2015-12-09, 20:04
Avstängd
Ingen vet väl ännu vilka produkter som kommer på rean - så det blir kanske svårt att ge tips. Men grundbulten är 100HZ - 50 är historia. Min erfarenhet av Samsung är att man inte behöver komplettera med soundbar - alltså bra ljud från början. Alla apparater nu är LCD - med LEDbelysning. För var det bara LCD utan LED.
Citera
2015-12-11, 11:58
Medlem
Tänkte köpa en ny tv kan inte så mycket om det men att det ska vara minst 200 Hz har jag som ett krav. Denna Tv hade de nyss fått in:

http://www.siba.se/tv-och-hemmabio/tv/oled-premium/lg-55eg910v-124481

Har aldrig haft en smartv innan men det verkar ok eftersom det är OLED som ska ge bra svärta, dock de andra två andra OLED varianterna som var dyrare står det 4K i beteckningen också. Vet ni vad skillnaden på förbättringen är eftersom de nästan är dubbelt så syra.

Har någon av er Sverigevänner här en OLED och är det värt priset mot en vanlig 55 tum smartv?
Citera
2015-12-11, 12:57
Medlem
Bumpar, hade egentligen tänkt köpa en 55-65 tum vanlig platt-tv minst 200Hz men de ligger ju runt 15.000 kr och tänkte se ut den först o få den på julrean. Men jag fastnade för den tv:n ovan men har ingen nåt råd att ge?

Är jag för tidig? Tyckte att priset på den är på bristningsgränsen för vad vi klarar av men kom med lite förslag.

Emottages tacksamt.
Citera
2015-12-13, 13:53
Medlem
Hubbe11s avatar
Ska köpa tv och var iväg och kollade lite idag. Det man ser är att bilden på 4k apparaterna är klarare och skarpare än på full hd. Men jag undrar om det beror på att de kör ut 4k i apparaterna.
Jag ska köpa tv inom kort och kör det mesta jag kollar på via datorn. kommer 4k göra någon skillnad då mot hd. oled blir tyvärr för dyrt.?
Citera
2015-12-13, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hubbe11
Ska köpa tv och var iväg och kollade lite idag. Det man ser är att bilden på 4k apparaterna är klarare och skarpare än på full hd. Men jag undrar om det beror på att de kör ut 4k i apparaterna.
Jag ska köpa tv inom kort och kör det mesta jag kollar på via datorn. kommer 4k göra någon skillnad då mot hd. oled blir tyvärr för dyrt.?

Själv köper jag den billigaste oled Lg släpper nu skulle vilja ha att den har 4 k också men det är mest Netflix och sånt som kör ut det i 4k. Ser man på vanliga tvkanaler så kör de ju inte 4 k. Tror jag blir nöjd känns dumt att lägga på en 7000 spänn extra fast man skulle vara garderad då 4 k kommer mer ocg mer. Det jag stör mig mer på är att https://www.netonnet.se/art/ljudbild/tv/55-60tum/lg-55eg910v/221911.9118/ att det är typ 10watt på originalhögtalarna så djudet blir skräå så man måste köpa en soundbar till. Välvd dessutom och de ligger runt 5.900 så det blir att pröjsa ändå. Fan säger jag. Kartell. Får köpa ett i taget och lyssna på ett öra tills jag får råd med en sån också.
Citera
2015-12-14, 01:45
Medlem
loafmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sodis36
Då jag är igång med att leta tv skulle jag vilja fråga, gärna någon som arbetar med att sälja tv-apparater till vardags vilken tv jag ska köpa?!

Främst ska den vara bra att spela på, jag kör PS 1,2,3 och 4! Ser på en del film men inte så mycket sport. Budgeten är kring 10k, fick tips av en snubbe på mediamarkt att köpa Sony då den lirar bra med playstation.

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/KDL55W755CBAE/sony-55-led-smart-tv-kdl-55w755cbaep?scid=EXT_SEM_GOOGLE_KB_02DS&gclid=CLey jfmYzckCFYj4cgod1ZEAiQ

Har en full-HD-37-tummare-100hz-are idag och vill ha en fettare.
Kom gärna med tips, synpunkter, ord på vägen, åsikter och insikter, ja allt som kan vara värt att veta!

Tack på förhand

Mycket bra val!

Citat:
Ursprungligen postat av RobinJacobsson
Hej, jag ska köpa en TV och har några frågor.

Jag tänkte ha den vid sängen, sängen står i en sovalkov så avståndet till TV'n blir ganska exakt 2 meter, ska jag sikta på 42" då?
Och den kommer att stå i ett mörkt rum så jag antar att plasma är att föredra efter vad jag har läst på nätet?
Finns det några speciella modeller ni kan tipsa om som passar mina behov och som är bra och ger en riktigt bra bild för en liten peng?

Plasma blir svårt att få tag på. Är du ute efter svärta är det OLED som gäller. Liten peng är givetvis relativt, men kolla in KDL43W755 hos Elgiganten. Vill du upp på 4K kan du spana in TX40CXC725 hos samma kedja. Båda två är väldigt prisvärda.

Citat:
Ursprungligen postat av Sykonylop
Tänkte köpa en ny tv kan inte så mycket om det men att det ska vara minst 200 Hz har jag som ett krav. Denna Tv hade de nyss fått in:

http://www.siba.se/tv-och-hemmabio/tv/oled-premium/lg-55eg910v-124481

Har aldrig haft en smartv innan men det verkar ok eftersom det är OLED som ska ge bra svärta, dock de andra två andra OLED varianterna som var dyrare står det 4K i beteckningen också. Vet ni vad skillnaden på förbättringen är eftersom de nästan är dubbelt så syra.

Har någon av er Sverigevänner här en OLED och är det värt priset mot en vanlig 55 tum smartv?

Jag har en OLED, närmare bestämt en http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/55EF950V/lg-55-3d-smart-oled-tv-55ef950v

Priset är högt men jag tyckte det var värt det. Sjukt nöjd då jag sedan tidigare var ett stort fan av WebOS och LG i allmänhet. Det enda jag önskar är att uppskalningen hade varit lite bättre, men det har alla 4K-tv problem med idag. Kan även känna idag att jag kanske skulle investerat i 55EG920V istället, även om jag inte gillar curved. Prisskillnaden hade kunnat betala för Sonos Playbar och Sub.

Citat:
Ursprungligen postat av Hubbe11

Kör du in Full-HD i en 4K så kommer den göra ett litet jobb med uppskalningen. Tyvärr inte så mycket man önskar. Men att man köper 4K idag om man har råd känns givet. Priserna är bra och utbudet ökar ständigt.
Citera
2015-12-14, 21:16
Bannlyst
Hallå! Tänkte handla ny tv och varit inställd på en Samsung JS8005 tills jag besökte Siba och fick se en Panasonic Viera TX-55CX670E. Läst på lite på nätet och den verkar fått bra betyg, men även 680, 700, 725 (fattar inte skillnaden).

Jag kollar mest film och spelar fifa på PS4. Tolererar inte hack vid panoreringar och älskar djup svärta samt naturliga färger. Enligt säljaren (och bilden jag fick titta på) så är Samsung i regel överkontrasterad och skrikig i färgerna, medan 670E är mjukare, mer naturliga färger (samt fler färger).

Jag kommer streama mycket från min NAS och har erfarenhet av Samsung att vara smidig i sina smartfunktioner. Har dock idag en Panna 42" Plasma, vars bild och svärta jag är mycket nöjd med.

Vad säger experterna på detta forum? Slå till på Samsung js8005 eller någon av (vilken?) Panasonic-modellerna?
Citera
2015-12-17, 07:46
Medlem
Tack för svaret! Jag är egentligen inte ute efter en smart-tv, jag lägger hellre pengar på en bra bild och köper en extern box senare eller kopplar in datorn. Så jag letar efter en bra 42-43" tv för 4000-5000, skulle det vara värt att lägga till nån tusenlapp så finns det möjlighet, men som sagt helst inte alldeles för dyr.
Citera
2015-12-17, 22:47
Medlem
Hej

Skulle vara trevligt med råd från er tv-experter.

Ska köpa en ny tv. Den ska användas för spel 80 % och film 20%.
Totalt användartid per år är gissningsvis 250h.

Budget är flytande, jag räknar med att behöva betala 10k - 15k.
Kravet är minst 65 " för mina pengar.
Amoled är totalt uteslutet eftersom det inte är värt pengarna.

Full hd eller Ultra Hd? (Full HD eller 4K)

Vad är liksom mest prisvärt? det går ju köpa ny tv om ett par år...

Jag kanske ska titta på projektor? fördelar/Nackdelar ??

Hjälp mig ur djungeln, jag har inte obegränsat med pengar så tacksam för all hjälp jag kan få.

tack !!
Citera
2015-12-24, 10:45
Avslutad
Någon som har erfarenhet från dessa två apparater

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3288648

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3056397

Bu eller bä?
Citera
2015-12-24, 22:33
Bannlyst
söker en vit platt 50 tums tv

Någon som vet vart man kan få tag på en snygg platt ej böjd 50 tums vit tv?
Citera
2015-12-24, 22:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DatThreat
Duger det med 48"?

https://www.netonnet.se/art/ljudbild/tv/46-50tum/samsung-ue48j5515akxxe/217496.9116/?gclid=CKXYyd269ckCFefTcgodn9QDig

Du kanske ska läsa lite innan du länkar. Den första säljs inte längre, och den andra är böjd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in