Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-10, 21:27
  #481
Medlem
voodochild666s avatar
någon som vet vad som finns under brunnslocken med nummer "40" på ?
Citera
2015-05-11, 18:17
  #482
Medlem
Zonfararens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av voodochild666
någon som vet vad som finns under brunnslocken med nummer "40" på ?

Oftast inget
Citera
2015-12-09, 20:59
  #483
Medlem
Pilsnerpungs avatar
Får se om det är någe liv i tråden.
Luckorna där det står Rikstelefon, någon som vet något om dessa?
Och jaja jag ska öppna dom o kolla, vill bara ha lite förinfo.
Någon som vet vad rikstelefon är och vad som finns under liknande luckor?
Citera
2015-12-11, 19:25
  #484
Medlem
ormtjusarens avatar
Rikstelekabelns/kablarnas draging är väll mer rolig iså fall. Vet en del om den . Vissa brunnar kan bara öppnas under ifrån, då dom oftast leder från/till tunnlar tillhörandes Dagvatten med mera. Grod hjul o grått nytt hår. PS Dyngrak
Citera
2015-12-27, 14:24
  #485
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilsnerpung
Får se om det är någe liv i tråden.
Luckorna där det står Rikstelefon, någon som vet något om dessa?
Och jaja jag ska öppna dom o kolla, vill bara ha lite förinfo.
Någon som vet vad rikstelefon är och vad som finns under liknande luckor?

Om du syftar på dom luckor man brukar se i trottoaren inne i samhällena med Rikstelefoni vapnet på så är dom helt ointressanta, har sett flera som varit öppna då dom jobbat där nere med att dra fiber rör, man såg när man tittade ner bara ett betongrum med en massa kanalisationshål på väggarna där rören går till nästa sådant rum, en gammal kvarleva från Televerks tiden och dom gamla tunga blykablarnas tid antar jag, dessa var ju så tunga och styva att man var tvungen ha dessa Schakt med jämna mellan rum då man drog dom.

OT: fan vad gamla telefonnätet börja bli risigt, vet flera stora kopplingskåp som rostat nästan sönder och håller på ramla, ingen verka bry sig längre om kopparnätet....
__________________
Senast redigerad av Tystnad 2015-12-27 kl. 14:30.
Citera
2016-06-30, 22:26
  #486
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Om du syftar på dom luckor man brukar se i trottoaren inne i samhällena med Rikstelefoni vapnet på så är dom helt ointressanta, har sett flera som varit öppna då dom jobbat där nere med att dra fiber rör, man såg när man tittade ner bara ett betongrum med en massa kanalisationshål på väggarna där rören går till nästa sådant rum, en gammal kvarleva från Televerks tiden och dom gamla tunga blykablarnas tid antar jag, dessa var ju så tunga och styva att man var tvungen ha dessa Schakt med jämna mellan rum då man drog dom.

OT: fan vad gamla telefonnätet börja bli risigt, vet flera stora kopplingskåp som rostat nästan sönder och håller på ramla, ingen verka bry sig längre om kopparnätet....

Hehe ja, är som en jävla betongbunker kabelbrunnarna. Alla gamla kablar finns kvar från svartvita tv-tiden till nu liksom. Små skyddsrum runt om i landet kan man nästan säga, fast vattenfyllda är många av dom.

https://minfil.org/25F1n7b6b5/down.png

Ganska oblyg brunn med inget 'jätteeviktigt' i sig, men ändå värsta bunker.

Synd så eftersatt allting har blivit sen televerkets tid.
Citera
2017-11-10, 20:03
  #487
Medlem
Vet någon vart man kan köpa en sån här brunnöppnare?
Citera
2017-11-19, 09:59
  #488
Medlem
Hupats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chroma
Vet någon vart man kan köpa en sån här brunnöppnare?
Vi lyckades baxa en fin liten rackare från stockholm vatten vad är det för brunnslock du vill ha upp?
Citera
2017-11-20, 11:59
  #489
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hupat
Vi lyckades baxa en fin liten rackare från stockholm vatten vad är det för brunnslock du vill ha upp?

Haha, inget speciellt. Bara nyfiken!
Citera
2017-11-20, 23:07
  #490
Medlem
Hupats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chroma
Haha, inget speciellt. Bara nyfiken!
G1or och G2or med endast ett hål i brukar gå att dyrka upp med en kofot eller med ens fingrar. A-brunnar har jag själv lyckats dra upp med hjälp av två böjda metall-stänger.
Citera
2020-11-19, 04:02
  #491
Medlem
megasinned1s avatar
Här ska det ut och letas brunnar minsann! Gick in i ett brunnslock som var fyrkantigt, dubbelsidigt. Men det var inget vatten där och bara en tom lucka på 2 meter. Inget att se.
Citera
2020-11-19, 12:00
  #492
Medlem
megasinned1s avatar
Fattar inte heller varför folk typ i början av tråden frågar, frågar och frågar lite till. Varför inte bara ta en titt och öppna? Klart det är bra att fråga ibland. MEN öppna och se vet jag! Har provat att öppna A-brunnar. Vissa gick, vissa gick inte. Använde ett litet stålrör från trädgården.
Stötte på ett brunnslock som är gjort av sten https://svenskabrunnslock.se/butik/m...-600-forstarkt Ungefär ett sådant. Fast nu är den tagen från en annan sida.
Ja, men det var ingen sådan som jag tänkte på Så jag satte snyggt tillbaks locket igen och gick vidare.

Jag skulle också tro att det är dem fyrkantiga brunnar med dubbellock som det går att gå in i som en ingång där man stå upp och grejer. Detta var i skåne.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback