2015-12-02, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DRD4
Rörmockare är kuksugande halare! Ta betalt för att åka ut...skapligt ego!

Bestrid fakturan.

Du menar att rörmokaren Inte ska ta betalt för att åka ut till arbetsplatsen från arbetsplatsen hen var på innan?

Så rörmokaren bör alltså ta betalt för 20minuter annars är hen en svärdsväljare?

Citera
2015-12-02, 22:48
Medlem
Mastodontishs avatar
Citat:

Bestrid fakturan.

Vem ska betala det då?
Citera
2015-12-02, 23:05
Medlem
Citat:

Bestrid fakturan.

Du är ytterligare en anledning till att aldrig arbeta för privatpersoner. Det behövs inte ens en ekonomexamen för att förstå att pengar inte skapar sig själva.

Vad som för gemene man som aldrig har haft erfarenhet av företagande kan framstå som förvirrande, är hur kostnader relaterar till intäkter. All tid som en person lägger för en kund måste betalas av någon, oavsett om det handlar om att sitta i en bil, avtalsenlig rast, inhandla delar eller helt enkelt vänta på att kunna utföra arbete.

Tänk till en gång till tack...
Citera
2015-12-03, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BosseBetong
Får du betalt från att du kliver utanför dörren och åker till jobbet? Arbetstiden börjar när man är på arbetet. Oavsett hantverkare eller inte.

//BB
Suck...

Läs igenom tråden dumjävel.
Citera
2015-12-03, 00:31
Medlem
swebarbs avatar
bestrid skiten och be dom specifera dom där 3 timmarna, eller dom kan väl inte bara skriva x antal timmar och thats it ?
Citera
2015-12-03, 00:39
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Det är uppenbart att trådens hantverkare inte vet vad overheadkostnad är.

En kompis till mig sa för några år sedan när jag beklagade mig, "men XXXXXX du kommer väl ihåg när vi gick i nian, vilka var det som hamnade på 2-åriga yrkesgymnasiet, de som spottade på golvet inomhus och slängde snus på väggarna". Visst, det är att generalisera, men samtidigt så skiljer sig vanliga människors uppfattning om utfört arbete/faktura från hur hantverkarna verkar se det.

Jag tycker jag sett tillräcklig i den här tråden också för att få det bekräftat ännu en gång.

Citat:
Ursprungligen postat av intesmart
Fattar inte att man orkar köra löpande kostnader med privatkunder . Fast offert gäller för annars blir det bara tjafs om fakturorna . Allt ska finnas på papper.

Svårare med servicejobb som i ts fall .

Jag har säkert haft att göra med över 30 hantverkare under årens lopp som utfört jobb hemma. Inte en enda är intresserad av skriftliga kontrakt. Jag har ändå utgått från bland annat villaägarnas kontrakt. Ni är fullständigt ointresserade. Obegripligt.

Löpande med hantverkare är ju ekonomiskt självmord.
Citera
2015-12-03, 00:48
Medlem
Burkbubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
En kompis till mig sa för några år sedan när jag beklagade mig, "men XXXXXX du kommer väl ihåg när vi gick i nian, vilka var det som hamnade på 2-åriga yrkesgymnasiet, de som spottade på golvet inomhus och slängde snus på väggarna". Visst, det är att generalisera, men samtidigt så skiljer sig vanliga människors uppfattning om utfört arbete/faktura från hur hantverkarna verkar se det.

Jag tycker jag sett tillräcklig i den här tråden också för att få det bekräftat ännu en gång.

Jag har säkert haft att göra med över 30 hantverkare under årens lopp som utfört jobb hemma. Inte en enda är intresserad av skriftliga kontrakt. Jag har ändå utgått från bland annat villaägarnas kontrakt. Ni är fullständigt ointresserade. Obegripligt.

Vi kör alltid skriftliga kontrakt, dessutom kryddar jag priserna avsevärt när det kommer till privatjobb. Tackar kunden ja så tjänar vi väldigt mycket, tackar kunden nej så är det ingen större förlust från första början. Vi överlever gott och väl utan alla småjobb.

Sen finns det faktiskt tillfällen då skriftliga dokument inte är så passande, som te.x vid akutjobb. Där utgår jag helt och hållet ifrån personen jag pratar med. Frågar dom inte om pris så nämner jag ingenting heller, utan skickar bara ut en faktura när arbetet är utfört. Har aldrig fått något klagomål eller någon som bett mig att förtydliga fakturan, och då vill jag tillägga att vi har högst priser i staden vi är verksamma i.

Med det sagt så specificerar jag alltid summorna på fakturan, skillnaden är bara att våra priser är högre.
Citera
2015-12-03, 01:19
Avstängd
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigzagzagazoo
Helt logiskt dock. 3 timmar kanske är saftigt men det är så det funkar.

Först tar man avgift för bilen. Sen handlar ju inte rörmokaren material till ditt jobb gratis, så det kostar också. Sen måste han även räkna på resetiden, där betalar du också. Sen så va det två gubbar och ja, 20 + 20 (vi avrundar till 30) blir 1 timme.

Så material + resetid 1 timme.
Två gubbar 30 + 30 = 1 timme.
Och sen 1 timmer för att du va säkert en surgubbe.
Men din äckliga zigenartattare, vafan en anställd på t ex sjukhus har också restid. Inte fan räknar den in restiden i lönen. Det är inte som så att anställda på sjukhus har förmågan att teleportera.
Citera
2015-12-03, 02:22
Medlem
Hadde jag varit rørmokaren hadde du fått faktura på 5 timmar. Næsta gang kan du væl gjøra det sjælv om den var så enkelt...
Citera
2015-12-03, 06:11
Medlem
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av savelucretia
Du är ytterligare en anledning till att aldrig arbeta för privatpersoner. Det behövs inte ens en ekonomexamen för att förstå att pengar inte skapar sig själva.

Vad som för gemene man som aldrig har haft erfarenhet av företagande kan framstå som förvirrande, är hur kostnader relaterar till intäkter. All tid som en person lägger för en kund måste betalas av någon, oavsett om det handlar om att sitta i en bil, avtalsenlig rast, inhandla delar eller helt enkelt vänta på att kunna utföra arbete.

Tänk till en gång till tack...

Så varför ska bara rörmockare få fakturera för att dom tvingas ta sina prinsessarslen till sina arbeten?

Hur kommer det sig att snickare och målare inte pysslar med denna sjuka sysselsättning?

Känner många som har utbildat sig till bajstekniker som sen har det väldigt svårt att hitta en lärlingsplats, dvs rörmockeribranschen vill hålla ett underskott på certifierade bajstekniker så man kan pressa timpenningen till max! räkna på jobb och räkna in sin vinst på materialet....så djävla lågt!

Nästan så man skulle kunna börja misstänka en "judisk konspiration" ....som yrkesgrupp så är ni helt värdelösa. Djävla sossefasoner!

hahahaha "avtalsenlig rast" såg det nu, lilla sossekryp du äcklar mig!
Citera
2015-12-03, 06:12
Medlem
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Men din äckliga zigenartattare, vafan en anställd på t ex sjukhus har också restid. Inte fan räknar den in restiden i lönen. Det är inte som så att anställda på sjukhus har förmågan att teleportera.

Det är inte så lätt att vara bajstekniker surru, det innebär en hel del mindervärdeskomplex! Detta kompenseras genom att orättfärdigt överfakturera konstant.
Citera
2015-12-03, 06:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling

Är du både blind och döv. Typiskt såna där äckliga folkpartist nyliberaler som själva går runt hela dagarna med falska leenden, ljuger och hycklar.

Men när ni själva ska ha hjälp då ska plötsligt allt backas tillbaka till 50-talets småstads sosse pålitlighet och förtroende-samhälle.

Vad trodde du? Att det bara var medelklassens akademiker som skulle laga tänder utan hål, flina folk rakt i ansiktet och hänvisa till en finstilt paragraf när dom vill få ut ersättning från sin försäkring eller sitta på mellanchefspositioner och blunda för att gamla människor har samma bajsblöja i dagar och ungar får knäckebröd och vatten till lunch?

Du trodde att det bara var den gruppen som i godan ro skulle köra sina blåsningar och alla andra lalla runt som hyggla killar som jobbar gratis..?

Du vet man kan inte både äta och behålla kakan. Vill man ha ett blås och ljugsamhälle då är det bara att hacka i sig fakturan om man saknar både praktisk läggning och inte ens klarar upphandling av en simpel hantverkstjänst.

Snart blir akademiker jobben också låglönejobb och då är ni tillbaka på ruta ett igen, där ni satt i nian och tryckte bakom något skåp.

Och vem fan vill ha en karl som är torr som fnöske, som varken kan fixa toan själv eller ordna så att nån annan gör det, när han tjänar 11.800:- efter skatt..
Senast redigerad av rotebro-conny 2015-12-03 kl. 06:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in