Kostnaderna för mig, utöver min lön är följande:

Milersättning: 35 000 kr
Förbrukningsmaterial, dator m.m.: 15 000 kr
Kontorsplats: 40 000 kr
Försäkring, utbildning m.m.: 10 000 kr
Övrigt, overhead max 100 000 kr, (snarare 50 000 kr).

Kostnader utöver lön och arbetsgivareavgift är därmed ca 200 000 kr (150 000 kr).

Seriösa svar tack.

Jag förstår inte riktigt. Är det ditt företag du dirver? Och det har då efter lönebetalning, arbetsgivaravgifter 2 miljoner-200 tusen per år?

Oavsett vad - det är du som driver och äger företaget? Då plockar du ut så mycket du vill och återinvesterar det du känner att du behöver för företagets fortsatta expansion, svårare än så är det inte?

Eller missuppfattar jag tråden helt?

Eller är du en av de anställda och du drar in 2 mille åt företaget varje år?
Citera
2015-12-12, 11:49
Medlem
Har du övervägt att starta eget som enmanskonsult? Om du inte vill jaga uppdrag själv finns det ju konsultförmedlare som t.ex. eWork.
Citera
2015-12-12, 12:35
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jontahontas

Eller är du en av de anställda och du drar in 2 mille åt företaget varje år?
Han är anställd och utför uppdrag för (alltså fakturerar/debiterar/drar in) 2 miljoner per år.
Det är mycket bra siffror men inte alls orimligt. Redan för 10 år sedan skulle en genomsnittlig teknisk konsult dra in 1 mille/år.
Citera
2015-12-12, 14:24
Medlem
Conceptions avatar
Nu vet jag inte vilken bransch du är i men enligt mig låter inte 2 miljoner per år något märkvärdigt. Vi har servicemontörer som kan omsätta något liknande och dessa tjänar runt 35 000 per månad.

Ett företag som går bra ska man räkna ca 2 miljoner per anställd för att det ska gå bra. Hos oss är vi ca 50st och omsätter ca 100 miljoner. Inget konstigt alls.
Citera
2015-12-12, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Nu vet jag inte vilken bransch du är i men enligt mig låter inte 2 miljoner per år något märkvärdigt. Vi har servicemontörer som kan omsätta något liknande och dessa tjänar runt 35 000 per månad.

Ett företag som går bra ska man räkna ca 2 miljoner per anställd för att det ska gå bra. Hos oss är vi ca 50st och omsätter ca 100 miljoner. Inget konstigt alls.
Låter lite konstigt att era servicemontörer omsätter 2 mille.
Är det enbart timmarna? Eller ingår annat i omsättningen (milersättning, material etc)?

En snubbe som jobbar heltid + en månad övertid per år kör kring 2100 timmar.
Då måste man ha (nästintill) 100% beläggningsgrad + 1000kr/h, för att komma upp till 2 mille.

Dessa brancher existerar säkert, men jag som möter 10+ konkurrerande bolag vid varje upphandling kan bara drömma om siffrorna
Citera
2015-12-12, 15:01
Medlem
För att inte hamna helt offtopic.

Jag skulle vilja föreslå två alternativa upplägg till löneförhandlingen.
1) Försök att bli delägare om möjligt (som någon nämnde här tidigare). Ja, förutsatt att du är intresserad. Då möjliggörs även utdelning till 20% skatt (jag antar att det går bra för företaget och utdelningsutrymme finns).
2) Löneväxla eller liknande för att minska på statliga skatten. Tänk på att du får inga 50tkr + bonus som pensionär. Arbetsgivaren får avsätta upp till 35% av lönen till Tjänstepension. Det är även 5,8% billigare för arbetsgivaren att betala tjänstepension än lön.

Undvik att få för hög månadslön, då (statliga)skatten och Magdalena Andersson bara spenderar pengarna vårdslöst.

Om du startar eget, sikta på månadslön på 36.000kr. Det är brytpunkten för statlig skatt.

Nämnde jag att du ska i största mån undvika att betala statlig skatt?
Senast redigerad av persona.von.grata 2015-12-12 kl. 15:07.
Citera
2015-12-12, 18:40
Medlem
Da:
Byta jobb är naturligtvis alltid intressant. Däremot finns de stora pengarna att tjäna om du själv är den som kan få utdelningen. Inte att halva omsättningen direkt skickas till andra sidan Atlanten till några aktieägare. Det har inte saknats förslag.

Killing.fields:
Jag tycker det borde ligga i den övre delen av nämnda intervall, eller mer. Övertid tycker jag absolut ska betalas ut eftersom företagets intäkter är ett direkt resultat av min nedlagda tid. Det är även högst sannolikt att det är uppdragen som måste utföras med övertid som ger absolut bäst betalt. Särskilt som jag debiterar extra för t.ex. snabb leverans m.m.

Ollonbo:
Till att börja med. Respekt för ditt val av namn. Tack för ditt förslag. Några 1000-lappar i fickan är jag mer förtjänad av än att någon som inte vet vad jag håller på med, än mindre kan utföra det jag gör, vilken kan plocka ut det tiodubbla i utdelning för utfört jobb.

KongKeyDon:
Jag har naturligtvis mest insyn i min egen bransch och ville ha information om vilka lönenivåer man har i andra branscher som genererar ungefär lika mycket per konsult. Jag har fullständig koll på marginalskatt och är nog dessutom allmänt känd för detta i min bekantskapskrets
Det är inte möjligt att gå ned i arbetstid. Däremot kan man utöver det du föreslog även förhandla sig till mer semester. Jag tycker dock om att jobba och tjäna pengar. Jag ser inget problem i det förutsatt att ersättningen är rimlig, dvs. på en hög nivå.

Topracing:
Delägarskap är ingen bra ide när du helst inte vill ha några personliga relationer alls med andra ägare inom ett företag.

Jontahonas:
Jag driver inget företag utan är anställd som konsult.

Gaggzi:
Har övervägt det många gånger men har inte kommit mig för. Förr eller senare. Jag ska kolla upp vad eWork är!

Persona.von.grata:
Jag har rätt bra koll på vad andra yrkesgrupper inom denna bransch debiterar per timme eftersom jag själv haft uppdrag att kontrollera fakturor från många yrkesgrupper inom branschen. Därifrån har jag bra överblick på timpriset, däremot har jag ingen aning om vad de drar in på ett år.
Har kollat runt med mina gamla kursare m.m. och en konsult med denna bakgrund, inom denna bransch, ligger på ca 2 mille per år. Alla företag har dock olika förutsättningar, och olika lönesättning. Därav mina frågor.

Nu kanske det inte helt hör hemma här men jag vet inget som är mer orättvist än det svenska skattesystemet. Jag delar din åsikt om att så lite som möjligt ska hamna i statens svarta hål så länge som dessa politiker inte företräder vad jag vill, på det sättet som jag vill.
Så nästa fråga är, kan man registrera en annan firma utomlands för tjänster, ”know how” som är knutet till mig, som jag i princip skulle kunna ha utfört i vilket annat land i världen som helst.

Conception:
Det är tjänsteföretag i finanssektorn som endast säljer kunskap. Låga eller inga materialkostnader.
Citera
2015-12-12, 19:58
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Låter lite konstigt att era servicemontörer omsätter 2 mille.
Är det enbart timmarna? Eller ingår annat i omsättningen (milersättning, material etc)?
Givetvis ingår annat i omsättningen såsom material etc som faktureras kund.

Sen blir det svårt att räkna varje servicemontör för sig men "mina" servicemontörer (ca 10st) omsätter i runda släng ca 20-25 miljoner per år. Det är om jag kan hålla dem sysselsatta året runt.

Men en konsult som reser omkring i bil har väl omkostnader också. Inte är väl tjänstebilen, dator och kontorsmaterial gratis? Sen på företaget som konsulten jobbar på finns det väl administratörer, ekonomer etc som inte kan fakturera någon kund en enda krona. Dessa kostar ju också pengar.
Citera
2015-12-12, 20:25
Medlem
Citat:
Givetvis ingår annat i omsättningen såsom material etc som faktureras kund.

Sen blir det svårt att räkna varje servicemontör för sig men "mina" servicemontörer (ca 10st) omsätter i runda släng ca 20-25 miljoner per år. Det är om jag kan hålla dem sysselsatta året runt.

Men en konsult som reser omkring i bil har väl omkostnader också. Inte är väl tjänstebilen, dator och kontorsmaterial gratis? Sen på företaget som konsulten jobbar på finns det väl administratörer, ekonomer etc som inte kan fakturera någon kund en enda krona. Dessa kostar ju också pengar.
Då är jag helt med dig!
Jag som är lite "konsultskadad" ser bara debiterade timmar som sälj. Mest för att det är enda som en konsult (som jag är van att se på saken) kan sälja.
Men om man lägger på material och milersättningar, blir summorna snabbt högre.
Och sannolikt skarvar du minst 15% på det sålda materialet, så det är viktigt att få upp den omsättningen också. Material kan man sälja hur mycket som helst.

Men för att förhålla oss till TS frågeställning. Som konsult finns det ett tak vad du kan sälja... alltså timmar per år.
Citera
2015-12-12, 20:38
Medlem
Citat:

Sen har ju du en hyfsad märklig syn på företagsekonomi som går att läsa om i andra trådar... Här menar du att man ska räkna med ca: 2miljoner per anställd för att det ska gå bra... 2miljoner vad? Du har anklagat mig för dålig läsförståelse, jag replikerade att du inte skriver så bra. I denna tråd upprepar du din taskiga teknik att förklara...

Är det omsättning per anställd vi räknar enligt dig, hur sjutton kan man då per automatik anse att 2miljoner kronor är vad som krävs? Eller är det vad varje anställd drar in i vinst? Då måste 2miljoner anses vara jävligt bra.

Du "ditt jävla spån" har uppenbart inte en aning om vad du pratar om....
Citera
2015-12-12, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petter77
Nu kanske det inte helt hör hemma här men jag vet inget som är mer orättvist än det svenska skattesystemet. Jag delar din åsikt om att så lite som möjligt ska hamna i statens svarta hål så länge som dessa politiker inte företräder vad jag vill, på det sättet som jag vill.
Så nästa fråga är, kan man registrera en annan firma utomlands för tjänster, ”know how” som är knutet till mig, som jag i princip skulle kunna ha utfört i vilket annat land i världen som helst.

Enkla upplägget:
Starta AB i Sverige. Det finns oändligt med möjligheter att lagligt skatteplanera. Lägg därtill att mycket av din privatkonsumtion kan lätt motiveras hamna i ditt AB. Allt från IT, fordon, restaurangbesök/representation, tidningsprenumerationer, verktyg etc. Visst blir det kostnader för ditt AB, men jämfört med att köpa samma med skattade pengar, blir kostnaden grovt hälften. Se bara till att allt går att knyta till din verksamhet (inte så svårt).
Tex. "Jag måste ha en Jura-kaffemaskin/månlandare för att kunna bjuda på finkaffe till mina kunder/besökare. I min branch är det viktig att göra ett bra intryck, således duger inte en vanlig Moccamaster". Och så vidare...

Du kan även välja att löneväxla för att minimera (eller eliminera) den statliga skatten. I praktiken flyttar du fram löneutbetalningar till framtiden. Om du då inte når upp till brytpunkten för statlig skatt har du tjänat på detta. Vidare, om du gör detta som tjänstepension, blir kostnaden 5,8% lägre för företaget (dig som äger AB) att betala ut samma summa.

Lönen sätter du till 35.800 kr/mån för att precis komma under brytpunkten för statlig skatt.
Utdelning förenklingsregeln: Du kan alltid plocka ut ca 160.000 kr för 20% skatt.
Utdelning huvudregeln: Företaget kan betala ut 50% av utbetalda löner som utdelning med 20% skatt. Detta blir svårt om du är ensam och vill hålla månadslönen kring 36tkr. Men är ni 2-3st som driver AB tillsammans, sparkar regeln in enkelt. Googla på 3:12 reglerna
Ni behöver inte ens vara två som driver AB. Du kan tex anställa din fru och betala henne 150tkr i årslön. Då kommer du över brytpunkten för huvudregeln.

Svåra upplägget:
Aktiebolag utomlands. Om det görs rätt, kan du undvika mycket skatt. Dock blir det omständigare på flera plan. Allt från fakturering till deklaration.
Jag har dålig koll på denna bit.
Citera
2015-12-12, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaggzi
Har du övervägt att starta eget som enmanskonsult? Om du inte vill jaga uppdrag själv finns det ju konsultförmedlare som t.ex. eWork.
Jag skulle också fundera på detta spår, speciellt om dina kunder är sådana som kräver någon form av avtal som du själv inte klarar av att uppfylla (t.ex. statliga kunder som kräver ramavtal). Utväxlingen gentemot att vara anställd med den timtaxan du nämner skulle vara betydande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in