2015-12-10, 12:51
Medlem
Nymphias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka
....och snubben är bara 19 år. Han har 3/4 av sitt liv kvar att leva. Undrar hur de resterande åren kommer att se ut. Jag tippar på att han blir en grönsak inne på kåken och kommer ut instabilare än någonsin med ännu fler röster som talar om för honom att han måste döda samt knulla! Jag tror hans psyke kommer att förvärras. Jag håller med GW att det är mycket märkligt att han inte bedöms vara tillräckligt sjuk. Även fast jag naturligtvis inte är insatt i hans psyk-utredning för fem öre.

Han borde aldrig få komma ut, tycker jag. Nu menar jag inte att låta som en självutnämnd expert, men jag tror att det finns en ganska stor risk att han kommer återfalla i brott eller göra något liknande när han släpps ut igen. Är rätt tydligt att KA lider av någon allvarlig psykisk störning och att han har noll impulskontroll...

Citat:
Bitr.fl: Får jag fråga dig, du har berättat om den här impulsen att döda…
KA: Mm.
Bitr.fl: … och att det handlade om någon slags ilska. Då tänker jag så här att du hade väl ingen anledning att vara arg eller ilsken på Ida som sprang förbi.
KA: Det hade inte jag på mina möss heller.
Bitr.fl: Nej. Kan du förklara det då hur det fungerar?
KA: Jag känner ilskan. Jag får en tanke och sedan handlar jag på det.

Citat:
KA: Karirospåret, en längre bit (ohörbart). Men sen ångrade jag igen så jag gick tillbaka och gick runt. Gick den normala stigen och sen gick uppför öglan när jag….ni vet vad jag pratar om. Gick uppför den, sen såg jag henne. Och det blixtrade till i mitt huvud om man ska säga så och jag följde en impuls. Och hoppade på henne. Jag spr… först sprang jag mot henne och sen tog jag tag i henne. Hon hörde inte mig med sina hörlurar.
Fhl: Vad sa du, hon?
KA: Hon hörde inte mig för hon hade hörlurar så hon vände sig aldrig om. Jag drog ner henne på marken och ströp henne.

Citat:
KA: Jag har fortfarande impulsstadiet. Det här är inte första gången det har hänt att jag har hamnat i ett sånt här stadium. Jag har haft sånt i hela mitt liv (ohörbart 48.20). Sen jag var liten. Kunde jag använda pinnar och stenar och allt, mot andra barn. (ohörbart 48.08) stadiet. Efter jag hade dumpat henne bakom den här stenen och tagit bort mobilen. Såg henne, såg jag henne naken och så… Fick jag en ny impuls. Så, vad ska man säga, hade samlag.
Citera
2015-12-10, 12:53
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darwinist
För att klassas som allvarligt psykiskt störd i juridiska termer kräver att du inte kan styra dina handlingar eller förstå konsekvenserna av dem. En sexualsadistisk läggning, mordfantasier och avsaknad av empati räknas inte.

Nä och det suger lem. För nu när han får sitta på kåken så släpps han ut i det fria efter några år farligare än någonsin och på jakt efter kvinno-hål! Hade han varit en dåre rent juridiskt så hade han fått sitta i decennier inne på Karsudden, det är jag nästan övertygad om. Därför hade jag hellre sett honom på hispan än inne på kåken.
Citera
2015-12-10, 13:03
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Nä och det suger lem. För nu när han får sitta på kåken så släpps han ut i det fria efter några år farligare än någonsin och på jakt efter kvinno-hål! Hade han varit en dåre rent juridiskt så hade han fått sitta i decennier inne på Karsudden, det är jag nästan övertygad om. Därför hade jag hellre sett honom på hispan än inne på kåken.

Det är ju också möjligt att han ansetts frisk och färdigbehandlad inom 1-2 år om han fått rättspsyk
Den där sanningen att man med stor sannolikhet sitter inne dubbelt så länge om man får rättspsyk jämfört med fängelse, finns det belägg för det?
Citera
2015-12-10, 13:08
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Det är ju också möjligt att han ansetts frisk och färdigbehandlad inom 1-2 år om han fått rättspsyk
Den där sanningen att man med stor sannolikhet sitter inne dubbelt så länge om man får rättspsyk jämfört med fängelse, finns det belägg för det?

http://www.aftonbladet.se/incoming/article18268762.ab

Dubbelt så lång tid? Nja, men du får sitta längre i slutenvården eftersom det inte finns något slutdatum där du per automatik blir frisläppt. Det beror ju på hur sjuk du är. Ju sjukare person ju längre får du sitta på Gökboet.
Citera
2015-12-10, 13:30
Medlem
swimp78s avatar
Det är ju inte säkert att Kristoffer skulle vara en som fick sitta länge. Han verkar ju vara trevlig och medgörlig i institutionssammanhang, skulle inte förvåna mig om de ganska snabbt ansåg honom redo för öppenvården redan efter nåt år eller två.

Dessutom är det väl svårt eller omöjligt att "behandla" personlighetsstörningar.
Citera
2015-12-10, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Det är ju inte säkert att Kristoffer skulle vara en som fick sitta länge. Han verkar ju vara trevlig och medgörlig i institutionssammanhang, skulle inte förvåna mig om de ganska snabbt ansåg honom redo för öppenvården redan efter nåt år eller två.

Dessutom är det väl svårt eller omöjligt att "behandla" personlighetsstörningar.

Utan insyn vågar jag påstå att KA inte kommer att få sitta av sitt straff på psykavdelning, som du själv påstår så lider denne unge herre sannolikt av någonting som inte går att bota. Han kommer m.a.o. att bli dömd till fängelse.

Edit; grammar
Citera
2015-12-10, 13:44
Medlem
MegaLomanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nymphia
Att Polisen aldrig lär sig. Det borde vara standard att bilderna i en FUP läggs i en separat bilaga med sekretess... i alla fall när det handlar om bilder på offret eller från obduktioner.

En del kan ha nytta av att se bilderna, andra tar illa vid sig. Kan man inte se maskeringen som Base64 - en enkel kryptering, som man lätt kan ta bort om man vill, men om man tror att man tar anstöt eller inte tål innehållet så låter man bli.
Det brukade ju vara kutym att man inte klagar på anstötligt innehåll i base64-krypterade filer.

Bilden på Ida är maskerad. Om man absolut vill se den, tar man lätt bort maskeringen. Tål man inte att se bilder på döda, låter man bli.

Det är ju vämjeligt att läsa om hur mördaren gått till väga och hur han hanterat liket också. Är man känslig av sig så är det olämplig läsning.

Man skall generellt akta sig för att ropa på censur. Det finns mycket som överheten inte tycker är lämpligt för oss otvättade profanum vulgus.
Citera
2015-12-10, 13:47
Medlem
Flinta82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashybits
Nu har jag inte läst hela tråden men läste och kommenterade mer i början och jag måste säga att skenet bedrar när det gäller den här killen. Han ser ju hur ofarlig ut som helst - men det är väl en fördom man har att det skall synas på en person om de är snälla eller elaka - oj vad man kan bli lurad.
Att han har typiska drag av en seriemördare är ju helt klart - så honom skulle man vilja få "kastrerad" på ena eller andra sättet om han kommer ut om 8-12 år - eller om det blir tvångsvård kanske med lite tur upp till 20 år.
Ser att det skrivs att han tros vara av den oorganiserade seriemördartypen men jag tror faktiskt att detta brottet var planerat noggrant och i detalj sedan någon vecka i varje fall.
Titta på fotot hur hon ligger - det är ju som en skyddande vägg runt om "nästan som en soffa med höga karmar och baksida". - tror inte någon från stigen kunnat se henne om man gick där - är ju väldigt mycket blåbärsris och annan grönska runt också - det tolkar jag som om dådet var planerat.
Han har kanske tom valt ut just Ida eller i varje fall hennes kvinnotyp - långt blont hår stora ögon etc.
Vad tror ni ??? Jag måste säga att jag finner fotot vara väldigt otäckt - värre än Elin K s även om det också var hemskt - men där såg man i alla fall att det var en människa och hon såg inte så "död" ut på samma sätt som Ida gjorde + de där nedstuckna pinnarna gjorde ju fotot groteskt. Men den där killen från Bollnäs hans foto kan jag varna alla för - riktigt läskigt. Man har ju sett hemska bilder från IS - handlingar och från attentatet i Paris låg det ju ett 50 tal döda kvar på konsertlokalens golv - så man börjar väl bli lite härdad. Men hoppas inte Idas närmaste får syn på fotot - det ligger väl inte ute på nätet utan bara här på fb.
Jag har läst en hel del av FUPen kanske en 600 sidor men inte hans berättelse risken är ju att man blir fruktansvärt arg och tagen. Jag hade en granne som hade aspergers (en tjej) så man stötte ju på henne lite då och då under de 8 åren jag bodde där - och hon var underlig - det slutade med att hon blev tvångsintagen då hon inte åt eller skötte sin hygien och då tog hon livet av sig. Hon hade en underbar familj som hälsade på ofta men det hjälpte ju inte.
För att återgå till Ida så tror jag det var dumt att hon spjärnade emot - kunde hon inte låtsats att hon var intresserad och föreslagit att de kunde gå hem till henne eller till något ställe som hon kände till i naturen längre bort. Då hade hon ju kunnat vinna tid och säkert hade det kommit människor som kunnat rädda henne. Men om hon var avidentifierad redan innan mordet och Kristoffer var i sin egen värld då var det kanske oundvikligt. Ja, en riktigt sorglig historia för alla inblandade. Även om det skrivits mycket om Kristoffers familj så tycker jag att de verkade måna om sin son - det var nog inte lätt att ha honom i familjen. Och de lider förstås på samma sätt som Idas familj + att de har skammen också. Usch - tror nog att man kan skylla detta mer på Psykvården som inte förstod hur allvarligt sjuk Kristoffer var.
Nej starta med kastrering av sexualbrottslingar med återfall och seriemördare med sexuella motiv så vanliga tjejer kan springa en löprunda en vanlig sommardag utan att riskera att bli mördad eller våldtagen.

Tror nog knappast han stod där med blommor och choklad och bjöd ut henne på dejt direkt.
Citera
2015-12-10, 13:47
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Utan insyn vågar jag påstå att KA inte kommer att få sitta av sitt straff på psykavdelning, som du själv påstår så lider denne unge herre sannolikt av någonting som inte går att bota. Han kommer m.a.o. att bli dömd till fängelse.

Edit; grammar

Eller så får han vård inne på fängelset á la Anna Lindh-juggen!
Citera
2015-12-10, 14:00
Medlem
Citat:
Eller så får han vård inne på fängelset á la Anna Lindh-juggen!

KA kanske hamnar på samma avdelning som Herr. Balt i Lisa i Blomberg tråden? Säkert ett gemytligt samtal dem emellan!
Citera
2015-12-10, 16:05
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Finns det bild och info på GM?
Citera
2015-12-10, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klaus Kinski
Finns det bild och info på GM?
Bild: https://www.facebook.com/kristoffer.andersson.50