Citat:
Ursprungligen postat av
Lhukinen
Metylfenidat fungerar inte bättre än lisdexamfetamin på just mig då mina symptom blir sämre med metylfenidat. Ca 30% svarar dåligt på metylfenidat när de medicineras mot adhd. Metylfenidat hjälper med att förhindra återupptag av dopamin på ställen i hjärnan där frisättningen funkar bra från början. Skillnaden mellan lisdexamfetamin (som blir omvandlat till dexamfetamin) och metylfenidat är att amfetmin gör liknande saker som metylfenidat, dock så ökar amfetamin även frisättningen och fungerar mycket mer effektivare än metylfenidat. Amfetamin gör så att ställen där frisättningen av dopamin är dålig eller sämre än andra från början blir mer effektiva eller t.o.m lika med de bra. Dvs. att någon som har låg frisättning av dopamin inte kommer svara lika bra mot metylfenidat som för amfetamin. Däremot, någon som har bra frisättning, har en risk att få för mycket dopamin antar jag. Rätta mig om jag har fel, men även råkar ut för nedreglering p.g.a för mycket dopamin i omlopp.
Generellt sett så är amfetamin mycket mer effektivare än metylfenidat. Klarar du dig med metylfenidat, så använd det för att undvika jobbiga psykiska bieffekter. Rekommenderar inte snabbverkande i syfte för plugg, och därav inte heller dexamfetamin. Med dexamfetamin så måste du vara strikt med att timea doseringar utan att dala ned eller få tjackrus på föreläsningar (för mycket av det goda gör symptom värre). Samma sak med ritalin beroende på din dosering och för att det är lätt hänt att bli fast vid "kicken" och inte kunna plugga i lugn innan man får den. Lisdexamfetamin tar ca 2h för att "kicka" igång, men det har ingen kick och är mest jobbigt p.g.a väntetiden för effekten.
Vill även påpeka att kvaliteten i ditt arbete inte kommer bli högre, men produktiviteten kommer bli högre.
Det sista du skrev är det jag är ute efter. Jag brukar skriva A på skoluppgifter där läraren kommenterar att hälften av det jag skrivit hade räckt, men sedan är energin slut, den är intensiv men kortvarig. Kan inte "begränsa" mina arbeten. Jag behöver inte öka kvalitéen i mina arbeten utan bara längden orken håller i.
orkar sällan saker i längden, jag lessnar och ett nytt projekt påbörjas.
jag började med ritalin idag, jag ska äta 10mg 1/gång om dagen, sedan ta en till om jag vill, för den håller bara 4 timmar, lite konstig ordination i min mening. Sedan så är det ju en upptrappningsdos! (verkar det som) om han då inte sätter in elvanse eftersom han bad mig gå hem och fundera på effekterna kring amfetaminet? Detta är vad jag misstänker.
har en bakgrund av pillerploppande men aldrig varit fysiskt tillvänjd vid något. Håller mig långt
ifrån benso, det enda jag tycker är för "skönt". Känner mig ->normal<- på medicinska doser benso.
Effekter: concerta, har blivit "låg" på det. 17mg, huvudvärk, trötthet, pigghet (samtidigt). Vakenhetsgraden är påtaglig, jag har jobbat 19 timmar med detta i kroppen. Mår fan nog sämre än innan vill jag nog påstå, sällan kännt något positivt alls med det.
Ritalin: ångest vid doser över 30mg, pigghet, i kombination med benzo har det var behagligt.
Amfetamin: Totalt välmående, allt är positivt och fantastiskt - (när det var renare) haft ångestkänslor också, när det "når" en viss nivå. Tagit detta kanske 5 grr.
jag har fått mer biverkningar på concerta än av ritalin, helt klart.
Rädd för ett jobbigt beroende. Kan säga att jag hanterat Lyrica bra, vilket många inte gör.
Någon mer erfarenhet av några års bruk av ADHD-medicin som redan trappat ned?
Vad är priset man får betala?
Vill att eventuella skador skall gå att reparera.