När du har n har du alla värden du kan sätta in i formeln.
Lös ut V:
V = nRT / P.
Räkna ut trycket för de olika temperaturerna genom att sätta in rätt värden i formeln (samma i båda förutom T). Differansen mellan dem bör vara svaret.
När du har n har du alla värden du kan sätta in i formeln.
Lös ut V:
V = nRT / P.
Räkna ut trycket för de olika temperaturerna genom att sätta in rätt värden i formeln (samma i båda förutom T). Differansen mellan dem bör vara svaret.
Jag får V= 3.5 men det skall vara 3,38. vad gör jag för fel?
Jag får V= 3.5 men det skall vara 3,38. vad gör jag för fel?
Volymen är direkt proportionell mot absoluta temperaturen enligt formeln. Du vet att vid 298 K så är volymen 3,50 liter. Vid den lägre temperaturen om 288 K, så blir då volymen 3,50 liter * 288 / 298 = 3,38255 liter.
En gastub med brandfarlig acetylengas står på ett labb, där temperaturen är 19,5 ºC. Trycket i tuben är 179 atm. Plötsligt börjar det brinna och temperaturen stiger till 195 ºC. Hur stort blir trycket i tuben?
Vilken formel är det man skall använda här ?
Kan det vara den allmäna PV=nRT ? Fast då känner jag inte till V eller n?
En gastub med brandfarlig acetylengas står på ett labb, där temperaturen är 19,5 ºC. Trycket i tuben är 179 atm. Plötsligt börjar det brinna och temperaturen stiger till 195 ºC. Hur stort blir trycket i tuben?
Kalla trycket P1 och P2 och motsvarande för T1 och T2. n är densamma. Alltså gäller det:
P1 V = n R T1
P2 V = n R T2
Dela de med varandra:
(P1 V)/(P2 V) = (n R T1)/(n R T2)
P1/P2 = T1/T2
Du kan lösa uppgiften med hjälp av Gay-Lussacs lag:
Momentet jag tänker på här är när man satt ett brinnande stearinljuset på vattnet med ett glass över. Då bildas kondens? (H2O) på insidan av glaset, även CO2 bildas då eld bränner upp syret O2 som existerade.
- Balansera reaktionsformeln:
C17H35COOH+O2 -> C17H34O+H2O+CO2 ???
Antalet atomer molekyler stämmer men är C17H34O ett ämne eller ska man få ut ett annat ämne?
- Vad händer med gasblandningens volym i glaset?
Den ökar? Då vattnet trycks undan.
Sitter dock fast på den här med:
Beräkna hur stor procentuell förändring som skett av gasvolymen.
Vet inte ens var man ska börja?
Momentet jag tänker på här är när man satt ett brinnande stearinljuset på vattnet med ett glass över. Då bildas kondens? (H2O) på insidan av glaset, även CO2 bildas då eld bränner upp syret O2 som existerade.
- Balansera reaktionsformeln:
C17H35COOH+O2 -> C17H34O+H2O+CO2 ???
Antalet atomer molekyler stämmer men är C17H34O ett ämne eller ska man få ut ett annat ämne?
- Vad händer med gasblandningens volym i glaset?
Den ökar? Då vattnet trycks undan.
Sitter dock fast på den här med:
Beräkna hur stor procentuell förändring som skett av gasvolymen.
Vet inte ens var man ska börja?
Vattnet borde sugas in i glaset då ljuset tar allt syre innan det slocknar.
Uppgiften känns väldigt förenklad (i övrigt är själva experimentet något man gör i år 1-3 i grundskolan )
Det kan bara vara jag, men frågorna som du ska svara på står inte i proportion till experimentets verklighet. Jag antar att läraren har uteslutit allting förutom den oxidation som blir när ljuset brinner. Det finns mycket i den här uppgiften som är kemiskt horribelt fel, men låt gå för det.
Du vet att luften består av 78% N_2, 21%O_2 och 1% andra gaser dit vattenånga (H_2O(g)) inte räknas in. I ditt glas kommer det alltid att finnas en relation med 78%,21%,1% oavsett om vi räknar ut volymen med hänsyn till att du faktiskt tränger undan gas med själva ljuset. Eftersom att kväve är inert så har vi alltid 78% kväve och vi har istort sätt alltid 1% andra ädelsgaser. Det betyder att vi enbart behöver räkna med resterande 21%.
Jag tänker inte göra uträkningarna för dig utan jag presenterar här ett tankesätt som du kan använda:
När ljuset brinner sker en oxidation där du tar syre från dessa 21% och gör om detta till CO_2 och vatten. Det medför att du får en minskning av syre och en ökning av CO_2. Vattnet kondenserar på glasets insida och kommer att rinna ner i vattenbadet. Det medför i sig själv att vattnet faktiskt stiger av två anledningar
Nåja. Du får nu ta din reaktionsformel och räkna ut hur mycket av syret som faktiskt blir CO_2 och hur mycket som faktiskt blir vatten. Sedan får du jämföra ökningen av CO_2 med minskningen av dessa 21% syre och därifrån räkna ut en procentsats. Du kan med ögat se att du kommer att tappa gasvolym då du gör av med syre som inte fylls upp med gasen CO_2.
I uppgiften lägger läraren en ledtråd, han säger (felaktigt i just detta experiment) att volymen av en gas är direkt proportionell mot substansmängden. Det medför också att relationen mellan gaserna gäller.
Nedan finner du ett exempel på en uträkning som går att använda. Kontrollera dock uträkningen och det jag skriver ovan då stökiometri inte är min starkaste gren av kemin. Sedan befinner vi oss på FB och här ska man ta alla råd med en nypa salt.
Du kan då ta 1 mol av luft och sedan räkna hur mycket syre du förlorar jämfört med ökningen av CO_2 som är den gas som kommer att ta syrets plats.
reaktionsformeln är fölande:
C17H35COOH + 26 O2 = 18 CO2 + 18 H2O
Men denna balansering förutsätter att hela ljuset brinner upp vilket inte händer. Vi har ju satt vår substansmängd per volym gas i glaset och inte per stearinljus. Det betyder att vi har 21% av 1 mol vi måste räkna med. Det krävs i formeln ovan 26 mol över 1 mol stearin för att få en full reaktion. Vi ändrar därför substansmängden syre till det vi har:
Som vi ser får vi 0,1453mol CO2 från reaktionen. Det betyder att vi har 14,5% CO2 i 1 mol gas.
Den procentuella förändringen av hela gasvolymen kan du nog räkna ut själv.
Du kan även ta 1 mol av syre och då räkna det som att 1 mol av syre är 21% av volymen i glaset. Vissa risker tillkommer.
I diskussionen kan du med råge ta upp att Amadeo Avogrados lag om substansmängd med gaser inte gäller i det här experimentet då temperaturen och trycker inuti glaset är i konstant förändring. Ljuset kommer dessutom att bitvis försvinna och att vattnet ökar med två källor.
Gah! Ja, vattnet trycks undan då volymen (och därtill trycket) ökar av värmen som ger energi till snabbare rörelse av atomerna. Men själva reaktionen minskar faktiskt substansmängden av gasen i glaset då vi inte täcker upp 21% syre. Det medför att jag ny har gett dig svaret på den slutliga frågan om empirin stämmer med uppgiftens uträkning (vilket den inte gör då uppgiften har en hel del felaktigheter).
Senast redigerad av EpicAt 2015-12-12 kl. 14:09.
Nu slocknar ju ljuset innan allt stearin förbrännts, det kommer att finnas kvar syrgas i luften även efter att ljuset slocknat och kvävgas och lite annat men sådant som inte deltar i reaktionen ska ju inte skrivas i reaktionsformeln överhuvudtaget.