• 5
  • 6
2015-12-09, 22:26
Medlem
Mekkdosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiegoCosta
Visst ska man inte räkna kalorier i överdrift imo...Speciellt inte då du riskerar att missa viktiga näringsämnen tack vare det.
Men det är ändå ett bra hum hur mycket man får i sig,.

Men inte som vissa käkar 700 och sedan fyller resten med onyttiga tomma , likt alkohol och sötsaker.
Allt är ett avvägande.

Dricker du mycket alkohol tex?
Äter du ofta skräpmat osv?

Många frågeställningar egentligen som behövs för att få fram vad som är "fel"
Det räcker inte alls det lilla jag har fått fram, ej ens min kunskap inom detta område.
Men jag hoppas att du hittar någon som kan förklara saken lite bättre.

Jag tror att du har för ensidig kost, som du skriver om några inlägg bak.

mvh

Återigen inte jag som har problemet, utan en äldre snubbe i 30 års åldern. Läs inlägget jag gjorde nyligen
Citera
2015-12-09, 22:27
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mekkdosa
Jag har sett med egna ögon hur folk äter och tar detta exemplet med denna överviktige mannen som är 175 och väger 85. Han sätter verkligen i sig runt 1300 kcal om dagen. OK kanske 2-300 mer kcal då han verkligen smutsar till det med godis och sånt. Och då är vi ändå på ett extremt aggressivt underskott.

Jag tror du helt enkelt räknar fel/missar att räkna saker.

Kräver tex inte många bitar godis för att komma upp i 2-300kcal, 100g choklad tex är ~500kcal och en kaka är ofta 100-200g

Om vi tex tar en "rejjäl middag"

3-4 potatisar, 2 skivor fläskkotlett, en stor skopa gräddsås, 2 glas mjölk, 1 skiva knäckebröd med bregott, så landar vi på ~1000-1200kcal (mest beroende på såsmängd) bara på den måltiden.

Kokt potatis, normalstor (~100g) ~75kcal styck
Kotlett med fett, (~125g styck, 175 med ben) ~165kcal styck
Sås med grädde, 200kcal /dl
Mjölk 3%, (2 glas a 2.5dl) 60kcal/dl
Knäckebröd ~50kcal/skiva
Bregott ~40 kcal/port
Senast redigerad av Sereena 2015-12-09 kl. 22:33.
Citera
2015-12-09, 22:30
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
För att ge dig mer info har jag observerat detta ganska länge, och blev ännu mer intresserad då denne man i 30 års åldern ville ha min hjälp att "städa" upp hans diet om man säger så, för att han skulle gå ner i vikt. Vad jag sen hittar då jag räknar alla hans kalorier och bryter ner det i näring (kolhydrater, fett protein)är att han redan ligger på ett sjukt underskott, dessutom äter han bra mat generellt, bara skit någon dag i veckan. Då han äter skit så ligger han fortfarande på detta extrema underskott, och ingenting händer. T.o.m går han upp lite smått då och då.

Då kan ju du säga att det kan vara plats att slänga in lite jogging och motion, men enligt kaloriräkningen /viktnedgång borde det inte behövas om man ligger på så stort underskott ändå.
Skevt är det, försöker nysta ut vad som är problemet, kanske låga testosteron nivåer eller liknande. Killen i fråga rör sig måttligt om dagarna.

Min egna teori är att typ kroppen blir som en svamp. Suger åt det lilla som finns och gör varken uppgång eller nedgång.

Äter man för lite så stannar förbränningen av (kcal räknande är INTE efefktivt för viktnedgång) och kroppen ställer om till "svält" man blir trött och får svårt att bränna det man äter.

Det spelar även enorm roll VAD man äter, kroppen reagerar olika på olika livsmedel.

Säker på att ni fått med allt? Man missar ofta att räkna en massa "småsaker", tex det där glaset mjölk man tog när man var lite törstig/sugen, vips så är det 100-150 kcal till om det inte var ett stort glas då det blir ännu mer.
Citera
2015-12-09, 22:33
Medlem
Mekkdosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Äter man för lite så stannar förbränningen av (kcal räknande är INTE efefktivt för viktnedgång) och kroppen ställer om till "svält" man blir trött och får svårt att bränna det man äter.

Det spelar även enorm roll VAD man äter, kroppen reagerar olika på olika livsmedel.

Säker på att ni fått med allt? Man missar ofta att räkna en massa "småsaker", tex det där glaset mjölk man tog när man var lite törstig/sugen, vips så är det 100-150 kcal till om det inte var ett stort glas då det blir ännu mer.

Exakt, vilket är min teori också.

Jag är 110% säker på för jag har räknat på hans kost flera gånger. som absolut högst då han grisade till sig en dag hamnade han på 1500 kcal.

Men det är svårt att säga till någon som försöker gå ner i vikt att börja äta mer, så han kan gå ner i vikt, haha. förstår du, i synnerhet en okunnig.
Citera
2015-12-09, 22:35
Bannlyst
Citat:
Återigen inte jag som har problemet, utan en äldre snubbe i 30 års åldern. Läs inlägget jag gjorde nyligen

Ok då ber jag om ursäkt ang formaliteter.
Svarar dock dig då det är din FB-profil som ställer frågan.
Jag hann aldrig läsa detta inlägg innan jag postade.

Sluta haka upp dig på småsaker så går det kanske snabbare att lösa problemet.
Seerena verkar rätt klok.
Lyssna lite på hennom.
Citera
2015-12-09, 22:39
Medlem
Mekkdosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiegoCosta
Ok då ber jag om ursäkt ang formaliteter.
Svarar dock dig då det är din FB-profil som ställer frågan.
Jag hann aldrig läsa detta inlägg innan jag postade.

Sluta haka upp dig på småsaker så går det kanske snabbare att lösa problemet.
Seerena verkar rätt klok.
Lyssna lite på hennom.

Inge problem och ingen upphakning på småproblem. har som sagt observerat just detta flera gånger förut på olika människor och tog upp denna snubbe som ett exempel istället för att behöva förklara varenda enskilt fall jag observerat om man säger så, skulle bli ett rejält långt inlägg.
Citera
2015-12-09, 22:40
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Exakt, vilket är min teori också.

Jag är 110% säker på för jag har räknat på hans kost flera gånger. som absolut högst då han grisade till sig en dag hamnade han på 1500 kcal.

Men det är svårt att säga till någon som försöker gå ner i vikt att börja äta mer, så han kan gå ner i vikt, haha. förstår du, i synnerhet en okunnig.

Försök om inte annat fördela upp maten på fler tillfällen för att få en bättre förbränning.

Har han kollat sina sköldkörtelhormoner?
Ligger man väldigt lågt i kcal men ändå inte går ner så kan det vara sköldkörteln som spökar (den reglerar förbränningen bla, låga nivåer av hormon ger långsamm förbränning, höga kan ge onormalt snabb förbränning istället).
Citera
2015-12-09, 22:44
Medlem
Mekkdosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Försök om inte annat fördela upp maten på fler tillfällen för att få en bättre förbränning.

Har han kollat sina sköldkörtelhormoner?
Ligger man väldigt lågt i kcal men ändå inte går ner så kan det vara sköldkörteln som spökar (den reglerar förbränningen bla, låga nivåer av hormon ger långsamm förbränning, höga kan ge onormalt snabb förbränning istället).

Ahh precis en bra idé.

Nja det har har han nog inte. Funderar även på om testosteronnivåerna i kroppen blir väldigt låga om man äter så pass lite, vilket i sig kommer göra förbränningen ännu svårare.

Får helt enkelt säga åt han att äta mer mat, och göra det oftare med små måltider. Han kommer garanterat ge mig denna reaktionen:
Citera
2015-12-10, 08:32
Medlem
Är hemmasittande för tillfället :^)

-Frukost, inget alls(möjligen ett Äpple eller något)
-Varannan dag käkar jag pizza(med ägg och inget annat på)
-Äter lite jordnötter eller chips två gånger i veckan kanske.
-Kokar pasta varannan dag eller så+eventuellt någon protein typ quornburgare.
-Äter hos föräldrar/bekanta en gång i veckan eller så och tar då det som bjuds.
-Utöver det kanske jag käkar lite fil och flingor när jag blir hungrig och inte orkar A: Koka pasta B: Gå
till pizzerian.

Kanske en gång i veckan köper jag även Thaimat, höjdpunkten. Händer även att jag fixar mig en macka eller två om andan faller på, torra havregryn direkt ur påsen förkommer.

Kallar det deprimerad ungkarlsdiet, fungerar förvånansvärt bra.
Senast redigerad av Periodic 2015-12-10 kl. 08:36.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in