2015-12-12, 21:11
Medlem
persona.von.gratas avatar
Inför löneförhandlingen:
Tänk på att du vill uppnå en "win-win" situation i spelet. Varken du eller företaget kommer att acceptera "win-lose" eller "lose-win" utfall, dessa leder till den sista rutan dvs "lose-lose".
Alltså, du kan inte vinna utan att företaget också vinner.
Detta antagande baserat på info i tråden och via PM.

Dessa förhandlingar har även mycket prestige med sig.
Det är fullt möjligt att din arbetsgivare väljer att förlora dig hellre än att förlora "mark". Vidare kan det leda till att andra arbetstagare pushar hårdare, vilket gungar hela företaget.
Försök att hitta en sweet-spot. Hur mycket kan du få? Hur mycket kan du "flytta" på din arbetsgivare. Spelar du för hårt, går det oftast inte att backa bandet.
Här är det läge att slänga in andra förmåner än lön. Tex extra tjänstepension eller semester.

Jag vill inte vara elak, inte heller känner jag till din roll/situation, men jag har hört olika varianter av "jag är oersättlig" flera gånger. Jag har nog själv uttalat mig så någon gång.
Men... sannolikt är de flesta ersättningsbara på något sätt. Finns det 200 pers (som du nämnde) som gör ditt jobb, kan arbetsgivaren sannolikt locka in någon av de återstående 199. Om inte annat, så med hög lön
Men jag känner inte till de exakta förutsättningarna så jag brasklappar lite.
Citera
2015-12-12, 22:25
Medlem
30000:- mån + tjänstebil + 100% påslag vid övertid
Citera
2015-12-13, 08:17
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Är det omsättning per anställd vi räknar enligt dig, hur sjutton kan man då per automatik anse att 2miljoner kronor är vad som krävs? Eller är det vad varje anställd drar in i vinst? Då måste 2miljoner anses vara jävligt bra.
Jag tror att du är den enda som inte förstår. Omsättning är inte vad man drar in i vinst.
Citera
2015-12-13, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag tror att du är den enda som inte förstår. Omsättning är inte vad man drar in i vinst.
För TS fråga och hela tråden är det intressanta vad "konsultens säljbara tid" genererar för omsättning.

Annars hamnar diskussionen OffTopic. Min mamma jobbar i kassan på ICA och säljer (varor) för 4 miljoner kr per år. Ska hon ha dubbla lönen mot TS som bara säljer (tid) för 2 miljoner?
Citera
2015-12-13, 08:35
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
För TS fråga och hela tråden är det intressanta vad "konsultens säljbara tid" genererar för omsättning.

Annars hamnar diskussionen OffTopic. Min mamma jobbar i kassan på ICA och säljer (varor) för 4 miljoner kr per år. Ska hon ha dubbla lönen mot TS som bara säljer (tid) för 2 miljoner?
Du har helt rätt. Men att ange vad man genererar i omsättning under ett lönesamtal tycker jag blir väldigt skevt. Det måste ju vara vinsten som är intressant om man ska kunna trycka upp sin lön.
Citera
2015-12-13, 08:44
Medlem
Citat:
Du har helt rätt. Men att ange vad man genererar i omsättning under ett lönesamtal tycker jag blir väldigt skevt. Det måste ju vara vinsten som är intressant om man ska kunna trycka upp sin lön.
Exakt.
TS skriver att han säljer (tid) för 2 miljoner. Kostnaden att sälja tiden är det TS kallar för overhead. I detta fall 200tkr enligt TS.
Vinsten (förenklat) blir då 1,8 miljoner, minus TS lön.
TS frågeställning är "vad är en rimlig lön med dessa förutsättningar?"
Citera
2015-12-13, 08:50
Medlem
Vänd på steken. Istället för att fråga dig hur mycket av företagets kaka du ska ha, fråga dig hur mycket av DIN kaka som företaget ska ha.

Vad är DU beredd att betala för administration, lokal, att få in uppdrag mm?
Citera
2015-12-13, 08:54
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Exakt.
TS skriver att han säljer (tid) för 2 miljoner. Kostnaden att sälja tiden är det TS kallar för overhead. I detta fall 200tkr enligt TS.
Vinsten (förenklat) blir då 1,8 miljoner, minus TS lön.
TS frågeställning är "vad är en rimlig lön med dessa förutsättningar?"
Jag tror inte att overheadkostnaden är så lite som ts påstår. I ett företag med mindre än 10 anställda så är den nog högre.

Löneadministratör, vd, revisorer, it, pr, nöjen kostar mer än 100 000 per år. Sedan täcker man säkerligen också upp för andra konsulter som för närvarande inte har något uppdrag. Så är det på alla konsultföretag. Om några år kan det vara ts som sitter utan uppdrag och då ska någon annan täcka upp för honom.

Edit: för att ge en relevant siffra på it. Jag kostar mitt företag bara 24000 per år i it kostnad. Detta är endast support och programvaror.
Senast redigerad av Conception 2015-12-13 kl. 09:04.
Citera
2015-12-13, 09:24
Medlem
Citat:
Jag tror inte att overheadkostnaden är så lite som ts påstår. I ett företag med mindre än 10 anställda så är den nog högre.

Löneadministratör, vd, revisorer, it, pr, nöjen kostar mer än 100 000 per år. Sedan täcker man säkerligen också upp för andra konsulter som för närvarande inte har något uppdrag. Så är det på alla konsultföretag. Om några år kan det vara ts som sitter utan uppdrag och då ska någon annan täcka upp för honom.

Edit: för att ge en relevant siffra på it. Jag kostar mitt företag bara 24000 per år i it kostnad. Detta är endast support och programvaror.
Jag har funderat en del på den angivna OH-siffran. Jag tror att den ändå inte kan (eller bör vara) speciellt mycket högre än det angivna. Många konsulter säljer tid för mycket mindre än 2 miljoner. Gamla tumregeln var 1 miljon. Då kan man inte ha OH på över 200tkr.

Vidare. Om OH stämmer eller inte är dock inte relevant.
Vi bör utgå från att TS angivna uppgifter stämmer och svara där enligt.
Citera
2015-12-13, 09:42
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Vidare. Om OH stämmer eller inte är dock inte relevant.
Vi bör utgå från att TS angivna uppgifter stämmer och svara där enligt.

Om det vore så enkelt att vi måste lita på hans siffror så skulle hans bruttolön vara 114 388kr och 88 öre per månad. :-)

Det är vad företaget max kan betala honom om han genererar 1 800 000 kr per år i vinst.

Men jag är kritisk mot hans indata. Vi vet ju inte hans företags beläggningsgrad för alla konsulter och företagets totala kostnad. Dessa är viktiga för att kunna gissa hans lön.
Citera
2015-12-13, 09:55
Medlem
Citat:
Om det vore så enkelt att vi måste lita på hans siffror så skulle hans bruttolön vara 114 388kr och 88 öre per månad. :-)

Det är vad företaget max kan betala honom om han genererar 1 800 000 kr per år i vinst.

Men jag är kritisk mot hans indata. Vi vet ju inte hans företags beläggningsgrad för alla konsulter och företagets totala kostnad. Dessa är viktiga för att kunna gissa hans lön.
Förenklat, resonerar jag själv såhär.

Antaget följande:
+ 2000 tkr Sälj/Intäkter
- 500 tkr (25%) företagets vinstkrav före bolagsskatt
- 200 tkr OH

Kvarstår 1300tkr att förhandla om.
Detta går att bryta ner till:
980 tkr lön/ersättning
320 tkr arbetsgivaravgift

Det skulle möjliggöra en månadslön på 80 tkr.
Men jag skulle föreslå en grundlön på 50-60 tkr + något bonussystem som sparkar in kring 1000-1250 tkr sälj.

Personligen skulle jag spela hårt för en bra tjänstepension.
Citera
2015-12-13, 11:25
Medlem
Ta ut så lite som möjligt och resten i utdelning ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in