2015-12-02, 12:50
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Vad menar du med det fetmarkerade? Vad menar du är alternativet?
Har man tjänat in ett nytt arbetsvillkor har du rätt till en ny a-kasseperiod. Du behöver alltså inte gå tillbaka till FAS3 eller jobb-och utvecklingsfasen om du arbetat 6 månader eller mer, utan då har du 300 a-kassedagar igen.
Citera
2015-12-03, 00:16
Medlem
Jag jobbar timmar genom studentbemanning. Jag pluggar egentligen inte utan är endast inskriven för att göra tentor.

Jag jobbade inte så mycket i November och behöver nu mer cash. Jag funderar då på Alfakassan. Jag har inte vart medlem under tiden jag jobbat. Jag har jobbat ca 10-15 timmar per vecka i 11 månader.

Jag antar att jag bara får grundersättning från Alfakassan. Som jag förstår det 136 SEK om dagen.

En del frågor. Man får inte studera enligt Alfakassan utan studierna måste vara definitivt avslutade, det är ju inte riktigt mina. Kommer jag då få avslag?
Om jag säger att jag bara är arbetslös, kan de se att jag är inskriven på högskola?
Jag jobbar studentbemanning. Hur mycket måste man visa från vad man jobbar med?
Senast redigerad av AgileSnark 2015-12-03 kl. 00:49.
Citera
2015-12-03, 01:40
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Har man tjänat in ett nytt arbetsvillkor har du rätt till en ny a-kasseperiod. Du behöver alltså inte gå tillbaka till FAS3 eller jobb-och utvecklingsfasen om du arbetat 6 månader eller mer, utan då har du 300 a-kassedagar igen.
Det var ju det jag förklarade för frågeställaren Du verkar alltså tro att man kan återgå till programmet även om man uppfyllt ett nytt villkor, därav din formulering....kan då upplysa om att nej, den möjligheten finns ej.
Citera
2015-12-03, 17:30
Medlem
KTKs avatar
Om arbetsvillkor för uträkning av a-kassa och dess ersättning för dagar. Liten fundering ang tex ett säsongsjobb eller projektjobb ang inskrivningen igen till AF som arbetssökande eller arbetslös. Nu avser det sista månaden man jobbar inom ett jobb eller endast en månad. Låt säga att jag har ett jobb på en månad from den 1-30e. Men jag slutför jobbet tex innan den sista.. tex den 10e men jag är ändå visstidsanställd för hela månaden ut som det står i anställningsavtalet, arbetsgivarintyget eller att det står behovsanställning månaden ut. Om jag nu anmäler mig till AF den 10e att inskriva mig men tex fått hela min lön på tex 25 000 på tio dagar den 10e för hela månaden men som kan tänkas utbetalas den 25e.

- Får jag då ersättning för resterande dagar på 20 av 30 dagar för den månaden ?
- Och räknar dom hela månaden som arbetade timmar som 25 000 kr / 30 dagar fördelat till arbetsvillkoret?
Citera
2015-12-07, 18:15
Medlem
Funderar lite grann på hur man brukar göra under julhelgen med kassakortet. Är det underförstått att man antagligen firar jul med släkten och kanske inte sitter och knegar på platsbanken på julafton, eller borde man vara ärlig och skriva in förhindrad?
Citera
2015-12-08, 12:53
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superklister
Funderar lite grann på hur man brukar göra under julhelgen med kassakortet. Är det underförstått att man antagligen firar jul med släkten och kanske inte sitter och knegar på platsbanken på julafton, eller borde man vara ärlig och skriva in förhindrad?
Så länge du är arbetssökande och "står till arbetsmarknadens förfogande" ska du ha din ersättning. Är man bortrest flera veckar kanske man ska fundera på att ta semester istället...
Citera
2015-12-09, 16:48
Medlem
Marionettes avatar
Har krånglat med a-kassa sedan maj, tror jag. I vilket fall. Arbetar deltid, anställd på 4 Tim/ vecka men fått arbetat 100-130 tim/ mån. Idag fick jag nytt anställningsbevis på 25 Tim/vecka.

Har fått veta av a-kassan att jag enbart har 75 deltidsdagar, så jag har totalt 75 dagar att få ersättning för. När dessa dagar gått får jag ingen mer ersättning,bara om jag blir Arbetslös på heltid. Detta verkar helsnurrigt. Så istället för att kunna jobba 25 Tim och stämpla resten ska jag då istället sluta jobba helt och få ersättning 100 %?
Citera
2015-12-09, 20:08
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marionette
Har krånglat med a-kassa sedan maj, tror jag. I vilket fall. Arbetar deltid, anställd på 4 Tim/ vecka men fått arbetat 100-130 tim/ mån. Idag fick jag nytt anställningsbevis på 25 Tim/vecka.

Har fått veta av a-kassan att jag enbart har 75 deltidsdagar, så jag har totalt 75 dagar att få ersättning för. När dessa dagar gått får jag ingen mer ersättning,bara om jag blir Arbetslös på heltid. Detta verkar helsnurrigt. Så istället för att kunna jobba 25 Tim och stämpla resten ska jag då istället sluta jobba helt och få ersättning 100 %?

Om dina deltidsdagar tar slut kan du fortfarande stämpla hela veckor, förutsatt att du har kvar ersättningsdagar på din ersättningsperiod givetvis. Läs mer:
http://www.aea.se/forsakringen/villkor/75dagarsregeln
Citera
2015-12-10, 00:08
Medlem
Marionettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Om dina deltidsdagar tar slut kan du fortfarande stämpla hela veckor, förutsatt att du har kvar ersättningsdagar på din ersättningsperiod givetvis. Läs mer:
http://www.aea.se/forsakringen/villkor/75dagarsregeln

Tack för länken. Pratade med kassan och hon sade inget om detta. Känns dock fel att sluta sitt arbete och bli helt sysslolös. Konstiga regler. Tycker det vore bättre att jobba så mycket man får och få mindre % i ersättning istället för att inte jobba alls och få 100% i ersättning.

Nu vet jag lite mer för har huvudbry över hur betee och göra inom snar framtid.
Citera
2015-12-10, 12:21
Medlem
Om man fyllt i fel antal timmar på kassakorten jmf med vad som framgår av arbetsgivarintyget bör man säga till a-kassan då?

ena månaden jobbade jag drygt 100 timmar och där har jag tydligen missat 1 h 15 min.

den andra månaden jobbade jag ca 75 timmar och där skiljer det 2h 30 min mellan mina kassakort och arbetsgivarintyget....
Citera
2015-12-10, 15:00
Medlem
1: Jag var sjukskriven och hade sjukpenning som gick ut i början av November. Efter att den hade gått ut så blev det ett 2 dagars glapp innan jag anmälde mig till AMS på den 3e dagen efter att sjukskrivningen var över. Hur körd är jag för detta?

2: Jag har även inte sökt några jobb i princip (har dock vart på alla AMS möten) då jag vart deprimerad och jag kommer inte försöka göra nån fusk aktivitetsrapport med massa bogus sökta jobb, ingen lust att åka dit för bidragsbrott. Är jag körd även här eller kan jag i kassakorten kryssa i nått, t.ex semester och på så vis avsäga mig tiden fram tills nu, börja söka jobb nu igen och kanske få ersättning framöver härifrån?

Hur mörkt ser det ut för att kunna få A-Kassa?
Citera
2015-12-10, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezetrol
Om man fyllt i fel antal timmar på kassakorten jmf med vad som framgår av arbetsgivarintyget bör man säga till a-kassan då?

ena månaden jobbade jag drygt 100 timmar och där har jag tydligen missat 1 h 15 min.

den andra månaden jobbade jag ca 75 timmar och där skiljer det 2h 30 min mellan mina kassakort och arbetsgivarintyget....

Ändra på de båda kassakorten där det blivit fel bara. När du ändrar skriver du samtidigt in en förklaring till varför du ändrat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in