2015-12-09, 20:32
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Jag delar din analys men hur länge dröjer det innan en sån effekt uppstår och hur länge innan den klingar av? Är det något vi kan ta med oss 2018?

Effekten kommer att uppstå när det går upp för folk hur illa läget är och börjar ge både alliansen och sossarna skulden för att ha ställt till med det här. Nu har sossar och allians fått för sig att allt handlar om migrationspolitiken, när det i själva verket handlar om att de har ljugit för svenska folket och påstått att vi klarar av nåt som är en omöjlighet. Sånt skadar förtroendet för politiken som helhet och inte bara förtroendet för migrationspolitiken. Effekten hade ju kunnat klinga av om problemet som nu har uppstått var av tillfällig art, men folk kommer att påminnas om den här kaoshösten precis varje dag fram till nästa val. De riktigt stora samhällskostnaderna har inte ens slagit igenom än.

Jag tror inte man kan säga att effekten uppstår vid nån speciell tidpunkt. Effekten finns redan om du kollar på förtroendesiffrorna för partiledarna. De är rekordlåga och det beror inte bara på att folk är arga på migrationspolitiken och rädda för utvecklingen. Det beror också på att politikerna har ljugit. Det talas nu om att tillväxten för SD har stabiliserats, men det tror jag vad jag vill om. Inga partier kan öka precis hela tiden, men jag är helt övertygad om att SD kommer att fortsätta att öka framöver. Inte i samma rasande takt som under det senaste året, men det är trots allt nästan tre år till nästa val och lita på att samhällsproblemen och politikerföraktet kommer att tillta dramatiskt fram till dess. De väljare som gått till SD kommer inte att strömma tillbaks till M eller S. Inte en jävla chans. Istället så kommer tappet att fortsätta och det finns absolut ingenting som kan stoppa SD från att både bli största parti och utmana om regeringsmakten redan 2018.
Senast redigerad av fernebo 2015-12-09 kl. 20:36.
2015-12-09, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag argumenterar för att det är invandrings- och asylpolitiken om gjort SD populära och att den övriga politiken är en bisak för de som anser att SD är "bäst".

Skulle du vilja motsäga min lilla betraktelse ovan, där jag frågar om någon tror att SD utan en hög profil i invandringsfrågan hade haft de opinionssiffror an uppvisar nu?

Det går inte att prata om "den övriga politiken" som något som är avskiljt invandringsfrågan eftersom det knappt finns ett större politikområde som inte berörs av invandringen.

Din fråga bygger som bekant på en orimlighet, i stil med "Skulle Fi dra väljare om de inte var feminister?", men i en alternativ verklighet där migrationsströmmarna bara var blygsamma och mångkulturen inte var rent totalitär tror jag ändå att SD i kraft av att vara en unik konservativ spelare skulle ha ganska goda opinionssiffror. Naturligtvis gynnas dem i opinionen av att det ser ut som det gör.
2015-12-09, 22:31
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aristides
Det går inte att prata om "den övriga politiken" som något som är avskiljt invandringsfrågan eftersom det knappt finns ett större politikområde som inte berörs av invandringen.

Din fråga bygger som bekant på en orimlighet, i stil med "Skulle Fi dra väljare om de inte var feminister?", men i en alternativ verklighet där migrationsströmmarna bara var blygsamma och mångkulturen inte var rent totalitär tror jag ändå att SD i kraft av att vara en unik konservativ spelare skulle ha ganska goda opinionssiffror. Naturligtvis gynnas dem i opinionen av att det ser ut som det gör.

Jo, det är ju inte bara i flyktingpolitiken där SD hållit i taktpinnen i år.
2015-12-09, 23:57
Medlem
Det är en ny extra opinionsundersökning från Inizio på gång, publiceras i Aftonbladet. I morgon? På tisdagskvällen fick jag ett mail med två frågor: Vem jag skulle rösta på om det vore riksdagsval idag samt vad jag tycker om USA:s begäran om svensk militär hjälp i kriget mot IS / Daesh. Inizio kallade mailet "snabbundersökning" och ville ha svar inom tre timmar.
2015-12-10, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Möllan63
Det är en ny extra opinionsundersökning från Inizio på gång, publiceras i Aftonbladet. I morgon? På tisdagskvällen fick jag ett mail med två frågor: Vem jag skulle rösta på om det vore riksdagsval idag samt vad jag tycker om USA:s begäran om svensk militär hjälp i kriget mot IS / Daesh. Inizio kallade mailet "snabbundersökning" och ville ha svar inom tre timmar.

Svar inom tre timmar låter bråttom värre. Blir det tillförlitligt då och blir det jämförbart med Inizios förra mätning? Krav på snabba svar kan säkert påverka urval och bortfall i en riktning, som man bara kan gissa, antar jag. Hur lång tid har man på sig normalt?
2015-12-10, 04:14
Medlem
Jag tror som skribenten på samtiden att SDs opinionsiffror inte kommer göra så stora kliv framöver, men de kommer att öka, kanske så mycket som till 35-40% valet 2018

http://samtiden.nu/23114/sd-nar-32-procent-valet-2018/
2015-12-10, 08:38
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorrymf
Jag tror som skribenten på samtiden att SDs opinionsiffror inte kommer göra så stora kliv framöver, men de kommer att öka, kanske så mycket som till 35-40% valet 2018

http://samtiden.nu/23114/sd-nar-32-procent-valet-2018/
När svensken fattar att sörebrödsdagarna är över och invandringen av asylturister tillåts fortgå så kommer stödet göra ett nytt hopp precis som efter 2014 års val. Frustrationen och ilskan måste bli lite högre hos fler först men det kommer.
2015-12-10, 12:47
Medlem
Socialkonservativs avatar
Någon i den här tråden som har koll på vad olika partier har för förtroende i invandringsfrågan? Pratas om en Demoskopundersökning som visar att SD hade 20% stöd i invandringsfrågan, vilket är förvånande lite enligt mig.

Någon som har koll på vilka undersökningar som gjorts och vad de visat kring just denna frågan? Alltså hur många som anser att respektive parti har bäst invandringspolitik?
2015-12-10, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socialkonservativ
Någon i den här tråden som har koll på vad olika partier har för förtroende i invandringsfrågan? Pratas om en Demoskopundersökning som visar att SD hade 20% stöd i invandringsfrågan, vilket är förvånande lite enligt mig.

Någon som har koll på vilka undersökningar som gjorts och vad de visat kring just denna frågan? Alltså hur många som anser att respektive parti har bäst invandringspolitik?

SD brukar ha störst förtroende i invandringspolitikfrågan. Har för mig att nästan 40% tyckte att SD:s invandringspolitik var den bästa i senaste Inzioundersökningen.
2015-12-10, 14:41
Medlem
Nortexiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socialkonservativ

http://www.moderat.se/sites/default/files/attachments/torsdagsfika.pdf
2015-12-10, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nortexius
http://www.moderat.se/sites/default/files/attachments/torsdagsfika.pdf

Det beror på tidpunkten för mätningstillfället. Sedan sossar och moderater stramade åt invandringspolitiken kommer SD:s sensationellt höga opinionssiffror antagligen att backa en del. Väljarna markerade sitt missnöje med 7-klöverns relativa passivitet när flyktingvågen från Syrien plötsligt kom. Då missnöjesmarkerade man "SD" i opinionsmätningarna. SD är enbart känt för sitt motstånd mot invandringen. I övrigt saknar partiet storsäljare i sin politik.
Förutom invandringsmotståndet är SD mest känt för bråket med ungdomsförbundet. Säljer dåligt! Det är nästan så att man börjar tro att exsterna politiska krafter systematiskt triggat upp konflikten mellan partiet och dess (numera fd) ungdomsförbund. Borde bli föremål för seriös forskning!
Avslutningsvis - just nu framstår SD som väldigt passivt. Rentav handlingsförlamat.
2015-12-10, 16:21
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Det beror på tidpunkten för mätningstillfället. Sedan sossar och moderater stramade åt invandringspolitiken kommer SD:s sensationellt höga opinionssiffror antagligen att backa en del. Väljarna markerade sitt missnöje med 7-klöverns relativa passivitet när flyktingvågen från Syrien plötsligt kom. Då missnöjesmarkerade man "SD" i opinionsmätningarna. SD är enbart känt för sitt motstånd mot invandringen. I övrigt saknar partiet storsäljare i sin politik.
Förutom invandringsmotståndet är SD mest känt för bråket med ungdomsförbundet. Säljer dåligt! Det är nästan så att man börjar tro att exsterna politiska krafter systematiskt triggat upp konflikten mellan partiet och dess (numera fd) ungdomsförbund. Borde bli föremål för seriös forskning!
Avslutningsvis - just nu framstår SD som väldigt passivt. Rentav handlingsförlamat.
SD växer om vi tittar på status.st så lägg dina teorier i kattlådan är du snäll.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in