2015-12-11, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Låter som läkaren undrar om du skulle klara av att hantera elvanse och inte droga på det och han har en poäng.

Ja, det kanske var det han menade. Jag har aldrig drogat på amfetamin, inte alls min grej.
Haft xanor utskrivet och det är jag svag för, då det ger exakt det jag aldrig känner - lugn och ro.
tycker amfetamin är vidrigt som drog, haft riktigt otäcka upplevelser kring AT, så det är inte ens värt det.

När de skrev ut xanor gick jag med ett lyckorus till apoteket hela vägen.

När han förskrev ritalin (snabbverkande) som ur pundar-synpunkt är det bästa (efter elvanse, metamina), brydde jag mig inte,
hade inte ens räknat med det, efter besök 2.
Jag vill inte medicinera i längden, vill ta mig igenon studierna sedan leva med ADHD resten av livet, utan piller. Det är bara skolan jag inte fixar, som jag anser viktig nog att ta preparat för.

någon som tycker metylfenidat fungerar bättre än lidsdexamfetamin?
är det bättre än dexamfetamin?
Citera
2015-12-11, 11:46
Medlem
Lhukinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlyn

Metylfenidat fungerar inte bättre än lisdexamfetamin på just mig då mina symptom blir sämre med metylfenidat. Ca 30% svarar dåligt på metylfenidat när de medicineras mot adhd. Metylfenidat hjälper med att förhindra återupptag av dopamin på ställen i hjärnan där frisättningen funkar bra från början. Skillnaden mellan lisdexamfetamin (som blir omvandlat till dexamfetamin) och metylfenidat är att amfetmin gör liknande saker som metylfenidat, dock så ökar amfetamin även frisättningen och fungerar mycket mer effektivare än metylfenidat. Amfetamin gör så att ställen där frisättningen av dopamin är dålig eller sämre än andra från början blir mer effektiva eller t.o.m lika med de bra. Dvs. att någon som har låg frisättning av dopamin inte kommer svara lika bra mot metylfenidat som för amfetamin. Däremot, någon som har bra frisättning, har en risk att få för mycket dopamin antar jag. Rätta mig om jag har fel, men även råkar ut för nedreglering p.g.a för mycket dopamin i omlopp.

Generellt sett så är amfetamin mycket mer effektivare än metylfenidat. Klarar du dig med metylfenidat, så använd det för att undvika jobbiga psykiska bieffekter. Rekommenderar inte snabbverkande i syfte för plugg, och därav inte heller dexamfetamin. Med dexamfetamin så måste du vara strikt med att timea doseringar utan att dala ned eller få tjackrus på föreläsningar (för mycket av det goda gör symptom värre). Samma sak med ritalin beroende på din dosering och för att det är lätt hänt att bli fast vid "kicken" och inte kunna plugga i lugn innan man får den. Lisdexamfetamin tar ca 2h för att "kicka" igång, men det har ingen kick och är mest jobbigt p.g.a väntetiden för effekten.

Vill även påpeka att kvaliteten i ditt arbete inte kommer bli högre, men produktiviteten kommer bli högre.
Senast redigerad av Lhukinen 2015-12-11 kl. 12:28.
Citera
2015-12-11, 12:34
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lhukinen
Metylfenidat fungerar inte bättre än lisdexamfetamin på just mig då mina symptom blir sämre med metylfenidat. Ca 30% svarar dåligt på metylfenidat när de medicineras mot adhd. Metylfenidat hjälper med att förhindra återupptag av dopamin på ställen i hjärnan där frisättningen funkar bra från början. Skillnaden mellan lisdexamfetamin (som blir omvandlat till dexamfetamin) och metylfenidat är att amfetmin gör liknande saker som metylfenidat, dock så ökar amfetamin även frisättningen och fungerar mycket mer effektivare än metylfenidat. Amfetamin gör så att ställen där frisättningen av dopamin är dålig eller sämre än andra från början blir mer effektiva eller t.o.m lika med de bra. Dvs. att någon som har låg frisättning av dopamin inte kommer svara lika bra mot metylfenidat som för amfetamin. Däremot, någon som har bra frisättning, har en risk att få för mycket dopamin antar jag. Rätta mig om jag har fel, men även råkar ut för nedreglering p.g.a för mycket dopamin i omlopp.

Generellt sett så är amfetamin mycket mer effektivare än metylfenidat. Klarar du dig med metylfenidat, så använd det för att undvika jobbiga psykiska bieffekter. Rekommenderar inte snabbverkande i syfte för plugg, och därav inte heller dexamfetamin. Med dexamfetamin så måste du vara strikt med att timea doseringar utan att dala ned eller få tjackrus på föreläsningar (för mycket av det goda gör symptom värre). Samma sak med ritalin beroende på din dosering och för att det är lätt hänt att bli fast vid "kicken" och inte kunna plugga i lugn innan man får den. Lisdexamfetamin tar ca 2h för att "kicka" igång, men det har ingen kick och är mest jobbigt p.g.a väntetiden för effekten.

Vill även påpeka att kvaliteten i ditt arbete inte kommer bli högre, men produktiviteten kommer bli högre.

En gammal "forumsanning" på diverse amerikanska forum för add/adhd är att av de som centralstimulerande funkar bra på så funkar metylfenidat bra på ca 33%, amfetamin bra på ca 33% och cirka 33% får bra effekt av båda. (tror det bygger på en forskningsrapport, men det var så längesen jag läste det att jag inte kan garantera det)

Sen kan ju kvaliteten på det man gör bli bättre ifall man tidigare har haft problem med fokus till en grad att kvaliteten blivit lidande.
Citera
2015-12-11, 12:54
Medlem
Lhukinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
En gammal "forumsanning" på diverse amerikanska forum för add/adhd är att av de som centralstimulerande funkar bra på så funkar metylfenidat bra på ca 33%, amfetamin bra på ca 33% och cirka 33% får bra effekt av båda. (tror det bygger på en forskningsrapport, men det var så längesen jag läste det att jag inte kan garantera det)

Sen kan ju kvaliteten på det man gör bli bättre ifall man tidigare har haft problem med fokus till en grad att kvaliteten blivit lidande.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2518387/
Citat:
Stimulants include methylphenidate and amphetamine compounds. Stimulants are the most effective medications for the treatment of ADHD, with responsiveness rates in the 70%–80% range (Spencer et al 2005).

Med andra ord så funkar det bra för 70-80% av patienter. Men anta konservativt, så 30% funkar det inte bra för.

Problem med fokus resulterar mest i att du har problem med att få något gjort. Låt oss ta en essä med tidsbegränsning som exempel. Fokuset är nere på 0. Du hinner antagligen inte med att slutföra din essä, och den generella kvalitén blir lidande. Däremot, om du jämför den delen du skrev utan medicin, och skriver en lika lång del under exakt samma tid som krävs (inte skriva mer om det blir tid över alltså), så kommer innehållet vara oförändrat med största sannolikhet. Och då bortser vi ifrån faktorer såsom att du redan gjort det en gång innan osv. Så menade jag med att kvalitén kommer vara densamma med eller utan medicin. Du blir inte smartare eller dummare med andra ord.
Senast redigerad av Lhukinen 2015-12-11 kl. 13:03.
Citera
2015-12-11, 12:55
Medlem
graffdatshits avatar
Citat:

Jag brukar känna av det redan efter 30min typ. Får tjackballe och kalla händer med...

Men det tar runt en timme innan jag kan "plugga på det".
Citera
2015-12-11, 12:57
Medlem
Lhukinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av graffdatshit
Jag brukar känna av det redan efter 30min typ. Får tjackballe och kalla händer med...

För mig tar det runt 2h, men skrev endast 2h eftersom det är vad som anses i studier.
Citera
2015-12-11, 16:39
Medlem
Citat:

Det sista du skrev är det jag är ute efter. Jag brukar skriva A på skoluppgifter där läraren kommenterar att hälften av det jag skrivit hade räckt, men sedan är energin slut, den är intensiv men kortvarig. Kan inte "begränsa" mina arbeten. Jag behöver inte öka kvalitéen i mina arbeten utan bara längden orken håller i.

orkar sällan saker i längden, jag lessnar och ett nytt projekt påbörjas.

jag började med ritalin idag, jag ska äta 10mg 1/gång om dagen, sedan ta en till om jag vill, för den håller bara 4 timmar, lite konstig ordination i min mening. Sedan så är det ju en upptrappningsdos! (verkar det som) om han då inte sätter in elvanse eftersom han bad mig gå hem och fundera på effekterna kring amfetaminet? Detta är vad jag misstänker.

har en bakgrund av pillerploppande men aldrig varit fysiskt tillvänjd vid något. Håller mig långt
ifrån benso, det enda jag tycker är för "skönt". Känner mig ->normal<- på medicinska doser benso.

Effekter: concerta, har blivit "låg" på det. 17mg, huvudvärk, trötthet, pigghet (samtidigt). Vakenhetsgraden är påtaglig, jag har jobbat 19 timmar med detta i kroppen. Mår fan nog sämre än innan vill jag nog påstå, sällan kännt något positivt alls med det.

Ritalin: ångest vid doser över 30mg, pigghet, i kombination med benzo har det var behagligt.

Amfetamin: Totalt välmående, allt är positivt och fantastiskt - (när det var renare) haft ångestkänslor också, när det "når" en viss nivå. Tagit detta kanske 5 grr.

jag har fått mer biverkningar på concerta än av ritalin, helt klart.

Rädd för ett jobbigt beroende. Kan säga att jag hanterat Lyrica bra, vilket många inte gör.

Någon mer erfarenhet av några års bruk av ADHD-medicin som redan trappat ned?
Vad är priset man får betala?

Vill att eventuella skador skall gå att reparera.
Senast redigerad av Charlyn 2015-12-11 kl. 16:42.
Citera
2015-12-11, 17:35
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2518387/

Med andra ord så funkar det bra för 70-80% av patienter. Men anta konservativt, så 30% funkar det inte bra för.

Ja. Det är av de 70-80% det funkar bra på som de procentandelar jag nämnde gällde.
Citera
2015-12-11, 20:03
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av graffdatshit

Äter du frukosT?
Citera
2015-12-12, 00:33
Medlem
polseks avatar
Citat:
Det sista du skrev är det jag är ute efter. Jag brukar skriva A på skoluppgifter där läraren kommenterar att hälften av det jag skrivit hade räckt, men sedan är energin slut, den är intensiv men kortvarig. Kan inte "begränsa" mina arbeten. Jag behöver inte öka kvalitéen i mina arbeten utan bara längden orken håller i.

orkar sällan saker i längden, jag lessnar och ett nytt projekt påbörjas.

jag började med ritalin idag, jag ska äta 10mg 1/gång om dagen, sedan ta en till om jag vill, för den håller bara 4 timmar, lite konstig ordination i min mening. Sedan så är det ju en upptrappningsdos! (verkar det som) om han då inte sätter in elvanse eftersom han bad mig gå hem och fundera på effekterna kring amfetaminet? Detta är vad jag misstänker.

har en bakgrund av pillerploppande men aldrig varit fysiskt tillvänjd vid något. Håller mig långt
ifrån benso, det enda jag tycker är för "skönt". Känner mig ->normal<- på medicinska doser benso.

Effekter: concerta, har blivit "låg" på det. 17mg, huvudvärk, trötthet, pigghet (samtidigt). Vakenhetsgraden är påtaglig, jag har jobbat 19 timmar med detta i kroppen. Mår fan nog sämre än innan vill jag nog påstå, sällan kännt något positivt alls med det.

Ritalin: ångest vid doser över 30mg, pigghet, i kombination med benzo har det var behagligt.

Amfetamin: Totalt välmående, allt är positivt och fantastiskt - (när det var renare) haft ångestkänslor också, när det "når" en viss nivå. Tagit detta kanske 5 grr.

jag har fått mer biverkningar på concerta än av ritalin, helt klart.

Rädd för ett jobbigt beroende. Kan säga att jag hanterat Lyrica bra, vilket många inte gör.

Någon mer erfarenhet av några års bruk av ADHD-medicin som redan trappat ned?
Vad är priset man får betala?

Vill att eventuella skador skall gå att reparera.

Men alltså, är du inte lite väl bekymrad? Jag tror inte man förskrivit metyl (som funnits ett tag) i den omfattning man gör om det orsakar skador över tid om du sköter dig och inte missbrukar medicinen? Elvanse är en supermedicin för mig, men med många års amfetaminmissbruk i bagaget känns det som om det trots allt är milsvid skillnad mellan de mängder en tjackis skyfflar i sig och vad du kommer få från apoteket.

Det är ju inte heller en medicin som du av nöden (även om jag inte rekommender att säga det till din läkare, vet inte hur det tas emot) måste ta varje dag som om det vore antidepressiva. Ett av mina syskon har samma diagnos och han (ingen missbrukshistorik öht) "gillar inte piller" och tar (förmodligen under mycket pust och stön) bara sin elvanse i samband med tentaplugget. Vad du får komma ihåg är ju att människor med ADHD så vitt jag vet har en tendens att hälla i sig coca cola, red bull och överlag vara betydligt mer överviktiga än resten av befolkningen.

Utan att kalla dig tjockis eller något så menar jag bara ödmjukt att man kanske får vikta medicinens slitage på kroppen mot den typen av problem (om man har dem alltså) - jag misstänker du oroar dig i onödan.
Citera
2015-12-12, 04:33
Medlem
Lhukinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Ja. Det är av de 70-80% det funkar bra på som de procentandelar jag nämnde gällde.
Citat:
de som centralstimulerande funkar bra på så funkar metylfenidat bra på ca 33%

Du skrev antagligen bara fel då, trodde du menade att det funkar bra på 33% nämligen.
Citera
2015-12-12, 05:46
Medlem
FiveGramsAdays avatar
Citat:
någon som tycker metylfenidat fungerar bättre än lidsdexamfetamin?
är det bättre än dexamfetamin?

Metylfenidat är smuts. Har iofs ej ADHD. Och hatar CS själv, visst, metamina, eller tjack ger nice känsla...men krashen är som döden själv(!) Behöver ha benz & röka fixat för kunna landa...annars är det sitta i soffan....nojja över varenda ljud utanför...går någon i trappan, ja då är det snuten.

Och sån jvla ångest...nej fyfan.....då är koks bättre....i party syfte då, ej medicinskt...

Men metamina är att föredra. Har en vän som gått hela trappan från svagaste. Plockat några tabs av honom ibland. Har lite Elvanse hemma nu....30mg kapslar...fixar bara 1/4 av kapseln, ihop med lugnande.
Och 30mg lisdex ska vara som 9.6mg Metamina......men när jag tog ren metamina....bara 10mg, så samma dos. Så blev jag koncentrerad, in the zone, och ingen direkt krasch....lisdex kraschar jag på. Trots det ska vara samma sak efter omvandling i levern.

Well....alla är olika...prova dig fram. Men behöver du ej CS...så skit i det.
Tolerans. Sen når du taket. Så kört. Men får du utskrivet och det hjälper....så att använda vid behov....
Typ studier, fester (om du mår bättre), och annat är ju ett alt. Är ju inget läkaren behöver veta...

Gl!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in