2015-12-12, 00:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Hörru Jante-Kurre, hur var det med ödmjukheten?

Faktum kvarstår att den genomsnittliga FING-ägaren har haft en utveckling som få kunnat drömma om att ha under det senaste året.

Aktiehandel är lite som bowling. Alla kan slå en strike, men för att lyckas mer långsiktigt måste det till kunskaper. Vilket verkar saknas hos många FPC-ägare som okynnesanmäler till FI bara för att aktien råkar gå ner och inte bara upp.
2015-12-12, 00:29
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Aktiehandel är lite som bowling. Alla kan slå en strike, men för att lyckas mer långsiktigt måste det till kunskaper. Vilket verkar saknas hos många FPC-ägare som okynnesanmäler till FI bara för att aktien råkar gå ner och inte bara upp.

Nu drar du en liten subgrupp över en kam. Men kan själv även tycka att Carnegies agerande i detta är beklagligt, dock säkert inte ett ärende för FI.

Men håller med, för att lyckas måste man ha kunskaper. Kunskapen att kunna utvärdera en bransch på uppgång och kunskap att kunna förstå att ett bolag ligger långt i framkant och därmed kommer uppvärderas i samband med detta. Kunskap att förstå att det handlar om företaget och tekniken och inte vad VDn må eller inte må ha gjort.

Kom tillbaka i tråden när FPC värderas till 30 sek igen när du började säljreka, eller erkänn en gång för alla att du missbedömde situationen gravt!
2015-12-12, 00:44
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Nu drar du en liten subgrupp över en kam. Men kan själv även tycka att Carnegies agerande i detta är beklagligt, dock säkert inte ett ärende för FI.
Jaha så Sveriges finanselit sitter i Södertälje alltså?

Du måste väl ändå hålla med om att en stor majoritet av FPC:s aktieägare ofta bara äger en aktie och att det också är den första de nånsin ägt?

Carnegie agerar helt i eget intresse vilket är fullt förståeligt och även helt lagligt. Vad fårskocken sedan gör kan inte Carnegie ta ansvar för....

Citat:
Men håller med, för att lyckas måste man ha kunskaper. Kunskapen att kunna utvärdera en bransch på uppgång och kunskap att kunna förstå att ett bolag ligger långt i framkant och därmed kommer uppvärderas i samband med detta. Kunskap att förstå att det handlar om företaget och tekniken och inte vad VDn må eller inte må ha gjort.

Problemet som jag har med FPC är att det inte är som andra bolag i många avseenden.

Läckta rapporter/prognoser.

En galet twittrande ex-vd mm

Hur ska FPC kunna platsa på omxs30?
Citat:
Kom tillbaka i tråden när FPC värderas till 30 sek igen när du började säljreka, eller erkänn en gång för alla att du missbedömde situationen gravt!

Inte säker att jag har fel långsiktigt. Vissa hade ju "rätt" i framfab också.

Dvs de som sålde innan det stora raset...
2015-12-12, 01:16
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:

Du måste väl ändå hålla med om att en stor majoritet av FPC:s aktieägare ofta bara äger en aktie och att det också är den första de nånsin ägt?

Carnegie agerar helt i eget intresse vilket är fullt förståeligt och även helt lagligt. Vad fårskocken sedan gör kan inte Carnegie ta ansvar för....

Tror du gravt överskattar andelen som är all-in i FPC. Men det spelar oavsett ingen roll. För till stor del handlar det inte om tur utan snarare att dessa individer som kanske inte hållit på så mycket med aktier förut har valt att lyssna på rätt individ (Crowhater) och inte dig.

Dock så tror jag att de gör bättre i att lyssna på dig när kursen står över 500 sek. Här känns risk-reward inte längre fördelaktig enligt min mening.

Men men det sagt, det var tydligt att kursen skulle upp i dessa nivåer när det under våren började bli mer och mer tydligt att FPC skulle kunna omsätta mellan 6-8 miljarder SEK under 2016. Risk-reward för en investering i FPC under våren blev därmed väldigt väldigt gynnsam. Men strunt samma, denna diskussionen har jag haft tidigare med dig och du vägrar blankt förstå, så vi lämnar det därhän.

Citat:

Problemet som jag har med FPC är att det inte är som andra bolag i många avseenden.

Mm, självklart kommer ett företag som går från 0 till 100 ha växtvärk. Nu verkar det som om den läckta prognosen inte var deras fel.

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2015/12/10/nyhetstjanst-tar-pa-sig-ansvar-for-lackt-prognos.html

Sen vad spelar det för roll om ex-VDn twittrar loss? Påverkar ju knappast det underliggande företaget som faktiskt levererar vinster som till stor del kan motivera en väldigt hög aktiekurs.

Du har rekat sälj sedan market cap i FPC låg på 2,2 miljarder. Detta är den förväntade vinsten under nästa år och de har redan visat 400 miljoner i vinst. Så ja Kurt-Sune, du har haft jävligt fel! Att du sedan rekar sälj på varenda nivå uppåt gör att du någon gång kommer att pricka in sälj på toppen men det förtar inte det faktum att du redan har haft gravt fel.
2015-12-12, 01:41
Medlem
Commissarys avatar
Citat:

Jag har riktigt svårt för FPC. För mycket pajasfasoner och märkliga vändningar får mig att säga: pass.
2015-12-12, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sheldor4599
När når de botten??? Skulle också vilja köpa då???

Försök inte pricka in botten, köp när den börjat stiga och ligger i en positivt stigande trendkanal. Att prick in en botten är ofta ren flax. Man kan förvisso ha koll på motståndsnivåer, men, det är ingen garanti.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2015-12-12 kl. 03:06.
2015-12-12, 09:10
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Försök inte pricka in botten, köp när den börjat stiga och ligger i en positivt stigande trendkanal. Att prick in en botten är ofta ren flax. Man kan förvisso ha koll på motståndsnivåer, men, det är ingen garanti.

Om man tror på bolaget att det både ska dubblas och tripplas hade inte jag tvekat en sekund att köpa.

TA ska man inte ta på för stort allvar.
2015-12-12, 09:45
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Att hålla på att försöka rida en trend kan visa sig mycket kostsamt för en småsparare, helt plötsligt tar börsfesten slut och man sitter där med köp på kraftigt övervärderade nivåer. Bättre då att göra en egen analys för att komma fram till vid vilka priser aktien är köpvärd, oavsett om trenden pekar upp eller ner.
2015-12-12, 10:24
Medlem
sheldor4599s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Att hålla på att försöka rida en trend kan visa sig mycket kostsamt för en småsparare, helt plötsligt tar börsfesten slut och man sitter där med köp på kraftigt övervärderade nivåer. Bättre då att göra en egen analys för att komma fram till vid vilka priser aktien är köpvärd, oavsett om trenden pekar upp eller ner.
Det tråkiga är ju att alldeles för många som ger sig in i bolag som fingerprint gör det för att de hör att aktien "ska" upp till XXX kronor och är alldeles för oerfarna för att göra en egen analys eller över huvud taget skaffa sig en egen uppfattning, och vips så sitter de där med -50%.
2015-12-12, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Bättre då att göra en egen analys för att komma fram till vid vilka priser aktien är köpvärd, oavsett om trenden pekar upp eller ner.
Tror inte det är många fingerprintägare som gjort en egen analys och just därför de får hybris när den stiger och skiter på sig när den rasar. Ner 200'på en vecka, vem fan vill äga ett sådant bolag, inte jag i alla fall.
2015-12-12, 11:33
Medlem
Mercinhos avatar
Citat:

Som Telia eller Google i det avseende?

Telias utländska affärer med diktaturer? Väcker det någon klocka om Telias ledning...?

Vad sägs om Google? Det är samma gäng som i sitt Google maps, även snoppade lösenord på människors lösenord till routrar. Även mycket annat.

Du måste leva i en fantasivärld om det finns ens en ledning som agerar helt enligt ens egna goda moraler. Även FPC uppvisar samma problem.

Vi har redan räknat att deras omsättning hamnar faktiskt på den övre delen av 7,5 miljarder baserad på att de skeppar varje dag 1 miljon utrustade FPC enheter.

Problemmet med både erfarna och nybörjare är just att man troligen glömmer bort börsens dynamik när man börjar klaga och skriker bedrägeri. Hur många fall har vi inte sett där folk har köpt Bull certifikat för att sedan förlora pengarna för att emittenten drog tillbaka produkten?

Jag håller dock med dig om att fårkocken analogin...

Det vackra med FPC är dock den är så pass missförstått att den har skapat och kommer fortsätta att skapa väldigt fina möjligheter att tjäna fina pengar.

Som tur är, FA finns tillgängligt så man kan räkna ut på vilken rätt nivå kursen bör ligga oavsett körningar.

Kurte, när köpte du dina Google aktier och för hur mycket? Jag kanske handlar i framtiden självspelande pianot

Och för de som funderar på att köpa FPC...

Rex sa FPC säljer 1 miljon enheter per dygn.

Så... 1miljon*365*2,5USD*8,5kr=7,7miljarder SEK i omsättning utan någon tillväxt, alltså inga nya lanserade lurar efter den 9/12.

Den enda variabel som som inte kan kontrolleras av FPC är värdet på USD. Går dollarn upp, blir omsättningen högre i SEK. Går dollarn värdet ner, blir omsättningen lägre i SEK.

Tänk vara på det.

Kurt, du som köper klassiska aktier, äter klassisk Anton berg choklad, bär hängslen till byxor ,drycker fransk vin , röker cigarrer och har fett mustasch... Vad var din första aktie du köpte?
Senast redigerad av Mercinho 2015-12-12 kl. 11:35.
2015-12-12, 11:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mercinho
Som Telia eller Google i det avseende?

Telias utländska affärer med diktaturer? Väcker det någon klocka om Telias ledning...?
Dom som tycker att telias affärer med diktaturer är dåligt är mycket naiva personer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in