2008-09-03, 17:00
  #361
Medlem
Argones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback3r123
Jag har hört rykten om dom här locken

http://wiredblogs.typepad.com/sterling/rikstelefon.jpg

är det en telefon under dom man kan ringa med? någon som vet?

Akta dej för dom där locken.. jag och en polare försökte lyfta upp en sån med våra brunnskrokar.. Han tar tag och drar upp den sen så skulle jag dra upp resten med händerna men krokarna tappa taget och ner rammlade stora tunga locket på mina fingrar. Ajjjj
Citera
2008-11-27, 17:03
  #362
Medlem
teknosolvs avatar
Någon som vet vad den här används till? Fick den från några som jobbade i en rulltrappa. Kan det vare för att lyfta trappstegen?

http://i38.tinypic.com/wa3gnr.jpg
http://i38.tinypic.com/rroaw3.jpg
Citera
2008-11-27, 20:29
  #363
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BARREL
dessa ventiler ja!! har bara hittat sådana när jag har kollat ner i fv-brunnar.. undrar om det finns brunnar som inte har ventiler utan stegar?
har hört att det finns fjärrvärmerör med 300 gradigt vatten i också, så man bör inte taffsa för mycket på rören!!



så varmt vatten körs inte ut, det är nog inte varmare än 100 grader, ända gången man har varmare vatten är när man "överhettear" ånga för att köra i en turbin men det är endast inne på värmekraftvärken.
Citera
2008-11-28, 00:03
  #364
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bannns
så varmt vatten körs inte ut, det är nog inte varmare än 100 grader, ända gången man har varmare vatten är när man "överhettear" ånga för att köra i en turbin men det är endast inne på värmekraftvärken.

Har för mig att vattnet är runt ~120 grader i rören.
Övertryck är det iaf så det verkar inte helt otroligt att det är >100 grader.
Hittar ingenting för att styrka mitt påstående just nu.
Citera
2008-11-28, 17:21
  #365
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adisbladis
Har för mig att vattnet är runt ~120 grader i rören.
Övertryck är det iaf så det verkar inte helt otroligt att det är >100 grader.
Hittar ingenting för att styrka mitt påstående just nu.
I regel är framledningstempen 80-90 grader celsius. Utanför Sverige tror jag dock att det är högre temperaturer, typ i Ryssland. Källan jag hänvisar till är mig själv då jag är i branschen.
Citera
2008-11-28, 18:06
  #366
Medlem
För ett antal år sedan, åkte jag rulltrappa med min cykel, några kompisar samt deras cyklar.
Detta tyckte vi var väldigt busigt och gjorde om det några gånger. När jag och en kompis sitter på cyklarna och rulltrappan åker uppåt kommer tre turkar, ca 3-4 år äldre än oss( Kanske 16-17 år gamla), ställer sig längst ner vid rulltrappan och börjar fiffla med något, jag och min kompis kollar oroligt bakåt och tillslut stannar rulltrappan, varpå den börjar åka åt andra hållet (!?). Turkarna står där nere och flinar åt oss och jag och min kompis står livrädda i rulltrappan, som 2 fiskar som låter sig fångas i ett fiskenät.
Som tur var kör en polisbil förbi precis vid det tillfället, så turkarna springer iväg, det hände alltså ingenting med oss även fast vi var mycket rädda.
Nu till min fråga:
För att få en rulltrappa att åka åt andra hållet måste man antagligen ha en speciell nyckel, hur ser den nyckeln ut? Har kikat på ett antal rulltrappor och förstår mig inte på hur de gjorde, någon som vet det?
Har tänkt på det här väldigt länge nu och tycker att jag förtjänar ett svar
Citera
2008-11-28, 19:52
  #367
Medlem
Argones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antj
För ett antal år sedan, åkte jag rulltrappa med min cykel, några kompisar samt deras cyklar.
Detta tyckte vi var väldigt busigt och gjorde om det några gånger. När jag och en kompis sitter på cyklarna och rulltrappan åker uppåt kommer tre turkar, ca 3-4 år äldre än oss( Kanske 16-17 år gamla), ställer sig längst ner vid rulltrappan och börjar fiffla med något, jag och min kompis kollar oroligt bakåt och tillslut stannar rulltrappan, varpå den börjar åka åt andra hållet (!?). Turkarna står där nere och flinar åt oss och jag och min kompis står livrädda i rulltrappan, som 2 fiskar som låter sig fångas i ett fiskenät.
Som tur var kör en polisbil förbi precis vid det tillfället, så turkarna springer iväg, det hände alltså ingenting med oss även fast vi var mycket rädda.
Nu till min fråga:
För att få en rulltrappa att åka åt andra hållet måste man antagligen ha en speciell nyckel, hur ser den nyckeln ut? Har kikat på ett antal rulltrappor och förstår mig inte på hur de gjorde, någon som vet det?
Har tänkt på det här väldigt länge nu och tycker att jag förtjänar ett svar

Vad har det med "gatubrunnar, brunnslock och hur man öppnar dom" att göra?..
Citera
2008-11-28, 20:17
  #368
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Argone
Vad har det med "gatubrunnar, brunnslock och hur man öppnar dom" att göra?..


skrev det efter jag läste teknosolv´s inlägg,
var skulle jag annars lägga den?
Citera
2008-12-29, 13:19
  #369
Bannlyst
Lucka eller brunn i marken

Tjaba alla ue are hittade en hemlig lucka här omdan !

http://i452.photobucket.com/albums/qq245/reeeedux/lucka.jpg (bild på luckan

Den är typ gömmd bakom ett skåp och så går det ett betong rör rakt ner i makren! Är de nån som vet vad som är under?? Har ingen luck lyftare än så kan inte kolla

Luckan fins vid skanstull nästan. bredvid bron mot gullmars plan.
Citera
2008-12-29, 13:33
  #370
Medlem
ytterbodas avatar
vad stod det på luckan???
Citera
2008-12-29, 15:24
  #371
Medlem
a6

Ser ut som A6:an(betäckningen) ligger lös på brunns locket.
kan va en pumpgrop,eller nåt tro ej att det e så spännande.
Citera
2008-12-29, 18:14
  #372
Medlem
Ser ut att vara en vanlig brunn av nåt slag. Du menar betongen till höger? Skåpet har väl att göra med el.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in