Citat:
Ursprungligen postat av
hasselmuz
[/b]
Jag håller inte med dig om något annat du skriver men just det här med ondska håller jag med om. Tycker det är ett amerikaniserat sätt att uttrycka sig, "evil" i detta överkristna samhälle med alla sina kyrkor.
Ingen vill vara "ond". NB hade säkert önskat att han inte var denna sjuka person med sina sjuka fantasier. Ingen önskar vara sådan, ingen är född ond, däremot kanske född med psykopati eller annan psykiskt farlig personlighet.
Varför han är som han är vet väl ingen men ond kan man inte kalla honom tycker jag. Han är aggressiv, har sexuelllt sjuka fantasier och är mycket våldsam med tvångstankar. Är man ond för att man är född med t.ex psykopati?
Samhället måste förstås skydda sig mot denna person, livstid i fängelse är lämpligt, för jag tror inte man kan behandla eller ändra på honom.
Ondska i betydelsen att djävulen styr tror jag inte på. Däremot finns elaka människor och det är ett val. Det kan man ändra på.
Jag anser mig inte speciellt insatt i psykiska sjukdomar utan det är egna tankar och funderingar. Har dock praktiserat på det som förr kallades " stormen" på ett stort mentalsjukhus och människorna där upplevde jag inte som onda utan sjuka.
Bra inlägg och det skulle föra lite för långt att bena ut ondskebegreppet inom ramen för filosofin och inte minst kunskapsteori.
Vidare håller jag också med att vi får söka svaret inom psykopatologin främst det narcissistika området som innehåller en mängd variabler. På det finns också en psykosbenägenhet av reaktiv natur. Det som ytterligare får beteendet att gå ihop är tvångsföreställningar som i slutändan tvingar honom att agera ut. Det här låter komplext men ytterst är utagerandet en stresshantering och ett skydd för en konstant psykos. Det är mycket riktigt som du påtalar bortom gott och ont. Det handlar om ett psykopatologiskt behov. Samhället måste skydda tredje man, medborgaren. Kemisk katastraktion skulle dämpa ångesten bakom murarna; det finns en stor arsenal att ta till.
Jag är medveten mitt språk är aningen svårbegripligt för den som inte är insatt i begreppsapparaten men det är sannerligen inget fel på din intuition.