Inför löneförhandlingen:
Tänk på att du vill uppnå en "win-win" situation i spelet. Varken du eller företaget kommer att acceptera "win-lose" eller "lose-win" utfall, dessa leder till den sista rutan dvs "lose-lose".
Alltså, du kan inte vinna utan att företaget också vinner.
Detta antagande baserat på info i tråden och via PM.
Dessa förhandlingar har även mycket prestige med sig.
Det är fullt möjligt att din arbetsgivare väljer att förlora dig hellre än att förlora "mark". Vidare kan det leda till att andra arbetstagare pushar hårdare, vilket gungar hela företaget.
Försök att hitta en sweet-spot. Hur mycket kan du få? Hur mycket kan du "flytta" på din arbetsgivare. Spelar du för hårt, går det oftast inte att backa bandet.
Här är det läge att slänga in andra förmåner än lön. Tex extra tjänstepension eller semester.
Jag vill inte vara elak, inte heller känner jag till din roll/situation, men jag har hört olika varianter av "jag är oersättlig" flera gånger. Jag har nog själv uttalat mig så någon gång.
Men... sannolikt är de flesta ersättningsbara på något sätt. Finns det 200 pers (som du nämnde) som gör ditt jobb, kan arbetsgivaren sannolikt locka in någon av de återstående 199. Om inte annat, så med hög lön

Men jag känner inte till de exakta förutsättningarna så jag brasklappar lite.