2015-12-10, 17:27
Medlem
Skurtrasans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Någon föreslog att hårstrået fastnade på väggen därför att Lisa "snorade och grinade" när hon stod där med snaran runt halsen och armarna bundna av sin nerdragna jacka.

Ställ dig och snora och grina i badrummet och se om det fastnar några hår på kaklet!
Om man granskar polisens foto där röret i taket med dess avsaknad av damm till vänster och hårstrået till höger på väggen och däremellan en blodfläck så kan man undra hur det hela gick till.
Repet har av vad jag kan se efter zoomning snurrats två varv på röret och där måste alltså Lisa isåfall lyfts upp, hur hårstrået och blodfläcken har hamnat där det hamnat är underligt, har hon lyfts upp så att huvudet lutats mot väggen så har han kanske stått på en pall eller något liknande?
Förövrigt kommer nog blodet på Lisas kläder från gärningsmannens näsa från början, efter att hon desperat försökt viftat sej loss vid överfallet vid mopeden så fick hon kanske till ett slag på näsan så blod sipprade ut, blod som gm torkade bort med sin hand och överförde på olika ställen.
2015-12-10, 17:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av depla
Nej det är främst åklagarens teori som måste hålla för dom.

Sorry, jag tänker inte ödsla någon mer tid eller fler inlägg på någon som är
totalt okunnig om allt som har med bevisning att göra eller annat som är relevant när
det kommer till vad domstolen går på när den bedömer vad som är trovärdigt. I det
här fallet har utredningen och åklagaren visat att deras teori håller vilket domstolen
visade genom att döma mannen skyldig till mord och livstid med utvisning.
Så åklagaren har redan bevisat sitt goda arbete, till skillnad från er som inget kan och
som bara har visat att ni inte förstår hur det fungerar i verkligheten.
2015-12-10, 17:32
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skurtrasan
Om man granskar polisens foto där röret i taket med dess avsaknad av damm till vänster och hårstrået till höger på väggen och däremellan en blodfläck så kan man undra hur det hela gick till.
Repet har av vad jag kan se efter zoomning snurrats två varv på röret och där måste alltså Lisa isåfall lyfts upp, hur hårstrået och blodfläcken har hamnat där det hamnat är underligt, har hon lyfts upp så att huvudet lutats mot väggen så har han kanske stått på en pall eller något liknande?
Förövrigt kommer nog blodet på Lisas kläder från gärningsmannens näsa från början, efter att hon desperat försökt viftat sej loss vid överfallet vid mopeden så fick hon kanske till ett slag på näsan så blod sipprade ut, blod som gm torkade bort med sin hand och överförde på olika ställen.
Några blodfläckar anses komma från Lisa eftersom man hittat hennes DNA i dem: en fläck på baksidan av jackan högt upp; en fläck på avigsidan av jeansens baksida; två fläckar på behån.

Se (FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
Senast redigerad av iesho 2015-12-10 kl. 17:35.
2015-12-10, 17:34
Medlem
Skurtrasans avatar
Citat:
Några blodfläckar anses komma från Lisa eftersom man hittat hennes DNA i dem: en fläck på baksidan av jackan högt upp; en fläck på avigsidan av jeansens baksida; två fläckar på behån.
Det är riktigt, men blodet från gm tror jag kommer från näsblod.
2015-12-10, 17:37
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Det är riktigt, men blodet från gm tror jag kommer från näsblod.
Och blodfläcken som innehåller bådas DNA är alltså mixade bloddroppar? Lite osannolikt eftersom det bara förekommer ett litet antal droppar och dropparna är mycket små.
2015-12-10, 17:42
Medlem
Skurtrasans avatar
Citat:
Och blodfläcken som innehåller bådas DNA är alltså mixade bloddroppar? Lite osannolikt eftersom det bara förekommer ett litet antal droppar och dropparna är mycket små.
Vad är det som är osannolikt? Är det en mix av gm och Lisas blod så är det väl en mix av gm och Lisas blod?
2015-12-10, 17:44
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Vad är det som är osannolikt? Är det en mix av gm och Lisas blod så är det väl en mix av gm och Lisas blod?
Nej, det kan vara Lisas blod med NBs DNA tillfört, t.ex. om han nuddade fläcken.
2015-12-10, 17:48
Medlem
Skurtrasans avatar
Citat:
Nej, det kan vara Lisas blod med NBs DNA tillfört, t.ex. om han nuddade fläcken.
Ja precis, jag menar inte att deras blod har blandats och råkat hamna på exakt samma ställe, DET vore osannolikt. Nej, han har naturligtvis råkat ta i blodet.
Gm:s övriga blodkontamineringar tror jag däremot, än en gång, kommer från näsan.
2015-12-10, 17:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Lyfts upp? Ett separat, avdraget hårstrå vore väl betydligt mer rimligt.
Ett långt hårstrå lär väl hur enkelt som helst kunna följa med saker och i detta fall möjligen snöre (som likaväl har hårstrå) eller via hans ena underarm/kläder då han grejar med montering.
2015-12-10, 17:59
Medlem
Skurtrasans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Lyfts upp? Ett separat, avdraget hårstrå vore väl betydligt mer rimligt.
Ett långt hårstrå lär väl hur enkelt som helst kunna följa med saker och i detta fall möjligen snöre (som likaväl har hårstrå) eller via hans ena underarm/kläder då han grejar med montering.
Absolut, det är inte omöjligt det heller, jag bara framförde ett alternativ, får be om ursäkt om det var ett helt osannolikt scenarie. Hur som haver så hamnade hårstrået iallafall där det hamnade, sen vet bara gm hur det gick till.
2015-12-10, 18:00
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
IR borde kräva att man genomför en rekonstruktion av åklagarens gärningsbeskrivning. Då även kräva förklaringar hur DNA/blod har hamnat på Lisas kläder. Det är ingen lätt uppgift då det kommer att uppstå massor med frågetecken. T ex när jackan och hjälmen åkte av.

För att vara så gammal och enligt din egen utsago ha både bra utbildning och erfarenhet så har du märkligt svårt att begripa att åklagarens gärningsbeskrivning i det här fallet inte behöver bevisas på den detaljnivå du fixerat dig vid. Nero blir inte frikänd och än mindre kan han vara de facto-oskyldig bara för att vi inte kan säga exakt när byxorna drogs ner eller i vilket handgrepp som han avsatte sitt DNA på det, det eller det stället.
2015-12-10, 18:03
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Det beror på vad du menar med seriös. Jag skriver klart och tydligt att det är spekulationer.

Om du läst mitt tidigare inlägg där jag dryftar ett par saker med LOE2 så ser du att jag tagit upp snaran. Den nämns dessutom i inlägget.

Att du påstår att du har en hjärna för att understryka din argumentation känns överflödigt. Alla har en hjärna. Utan den så dör vi. Vissa av oss försöker använda den och inte bara låta andra avnvända den och köpa det andra presenterar för oss. Att mitt resonemang för in ett annat händelseförlopp är inte att motbevisa bevisen utan det är just att föra in dem i ett annat sammanhang. Förstår du skillnaden? Om du försöker använda din hjärna lite så kanske du förstår det. Du behöver inte gilla det men det underlättar ju i diskussionen om man förstår vad den man kritiserar skriver.

Det var ett osannolikt scenario som inte ens du kan tro på. Jag kritiserade inte bara, jag gav dig även punkter som jag inte fick svar på. Det blir väl till att upprepa mig igen. Varför berättar han inte sanningen ifall det skulle ha gått till så som du beskrivit. Varför satte han en snara runt halsen på Lisa? Varför klädde han delvis av lisa? Varför drog han så många meter silvertejp för att försöka stoppa en blödning? Det underlättar att tänka till först, innan man drar fram en stolle hypotes. Men det brukar alternativteoretiker ha väldigt svårt för.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in