2015-12-11, 10:33
Medlem
krigsoffrets avatar
" Carngie polisanmæls før kursmanipulation"

http://www.proinvestor.com/index.php?p=debat_1&postid=73835

2015-12-11, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield
Hej,

Jag kan inget om aktier men har 200 000 kronor jag vill lägga på Fingerprint för skojs skull. Någon kunnig som har åsikter på när jag ska kliva in och om du anser att det fortfarande är värt att kliva in? Min amatörmässiga bedömning är att aktien till 2017 går över 1000 kronors gränsen. Tillrättavisa mig gärna om du/ni tycker att jag är fel ute.

Man köper aldrig aktier i ett bolag för hela sitt kapital på en gång, och aldrig hela sitt kapital i ett enda bolag. Absolut inte i ett bolag som gått upp över 1000 % redan.(ingen värdering i FPC i övrigt)

Ska du köpa FPC nu så är rådet att du köper små poster, kanske bara 5 st om dagen och sprid ut köpen på flera månader. Går aktien upp tjänar du pengar ändå, går aktien ner kan du köpa under en längre tid och risken minskar.

Kortsiktigt tror jag att vi har massa vinsthemtagningar på G, och aktien kan ramla ned mot 400-450 innan den tar fart igen.

Mellandagarna när många mäklare är lediga och börsen domineras av privatpersoner kan det bli åka av åt båda hållen.
2015-12-11, 11:42
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krigsoffret

Herregud.. När Carnegie höjer riktkursen är det världens bästa bank och prognosen är helt korrekt enligt begåvningsreserven på Placera. När de sänker blir det anmälan till FI direkt. Synd att man inte får betala myndigheternas kostnader vid ogrundade anmälningar..
2015-12-11, 12:33
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Herregud.. När Carnegie höjer riktkursen är det världens bästa bank och prognosen är helt korrekt enligt begåvningsreserven på Placera. När de sänker blir det anmälan till FI direkt. Synd att man inte får betala myndigheternas kostnader vid ogrundade anmälningar..

Visar klart och tydligt på att merparten av FPC:s aktieägare troligtvis är totala amatörer.

De kommer förr eller senare få lära sig den hårda vägen. Aktiehandel är tjuv och rackarspel i det korta perspektivet.

Tror man på en aktie är det bäst att ge fan i alla rörelser och bara behålla. Samt köpa på dipparna.
Senast redigerad av kurt-sune 2015-12-11 kl. 12:36.
2015-12-11, 12:35
Medlem
P.Gs avatar
Citat:

Alla är väl långsiktiga och vet att pappret snart spränger tusen kronor, varför blir man då så upprörd över en kortsiktig dipp ned? Det borde ju vara ett utmärkt köptillfälle.
2015-12-11, 13:05
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Alla är väl långsiktiga och vet att pappret snart spränger tusen kronor, varför blir man då så upprörd över en kortsiktig dipp ned? Det borde ju vara ett utmärkt köptillfälle.

Ja, detta fenomen är fascinerande. Alla på Placera är SÅ säkra på att Fingerprint ska över 1000 kr och sedan fortsätta uppåt. Men samtidigt sitter de och darrar som asplöv när kursen sjunger några procent, anmäler alla "baissare", mejltrakasserar journalister och andra som har andats något negativt om bolaget o.s.v.
2015-12-11, 14:08
Medlem
Mercinhos avatar
Tittade på FPC investors presentation. Något som sticker ut är att Rex säger FPC utrustade lurar säljs 1 miljon per dygn.

Gör man en snabb räkning baserad på det blir det..

1*365*2,5*8,5 så blir det avrundad 7,8 miljarder kronor Dollar kursen lär fluktuera så viss påverkan lär den ha ändå.

Baserad på hans uttalande och utan att ta hänsyn till nya telefoner som kan tänkas vara utrustade med FPC kan summan telefoner bli högre.

Skulle ett mirakel hända som Samsung väljer FPC i sin Galaxy S7 lur, kan siffran öka ordentligt.

Aktien lär bli intressant att bevaka med tanke på att den ska in i Euro stock 600 om några dygn och i Januari kommer fonder behöva köpa för miljarder totalt. 66% av OMX 30 köpet skulle bestå av FPC.
2015-12-11, 15:14
Medlem
padrons avatar
Citat:

Helt otroligt vilka mongon det finns. Välkomna till aktiemarknaden!

Dessutom är det ju EBM som hanterar ärenden av den typen, inte FI.
2015-12-11, 19:16
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Visar klart och tydligt på att merparten av FPC:s aktieägare troligtvis är totala amatörer.

De kommer förr eller senare få lära sig den hårda vägen. Aktiehandel är tjuv och rackarspel i det korta perspektivet.

Tror man på en aktie är det bäst att ge fan i alla rörelser och bara behålla. Samt köpa på dipparna.

Hörru Jante-Kurre, hur var det med ödmjukheten?

Faktum kvarstår att den genomsnittliga FING-ägaren har haft en utveckling som få kunnat drömma om att ha under det senaste året.
2015-12-11, 21:31
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sheldor4599
När når de botten??? Skulle också vilja köpa då???

vilken j*vla fråga

och jag skulle spela lotto om du har rätta raderna
2015-12-11, 22:11
Medlem
sheldor4599s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
vilken j*vla fråga

och jag skulle spela lotto om du har rätta raderna
Jo, det var ju lite min poäng. Sarkasm funkar inte i text.
2015-12-11, 22:28
Medlem
Mercinhos avatar
Så här kan man sammanfatta veckan i FPC och OMX

https://mobile.twitter.com/BohmanMichael/status/675425129447497729

Aktien har gått back över 200kr på en vecka.

Kanske betyder vi laddar för 800 kr nu.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in