2015-12-10, 10:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Håller inte med om att IB verkar varit hjälplös och kontrollerad. Hon arbetade på olika ställen i bygden och var bekant med flera bland annat i Herrgården och på cafeet.
Fel. Enligt henne själv i alla fall..gällande umgänget.
Hon har inget socialt umgänge förutom NB och AB och hon arbetar inte alls på flera olika ställen i bygden. Hon städar etc åt AJs fru men vet inte ens vad hon heter..
Citat:
Vad är din roll i Sverige tillsammans med din man och bröderna
Jag är här för att laga mat och hjälpa min man. Ibland hjälper jag Fru Arne Jönsson.
Citat:
Vad heter Arnes fru.
Vet inte hon är spanjorska.
Citat:
Har du kontakt med andra människor än Fru Jönsson
Nej inga, men Lena från cafét vet jag vem det är. 2014 byggde bröderna om ett hus och då sågs vi.
Citat:
Träffar ni andra Litauer
Nej
Svenskar
Nej, vi är hemma och jag plockar ogräs, lagar mat och tar hand om min katt
Senast redigerad av develi 2015-12-10 kl. 10:36.
2015-12-10, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
IR borde kräva att man genomför en rekonstruktion av åklagarens gärningsbeskrivning. Då även kräva förklaringar hur DNA/blod har hamnat på Lisas kläder. Det är ingen lätt uppgift då det kommer att uppstå massor med frågetecken. T ex när jackan och hjälmen åkte av.

Nu blir jag trött. Gärningen är mord.

Det du vill veta är motivet och svaret på hur det kommer sig att det finns lustmördare som Nero mitt ibland oss, även på platser som är så lugna och vackra som Blomberg.

Det är mord oavsett var och hur man med berått mod orsakar en annan människas död. Gärningen blir den samma oavsett om Lisa blev lurad att gå in i ladan eller bars bort med våld. Samma sak om mordet skulle ha skett någon annanstans än i ladan eller vid en annan tidpunkt. Det är mord att göra så att en annan människa slutar andas och kvävs. Om någon orsakar någon annan människas död genom att se till att hon inte får luft är det mord, om det så sker med rep, snara eller med bara händerna, så har det ingen betydelse för hur vi ser på gärningen.

Det har ingen betydelse alls det du vill veta om när jacka eller hjälm åkte av. Det som har betydelse är att Lisas tillhörigheter hittades för det gav först ledtrådar om att hon befann sig i området. Och senare kunde dessa saker, Lisas tillhörigheter sändas för analys för att utgöra bevis som pekar ut rätt gärningsman.

Bevisvärde i rättegång har saker som tillhör Lisa, som först och främst gärningsmannens DNA på sakerna, men också platserna där sakerna hittades pekar i riktning att det var mördar-Nero som är skyldig gärningsman. Starka indicier i en kedja av indicier som inte kan brytas upp i småtjafs om bagateller.

Den gärning som Nero är dömd för är det värsta brott en person kan begå, och är mord oavsett vilken tid på dygnet gärningen begicks, eller vilken dag. Så det är inte heller något att snöa in sig på i syfte att hitta tvivel på rättsläkarens yttrande.

Det är Inger Rönnbäcks jobb att ge ett motiv, i syfte att få till förmildrande omständigheter för sin klient, och ett lägre straff. Domstolen kommer inte göra hennes jobb åt henne. Det är fakta att Neros blod har hamnat på ställen som binder honom till gärningen. Det är bara han som kan förklara det; ingen annan. Vad Inger Rönnbäck än påstår så länge Nero vidhåller att han aldrig ens sett Lisa, är inget att bry sig om.

När du tycker att Inger Rönnbäck ska kräva en rekonstruktion av mordet, blir det som att påstå att det är åklagaren som ska bevisa att det inte var utomjordingar som mördade Lisa. Men du vet väl att den som påstår något har bevisbördan för påståendet. Att påstå att det finns olika möjligheter till att Neros blod hamnade på brottsplatsen imponerar på fel folk. För att imponera på en hovrätt måste det påståendet ledas i bevis. En rekonstruktion typ det som du föreslår är bara cirkus som inte bevisar någonting.

Det enda som kommer ske i hovrätten är att den märkliga rättegången i tingsrätten kommer att upprepas om inte hovrätten förelägger Inger Rönnbäck att inkomma med bevistema, eller helt enkelt avvisar hennes nonsensvittnen.
2015-12-10, 11:06
Medlem
ieshos avatar
Tillhörigheter med Lisas blod.

Hjälmen: insidan vid munområdet.
Jackan: baksidan upptill.
Jeansbyxa: avigsidan baktill.
Behå: två blodbesudlingar.
Svart tröja: ej undersökta blodliknande besudlingar.

Jag utgår ifrån att blodet kommer från Lisas näsa eller mun, eftersom blod fanns där samt på silvertejpens insida, och att det härrör från en strypskada då inga andra sårskador (läppar, tunga, näsa) har redovisats.

Att det finns blod på jeansens avigsida visar att dessa drogs ner ganska omedelbart efter strypskadan eller att det kommer från ett underlag med färska droppar av blod. Eftersom blodet är på byxans baksida så tror jag att det kommer från ett underlag t.ex. av byggplast. På samma sätt med jackan som också har blod på baksidan (upptill).

Eftersom byxorna var nerdragna och jackans fläckar finns upptill måste det ha funnits två åtskilda platser med blod på underlaget. Men inget blod däremellan eftersom det inte finns blod på kroppen.

Blodet på behån kan ha kommit från blodet på den svarta tröjan som gått igenom tröjan eller så var behån blottad redan vid blodflödet från näsa/mun. Allt tyder på att Lisas jacka var uppknäppt när blodet droppade, dvs i ett tidigt skede: blodet från en begränsad blödning från struphuvudet kan ha förts upp till näsa mun vid en kraftig utandning under strypning/hängning eller kanske när kroppen släpptes ned på underlag.

Slutsatser?
Senast redigerad av iesho 2015-12-10 kl. 11:52.
2015-12-10, 11:26
Moderator
blomvattnares avatar
Tjafsande och diverse OT raderat.

/Mod
2015-12-10, 11:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arkmike
Predator är en utmärkt metafor och hans rastlösa trålande i terrängen indikerar att bomben tickar obönhörligt.
Ja, de påminner om rovdjur som cirkulerar. Dessa kan ju även vara i sin 'cooling off period' så det finns ett stort behov av kartläggning då det kan handla om år mellan övergrepp eller mord. Tänker på både England och Litauen förutom Sverige:
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Att köra förbi joggande A, för att relativt snabbt stanna och dra ihop sig själv till det givna upplägget, ger mer bilden av att han på något vis gjort detta förut. Platsen utvald, kartan åker fram med det upplägget, och försöket att locka henne till bilen i skymundan genomförs till hundra procent vad hans del räknas.
Citat:
Ursprungligen postat av arkmike
Ett kartläggningsarbete är för handen. letsdoits tes att ett fordon och en tillvaro "on the road" bäddar för ett seriebeteende hos en mördare.
...S.k. ' trolling phase' gällande organiserade förövare även om de inte är seriemördare eller mördat förut öht så är detta vanligt fenomen (begrepp via Dr Joel Norris). Att cirkulera och kartlägga under åkturer. Stadiet innan ('aura phase') påminner om det du skrev om dvs inte psykisk sjuk men gränsen till sjuka fantasier suddas ut - personen börjar tappa grepp om verkligheten.
Två av sju stadier:
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
[/b]
Varför han är som han är vet väl ingen men ond kan man inte kalla honom tycker jag. Han är aggressiv, har sexuelllt sjuka fantasier och är mycket våldsam med tvångstankar. Är man ond för att man är född med t.ex psykopati?
Ja, ondska är ett komplext område likt lidande och smärta. Att vara ond är man inte per automatik - det ska väl sättas i relation till en annan levande varelse för att få substans (lidande, fysisk/psykisk smärta) vid brist på samtycke. Psykopaten kan leva utan att tillfoga andra 'ondska' på ett vis, men jätteroligt har de det nog troligen inte med tanke på att drivkraften är egocentrisk utan empati..
Kombinerar man dock psykopat med sexualsadism skulle jag definiera det som ren ondska - om fantasierna levs ut (aggressioner, brist på impulsstyrning och empati inklusive ingen ånger kan väl läggas till)
Har Cleckley 'The Mask of Sanity' i åtanke. Normal och fungerande men med stora brister. Inlärt beteende som du skrivit om via att studera andra och kan därför fungera normalt i samhället.
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Beteende under sökveckan kan dock ha viss förklaring i att pådraget var som det var. Kinnekulle såg ut som ett område för undantagstillstånd kod röd, och det var allt annat än en normal sökinsats. Jag tror halva Sverige satt med tappad haka över mängden människor som hade fokus på att just leta.
Helt klart satte det käppar i hjulet för efterkommande tänkta scenarier..
Senast redigerad av develi 2015-12-10 kl. 12:07.
2015-12-10, 12:05
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Tillhörigheter med Lisas blod.

Hjälmen: insidan vid munområdet.
Jackan: baksidan upptill.
Jeansbyxa: avigsidan baktill.
Behå: två blodbesudlingar.
Svart tröja: ej undersökta blodliknande besudlingar.

Jag utgår ifrån att blodet kommer från Lisas näsa eller mun, eftersom blod fanns där samt på silvertejpens insida, och att det härrör från en strypskada då inga andra sårskador (läppar, tunga, näsa) har redovisats.

Att det finns blod på jeansens avigsida visar att dessa drogs ner ganska omedelbart efter strypskadan eller att det kommer från ett underlag med färska droppar av blod. Eftersom blodet är på byxans baksida så tror jag att det kommer från ett underlag t.ex. av byggplast. På samma sätt med jackan som också har blod på baksidan (upptill).

Eftersom byxorna var nerdragna och jackans fläckar finns upptill måste det ha funnits två åtskilda platser med blod på underlaget. Men inget blod däremellan eftersom det inte finns blod på kroppen.

Blodet på behån kan ha kommit från blodet på den svarta tröjan som gått igenom tröjan eller så var behån blottad redan vid blodflödet från näsa/mun. Allt tyder på att Lisas jacka var uppknäppt när blodet droppade, dvs i ett tidigt skede: blodet från en begränsad blödning från struphuvudet kan ha förts upp till näsa mun vid en kraftig utandning under strypning/hängning eller kanske när kroppen släpptes ned på underlag.

Slutsatser?
Några av mina slutsatser.

Hon fick en strypsnara runt halsen när hjälmen var på och jackan var uppknäppt. Att hjälmen var på talar för att hon hade sina öronproppar i öronen, kanske med musik. Bilden jag får är att någon smög sig på henne bakifrån utan att hon hörde någon komma. Eller, att hon hade problem med mopeden och att gm låtsades hjälpa till men överföll henne när hon vände ryggen till. Jackan hade hon i så fall kanske knäppt upp för att det blev svettigt att försöka kickstarta.

Att jackan var uppknäppt vid blodflödet talar väl emot att hon hann åka iväg på mopeden, som "Anders" hade tyckt sig se? Han kan ju ha sett någon annan flicka på moped.
Senast redigerad av iesho 2015-12-10 kl. 12:10.
2015-12-10, 12:08
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Väldigt snett får man då säga, eftersom spår av våldtäkt inte kunnat fastställas (dvs om man inte, som jag, betraktar skändandet av kroppen som sådant som en våldtäkt i vidare bemärkelse, men det tror jag inte att du menar här ?). Vad är det du menar har hänt då ? T ex.

Ondskan som något abstrakt väsen är en religiös idé. Ondska som resultat av en mänsklig handling är en realitet. Ondska är en bra beteckning på den aktuella händelsen.

Du kanske läste mitt senare inlägg där jag förklarar att det var olyckligt att jag använde ordet "tro" då jag snarare menar att jag tycker att sannolikheten för att det är ett "vanligt våldtäktsförsök" som gått snett är större med tanke på hur sällsynt det föreslagna motivet är utan att det finns några direkta indikationer på att NB är empatirubbad och speciellt strypsexintresserad. Jag menar egentligen inte något annat, eller har ett specifikt händelseförlopp i tankarna utan resonerar utifrån sannolikhet och logik som jag ser det. Man kan spekulera kring omständigheterna. Snaran kanske användes för att kontrollera henne. Som en kalv i ett lasso. Att lägga det om halsen och dra med henne snabbt till ladan. Hon har då minimal chans att skrika på hjälp och tanken är kanske att hon även blir medgörlig. Men adrenalinpåslag så blev det lite för hård hantering och hon kvävdes till döds och de var inte alls tanken och den tänkta våldtäkten blev inte av. Låter både simpelt och korkat. Skulle stämma bättre tycker jag. Problemet blir att passa ihop ett sådant scenario med de fynd i "mellanrumet". Samt konstiga detaljer som hjullastaren och den mörka bilen av minicooper-modell som stod på södra parkeringen 20:20, endast 10 minuter innan SH anlände på platsen.
2015-12-10, 12:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Men adrenalinpåslag så blev det lite för hård hantering och hon kvävdes till döds och de var inte alls tanken och den tänkta våldtäkten blev inte av. Låter både simpelt och korkat. Skulle stämma bättre tycker jag. Problemet blir att passa ihop ett sådant scenario med de fynd i "mellanrumet".
Exakt och det som är bärande och blir kontroversiellt med din version av den vanliga varianten av ett "vanligt" våldtäktsförsök som går överstyr - för bortom strypning finns flera meter silvertejp runt huvudet och hängning.
2015-12-10, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Träffar ni andra Litauer
Nej
Svenskar
Nej, vi är hemma och jag plockar ogräs, lagar mat och tar hand om min katt.

Plockar hon ogräs barhänt eller med handskar? Var är i så fall handskarna? De enda handskar som dyker upp i fup:et är de rödvita tror jag. Kan förklara Irinas dna på trosorna om han tillfälligt tog dem av sig.
2015-12-10, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
..... Problemet blir att passa ihop ett sådant scenario med de fynd i "mellanrumet". .......
Menar du förrummet ?
2015-12-10, 13:23
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Nu blir jag trött. Gärningen är mord.

Det du vill veta är motivet och svaret på hur det kommer sig att det finns lustmördare som Nero mitt ibland oss, även på platser som är så lugna och vackra som Blomberg.

Det är mord oavsett var och hur man med berått mod orsakar en annan människas död. Gärningen blir den samma oavsett om Lisa blev lurad att gå in i ladan eller bars bort med våld. Samma sak om mordet skulle ha skett någon annanstans än i ladan eller vid en annan tidpunkt. Det är mord att göra så att en annan människa slutar andas och kvävs. Om någon orsakar någon annan människas död genom att se till att hon inte får luft är det mord, om det så sker med rep, snara eller med bara händerna, så har det ingen betydelse för hur vi ser på gärningen.

Det har ingen betydelse alls det du vill veta om när jacka eller hjälm åkte av. Det som har betydelse är att Lisas tillhörigheter hittades för det gav först ledtrådar om att hon befann sig i området. Och senare kunde dessa saker, Lisas tillhörigheter sändas för analys för att utgöra bevis som pekar ut rätt gärningsman.

Bevisvärde i rättegång har saker som tillhör Lisa, som först och främst gärningsmannens DNA på sakerna, men också platserna där sakerna hittades pekar i riktning att det var mördar-Nero som är skyldig gärningsman. Starka indicier i en kedja av indicier som inte kan brytas upp i småtjafs om bagateller.

Den gärning som Nero är dömd för är det värsta brott en person kan begå, och är mord oavsett vilken tid på dygnet gärningen begicks, eller vilken dag. Så det är inte heller något att snöa in sig på i syfte att hitta tvivel på rättsläkarens yttrande.

Det är Inger Rönnbäcks jobb att ge ett motiv, i syfte att få till förmildrande omständigheter för sin klient, och ett lägre straff. Domstolen kommer inte göra hennes jobb åt henne. Det är fakta att Neros blod har hamnat på ställen som binder honom till gärningen. Det är bara han som kan förklara det; ingen annan. Vad Inger Rönnbäck än påstår så länge Nero vidhåller att han aldrig ens sett Lisa, är inget att bry sig om.

När du tycker att Inger Rönnbäck ska kräva en rekonstruktion av mordet, blir det som att påstå att det är åklagaren som ska bevisa att det inte var utomjordingar som mördade Lisa. Men du vet väl att den som påstår något har bevisbördan för påståendet. Att påstå att det finns olika möjligheter till att Neros blod hamnade på brottsplatsen imponerar på fel folk. För att imponera på en hovrätt måste det påståendet ledas i bevis. En rekonstruktion typ det som du föreslår är bara cirkus som inte bevisar någonting.

Det enda som kommer ske i hovrätten är att den märkliga rättegången i tingsrätten kommer att upprepas om inte hovrätten förelägger Inger Rönnbäck att inkomma med bevistema, eller helt enkelt avvisar hennes nonsensvittnen.

Det fanns inte ett enda spår från NB, inget DNA, inget blod, inga fingeravtryck ! på några av alla de ca 10 föremål som hittades mellan den 7 och 11 Juni, och som tillhörde Lisa och som gav första ledtrådar om att hon fanns i området.
Senast redigerad av Theforeigner 2015-12-10 kl. 13:26.
2015-12-10, 13:26
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Hon fick en strypsnara runt halsen när hjälmen var på och jackan var uppknäppt. Att hjälmen var på talar för att hon hade sina öronproppar i öronen, kanske med musik. Bilden jag får är att någon smög sig på henne bakifrån utan att hon hörde någon komma.
Ja, du är fokuserad på hjälmen på huvudet.. Jag undrar bara hur resten av scenariet ser ut då han släpat in henne i ladan?
Alltså jag menar:
- vad händer strax innanför den öppna porten?
- hur ser det ut sen i mjölkrummet?
- vad är anledningen till överfallet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in