2015-12-09, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DiegoCosta
Grymt!
Då har du bra ämnesomsättning eller rör på dig mycket?

Det är väl en kombination av båda skulle jag tro, om än mest att jag rör mig en hel del på jobbet och även privat.
Citera
2015-12-09, 22:02
Medlem
Mekkdosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Beror ju helt på hur många kalorier man äter vid en måltid, dom flesta kanske äter mer än 300kcal till lunch/middag?
2 glas mjölk till maten är ju 300kcal bara det.

Okej kompis, vi räknar det som stora måltider då. Hamnar på runt 1200-1300 MAX på 2 "stora" måltider och en liten.

Vet en snubbe, tar detta som exempel för att påvisa min poäng. Väger cirka 85 på 175cm, han äter 2 "ganska stora måltider" tänk dig typ en fylld matlåda med blandat kolhydrater/protein och liten mängd fett, sen 2 mackor på kvällen. Men snubben går INTE ner i vikt och blir smal. Även om vi leker med tanken att han är stillasittande helt och hållet, så hamnar han på runt 1300 kcal. För en "aggressiv" viktminskning ligger hans intag på 2200, förstår du?

Han är alltså på en hyper aggressiv viktminskning kalorimässigt sett, men står ändå alltid still och går till och med upp något kilo ibland?
Jag försöker skaka fram och kaloriräkning helt enkelt är ett skevt och otillräckligt sätt att räkna sitt intag.
Citera
2015-12-09, 22:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mekkdosa
Okej, 1.77 och väger runt 80kg här dock väldigt vältränade kilon.
Något med kaloriräkningssystemet måste vara fel vilket jag har en "mindloop" att försöka lösa.
Då folk som väger 85-90 kg (smått överviktiga)äter 2 "relativt" stora måltider och en liten måltid utan att gå ner i vikt. Det är så jävla skevt. 2 stora och 1 liten har jag observerat är standard, och i dom allra flesta fallen hamnar man max på 1200 kcal räknat med dom måltiderna, och då är det bra mat o hyffsade måltider.

Det beror på din ämnesomsättning kortfattat.
Du verkar förbränna din kost snabbt.

Sen beror det på vilken kost du äter och när.
Samt att dessa du nämner kan lida utav näringsbrist pga ensidig kost, trots rekomenderat kcal per dag.
Citera
2015-12-09, 22:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Det är väl en kombination av båda skulle jag tro, om än mest att jag rör mig en hel del på jobbet och även privat.

Där har du svaret skulle jag tro.

mvh
Citera
2015-12-09, 22:07
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Okej kompis, vi räknar det som stora måltider då. Hamnar på runt 1200-1300 MAX på 2 "stora" måltider och en liten.

Vet en snubbe, tar detta som exempel för att påvisa min poäng. Väger cirka 85 på 175cm, han äter 2 "ganska stora måltider" tänk dig typ en fylld matlåda med blandat kolhydrater/protein och liten mängd fett, sen 2 mackor på kvällen. Men snubben går INTE ner i vikt och blir smal. Även om vi leker med tanken att han är stillasittande helt och hållet, så hamnar han på runt 1300 kcal. För en "aggressiv" viktminskning ligger hans intag på 2200, förstår du?

Han är alltså på en hyper aggressiv viktminskning kalorimässigt sett, men står ändå alltid still och går till och med upp något kilo ibland?
Jag försöker skaka fram och kaloriräkning helt enkelt är ett skevt och otillräckligt sätt att räkna sitt intag.

Låter som att du räknar väldigt lågt, och missar att ta med saker som tex sockerbiten i kaffet.
Citera
2015-12-09, 22:08
Medlem
Mekkdosas avatar
Citat:
Det beror på din ämnesomsättning kortfattat.
Du verkar förbränna din kost snabbt.

Sen beror det på vilken kost du äter och när.
Samt att dessa du nämner kan lida utav näringsbrist pga ensidig kost, trots rekomenderat kcal per dag.

Självklart beror det på ämnesomsättning, men hur kan ens ämnesomsättning vara så dålig som exemplet jag tog upp tidigare? att inte förlora vikt då man väger 85kg på 175 cm på ett dagligt intag av 1300 kcal?

I och med att jag har väldigt mycket muskler på min ganska lilla kroppsbyggnad (177 och väldigt smal från början) så är ju min ämnesomsättning optimerad, dessutom är jag 23 år också så det hjälper ju ofantligt mycket
Citera
2015-12-09, 22:10
Bannlyst
Citat:
Självklart beror det på ämnesomsättning, men hur kan ens ämnesomsättning vara så dålig som exemplet jag tog upp tidigare? att inte förlora vikt då man väger 85kg på 175 cm på ett dagligt intag av 1300 kcal?

I och med att jag har väldigt mycket muskler på min ganska lilla kroppsbyggnad (177 och väldigt smal från början) så är ju min ämnesomsättning optimerad, dessutom är jag 23 år också så det hjälper ju ofantligt mycket

Det är en svår fråga som du ställer.
Jag försöker bara nysta lite, men ingen expert inom detta område riktigt.

Kolla med en läkare och förklara dina problem kanske?
mvh
Citera
2015-12-09, 22:12
Medlem
Mekkdosas avatar
Citat:
Låter som att du räknar väldigt lågt, och missar att ta med saker som tex sockerbiten i kaffet.

Jag har sett med egna ögon hur folk äter och tar detta exemplet med denna överviktige mannen som är 175 och väger 85. Han sätter verkligen i sig runt 1300 kcal om dagen. OK kanske 2-300 mer kcal då han verkligen smutsar till det med godis och sånt. Och då är vi ändå på ett extremt aggressivt underskott.
Citera
2015-12-09, 22:15
Medlem
Mekkdosas avatar
Citat:
Det är en svår fråga som du ställer.
Jag försöker bara nysta lite, men ingen expert inom detta område riktigt.

Kolla med en läkare och förklara dina problem kanske?
mvh

försöker bara fundera om kaloriräkning helt enkelt inte är så bra som man tidigare trott för det finns vissa saker som inte går ihop hur man än vänder och vrider på det
Citera
2015-12-09, 22:19
Medlem
Frukost : 500g kvarg + 2x kokta ägg med salt.
Lunch : Kyckling/tonfisk och råris.
Middag : Standard husmanskost (hemlagat varje dag)
Fika kvällstid : 4-pack mazariner (hallon)

Vareviga dag så förtärs denna föda om det inte är något speciellt tillfälle eller när jag känner för att äta annat!
Citera
2015-12-09, 22:23
Bannlyst
Citat:
försöker bara fundera om kaloriräkning helt enkelt inte är så bra som man tidigare trott för det finns vissa saker som inte går ihop hur man än vänder och vrider på det

Visst ska man inte räkna kalorier i överdrift imo...Speciellt inte då du riskerar att missa viktiga näringsämnen tack vare det.
Men det är ändå ett bra hum hur mycket man får i sig,.

Men inte som vissa käkar 700 och sedan fyller resten med onyttiga tomma , likt alkohol och sötsaker.
Allt är ett avvägande.

Dricker du mycket alkohol tex?
Äter du ofta skräpmat osv?

Många frågeställningar egentligen som behövs för att få fram vad som är "fel"
Det räcker inte alls det lilla jag har fått fram, ej ens min kunskap inom detta område.
Men jag hoppas att du hittar någon som kan förklara saken lite bättre.

Jag tror att du har för ensidig kost, som du skriver om några inlägg bak.

mvh
Citera
2015-12-09, 22:24
Medlem
Mekkdosas avatar
Citat:
Beror ju helt på hur många kalorier man äter vid en måltid, dom flesta kanske äter mer än 300kcal till lunch/middag?
2 glas mjölk till maten är ju 300kcal bara det.

För att ge dig mer info har jag observerat detta ganska länge, och blev ännu mer intresserad då denne man i 30 års åldern ville ha min hjälp att "städa" upp hans diet om man säger så, för att han skulle gå ner i vikt. Vad jag sen hittar då jag räknar alla hans kalorier och bryter ner det i näring (kolhydrater, fett protein)är att han redan ligger på ett sjukt underskott, dessutom äter han bra mat generellt, bara skit någon dag i veckan. Då han äter skit så ligger han fortfarande på detta extrema underskott, och ingenting händer. T.o.m går han upp lite smått då och då.

Då kan ju du säga att det kan vara plats att slänga in lite jogging och motion, men enligt kaloriräkningen /viktnedgång borde det inte behövas om man ligger på så stort underskott ändå.
Skevt är det, försöker nysta ut vad som är problemet, kanske låga testosteron nivåer eller liknande. Killen i fråga rör sig måttligt om dagarna.

Min egna teori är att typ kroppen blir som en svamp. Suger åt det lilla som finns och gör varken uppgång eller nedgång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in