Funderar på att införskaffa en TV nu i mellandagarna. Budget på omkring 6-8000 kr. Gärna större än 44 tum om det är möjligt. Ska mest se på film med den och vill därför ha bra bild med bra svärta. Har tidigare haft bra erfarenhet av Samsung men vet egentligen ingenting om de andra märkena. Tacksam för tips och råd.
Skall köpa ny tv i dagarna, men är ganska novis inom ämnet.
Tv'n används framförallt till tv-spel men även till film samt formel 1 en gång i månaden. Vanligt dagligt tv-tittande kommer det inte bli speceillt mycket av.
Budget ligger på 5-6 tusen, men kan säkerligen gå upp till 8k ifall det gör stor skillnad i upplevelse.
Behövs 4k i dagsläget eller är det onödigt som det ser ut nu? Kommer det att ge någon ökad upplevelse kontra full-hd?
HDMI v2 läste jag något om, är det något man bör ha?
Hur många Hz är lagom för mitt användande?
Läste några google-inlägg om att LCD/LED är problematiskt vid tv-spelande, och att man då bör välja plasma. Dock verkar marknaden för plasma vara rätt död då det enda man ser är LED-apparater. Är det ett gammalt problem som inte existerar längre?
Jag har ingen direkt koll på hur stor tv'n skall va (det är något en lär märka i butik), men runt 45-50? Hellre för stort än för litet typ.
Något annat man bör ha koll på? Ursäktar min okunskap men är tacksam för svar.
Plånboken säger att jag bör ta den billigare Thomson TVn som dessutom har 3D, men vet ingenting om märket. Förutom att LG är större i antalet tum och verkar ha mer smartfunktioner så undrar jag om det är något särskilt som gör den mer prisvärd än Thomson TVn?
Kan någon berätta för mlig vilken Tv som är att föredra av dessa två? Det jag framförallt hakar upp mig på är att
den ena har 4k uhd men 50Hz i uppdateringsfrekvens och 200Hz i subfield(?) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3286305