2015-12-09, 03:39
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Exakt, för de som tycker att KA är solklar för psyk: Prova att läs hans förhör som en lögnare som vill framstå som psyksjuk och en stackars pojke som har begått brott som är utanför hans kontroll. Kom ihåg att han har haft gott om tid för att förbereda sig för vad han ska säga, dels en dryg månad mellan brott och första förhör och sedan, om jag minns rätt, ca 12 timmar mellan förhör och gripande. Man skulle ju verkligen vilja se dessa förhör i videoform för att kunna göra en egen bedömning av hur han egentligen mår och hur hans personlighet är. Jag tror han är en person vars hela liv i stort sett är en teaterföreställning där det gäller att framstå som så normal som möjligt och dölja de mörka tankar och drifter som ockuperar hans sinne. Man ska inte undervärdera honom när det gäller hans förmåga att förställa sig, så här såg hans "schema" ut för kvällen:
- Middag med familj
- Sms med kompis
- Leta offer i skogen
- Mörda och våldta okänt offer
- Snabbt litet samtal med farsan
- Pinnar ner i halsen på avlidet offer
- Täcka över offer med pinnar
- Hemåt, försök inte bli sedd
- Duscha, umgås med familj
- Sedan flyter en dryg månad förbi innan gripande
Allt detta utan att någon märker något som helst avvikande beteende, killen är nog mer slipad än de flesta på att förställa sig. Detta bör tas med i beräkningarna när man läser förhören. Förhörsledaren och medhjälpare måste dessutom ta hänsyn både till självmordstankar, diagnoser, att KA är inskriven på psyk när dessa förhör äger rum. Jag tror KA är väl medveten om dessa faktum och utnyttjar de till sin fördel så väl han kan. Jag skulle verkligen vilja se hans reaktion som man kan läsa om när de visar honom bilder på Idas kropp, detta händer i sista förhöret om jag minns rätt. Känner mig rätt säker på att han spelar teater.

Jag har ingen vidare uppfattning om huruvida han spelar teater. Det är möjligt. Jag retar mig på att det inte verkar "fint nog" att inte kräva längre fängelsestraff när det är längre inlåsning man vill ha och istället liksom vädjar om att han ska anses sjukare. Alhem i all respekt men en jurist ska väl inte diktera till läkare vad för diagnos de ska ställa?!? (Även om det kanske finns den traditionen i vissa av våra grannländer).
Citera
2015-12-09, 03:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag har ingen vidare uppfattning om huruvida han spelar teater. Det är möjligt. Jag retar mig på att det inte verkar "fint nog" att inte kräva längre fängelsestraff när det är längre inlåsning man vill ha och istället liksom vädjar om att han ska anses sjukare. Alhem i all respekt men en jurist ska väl inte diktera till läkare vad för diagnos de ska ställa?!? (Även om det kanske finns den traditionen i vissa av våra grannländer).

Spela teater och spela teater, han kan ju lätt ha en liten störning likt psykopat. Har inte läst FUP mycket, men försöker nöta igenom as of now.
Skulle dock inte förvåna mig om han friskförklaras, det är många psykopater genom åren som lyckats med en sådan bedrift, eller ska man säga att åklagaren lyckas.
Quick är ju ett lysande exempel på vad åklagare kan få igenom med lite hjälp av doktorer.
Citera
2015-12-09, 03:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Spela teater och spela teater, han kan ju lätt ha en liten störning likt psykopat. Har inte läst FUP mycket, men försöker nöta igenom as of now.
Skulle dock inte förvåna mig om han friskförklaras, det är många psykopater genom åren som lyckats med en sådan bedrift, eller ska man säga att åklagaren lyckas.
Quick är ju ett lysande exempel på vad åklagare kan få igenom med lite hjälp av doktorer.

Man behöver inte "friskförklaras" för att rättspsyk ska vara uteslutet. Det finns en hel radda med psykiska störningar och neuropsykiatriska åkommor som inte anses vara tillräckligt allvarliga i så mån att personen kan anses vara tillräknelig.
Citera
2015-12-09, 04:02
Medlem
Citat:
Man behöver inte "friskförklaras" för att rättspsyk ska vara uteslutet. Det finns en hel radda med psykiska störningar och neuropsykiatriska åkommor som inte anses vara tillräckligt allvarliga i så mån att personen kan anses vara tillräknelig.

Absolut är det så, men man måste väl få en diagnos för att låsas in på psyk? På obestämd tid dessutom. Ofta blir det väl fängelse i första hand, sen psykhjälp utöver det?
Dalby-mördaren var tydligen tillräckligt frisk för att få fängelse.
Skulle inte förvåna mig om samma sak sker i detta fallet, även om det förekommer rätt allvarliga psykiska problem.

edit: Får väl säga att polisarbetet i detta fallet sköttes underbart bra, speciellt om man jämför med Lisa-fallet. Span på MGM är det absolut bästa man kan göra.
Senast redigerad av chrisemil 2015-12-09 kl. 04:04.
Citera
2015-12-09, 04:07
Medlem
Citat:
Absolut är det så, men man måste väl få en diagnos för att låsas in på psyk? På obestämd tid dessutom. Ofta blir det väl fängelse i första hand, sen psykhjälp utöver det?
Dalby-mördaren var tydligen tillräckligt frisk för att få fängelse.
Skulle inte förvåna mig om samma sak sker i detta fallet, även om det förekommer rätt allvarliga psykiska problem.

edit: Får väl säga att polisarbetet i detta fallet sköttes underbart bra, speciellt om man jämför med Lisa-fallet. Span på MGM är det absolut bästa man kan göra.

Ja det är klart diagnosen är en förutsättning för det. Var får du det som om jag skulle insinuera något annat?
Citera
2015-12-09, 04:11
Medlem
Citat:
Ja det är klart diagnosen är en förutsättning för det. Var får du det som om jag skulle insinuera något annat?

Nä, ingen "kritik" mot dig alls, ber om ursäkt om det uppfattades så, fel i min formulering.
Det jag vill ha sagt är att denna killen borde hamna på psyk, inte i vanligt fängelse.
GW:s formulering i Veckans Brott är rätt så klockren och typ exakt vad jag tycker.
Han kommer mest troligt att göra något liknande så fort han suttit av sitt "straff", han är sjuk och borde inte få vara utanför låsta dörrar.
Citera
2015-12-09, 04:18
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:

Eh, va, det var väl ett anonymt tips som gjorde att han topsades? "Span" var väl bara att man i efterhand inhämtade hans mobiltrafik?! Eller, ja, OK, de hade span medan de väntade på DNA-svaret, möjligen. Hur djävla märkvärdigt är det i så fall, liksom? Rätta mig gärna om jag har fel, jag bara skummade förundersökningen (inklusive lite extra jox för att ta fram bilden som alla snackade om).
Senast redigerad av CarolSeaver 2015-12-09 kl. 04:27.
Citera
2015-12-09, 04:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Eh, va, det var väl ett anonymt tips som gjorde att han topsades? "Span" var väl bara att man i efterhand inhämtade hans mobiltrafik?! Rätta mig om jag har fel, jag bara skummade förundersökningen (inklusive lite extra jox för att ta fram bilden som alla snackade om).

Det tipsades om honom japp, men samtidigt så drog man in uppemot 800 topsningar, med utgångspunkt från mordplatsen. Har för mig att det togs upp i veckans brott också (inte senaste avsnittet). Man gick igenom typ hela Runby innan man fick ett tips.
Tips kommer alltid in, var nog inte endast honom det tipsades om.
Polisarbetet jag menar först och främst är ju faktiskt att de valde att sätta span på honom innan de tog in honom, det är där man misslyckades i LH-förundersökningen.
Citera
2015-12-09, 04:38
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Polisarbetet jag menar först och främst är ju faktiskt att de valde att sätta span på honom innan de tog in honom, det är där man misslyckades i LH-förundersökningen.

Men det spanet var väl bara från och med topsningen till gripandet i ganska nära anslutning, inte innan? Således inte så himla märkvärdigt, möjligen.
Citera
2015-12-09, 04:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Men det spanet var väl bara från och med topsningen till gripandet i ganska nära anslutning, inte innan? Således inte så himla märkvärdigt, möjligen.

Hela arbetet enligt mig var enligt boken, sättet man betade av Runby, att man sen hade is i magen och satte span på killen istället för att ta in honom direkt tycker jag är anmärkningsvärt.
jag jämför som sagt med LH-fallet, där man hade fått tips, men inte ens brydde sig om detta och sen sket man i span. Om man satt span direkt på torsdagen där så hade man haft ännu bättre bevis, något som kanske hade kunnat leda till ett erkännande, som i detta fallet.
Om du förstår hur jag menar
Citera
2015-12-09, 06:16
Medlem
Zcapegoats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delikatess1
Men för helvete människa, 24 upprepningar är du uppe i nu. Det är det här som gör att Lisa Holm-tråden knappt går att läsa. Acceptera det faktum att du har större chans att bli mördad eller misshandlad av någon i din familj än av en sjuk jävel som KA, att du engagerar dig så extremt mycket för att den här personen bara MÅSTE stanna i fängelset hela livet börjar bara låta extremt naivt. Det är vid familjemiddagar som du sitter mittemot dina potentiella mördare. Kom istället på ett sätt att förhindra att personer som KA ens skapas. När han släpps kommer han bara hinna utföra något mord innan han åker fast igen om behovet att mörda fortfarande finns. Han finns alltid i systemen, hans tillvägagångssätt finns redan dokumenterade, och han är uppenbart inte kapabel till att organisera sig - han är körd.
Självlart är det så att det i den överhängande majoriteten av mord som begås finns en relation mellan offer och gärningsman (och återfallsfrekvensen för mord överlag är extremt låg), men jag delar Darwinists oro här. Det finns dock en liten klick mördare som faktiskt av olika anledningar återfaller gång på gång och där motivbilden för oss övriga inte ter sig direkt glasklar (eller är glasklar i vissa fall om man betänker alla arsenikmördande "svarta änkor" under främst 1800-talet). Av allt att döma verkar faktiskt Kristoffer tillhöra den lilla klick mördare vars återfallsrisk är betydande. Notera att han inte bedöms ha lidit av en psykos eller annat psykosliknande tillstånd under gärningen. Du pratar om förebyggande åtgärder. Visst har vi återfallande mördare som befunnit sig i ett psykosliknande tillstånd under gärningarna (Herbert Mullin t ex), och de är rätt så behandlingsbara. När det gäller den lilla klick Kristoffer verkar tillhöra blir det lite mer komplicerat. Man har funnit en viss koppling mellan den korta varianten av MAOA-genen och traumatiska upplevelser i barndomen när det gäller ökad risk för grov våldsbrottslighet. Det finns även en korrelation mellan skador i prefrontala cortex (pannloben) och bristande impulskontroll vid exempelvis aggressivitet. Det är väl ungefär så långt man har kommit när det gäller den här typen av gärningsmän. Vad tycker du är lämpligt? DNA-test, hjärnscanning och soc-utredning på alla för att sedan konstant övervaka alla som "failar"?
Min åsikt är att det är ytterst beklagligt att vi har en lagstiftning som inte gör det möjligt att skydda allmänheten från denna lilla klick vuxna, myndiga mördare när behandlingsalternativen vi har idag är hopplöst ineffektiva mot just dessa människor. Jag är inte orolig för att råka ut för dessa personligen eftersom risken för detta är mikroskopisk, men jag är (liksom jag antar att Darwinist också är) orolig å andra människors vägnar.

Sorry för wall of text. Försökte hålla mig kortfattad.
Citera
2015-12-09, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Här måste jag försvara honom. När det gäller vad han lyssnar på för musik så tror jag inte att han hade någon som kunde introducera musik för honom. Han lyssnade väl på NRJ för att det ska man göra i den åldern och han vet inte bättre.
Samma med språket och smak överhuvudtaget. På den fronten tycker jag synd om honom. Hans barndom/uppväxt var nog fattigt på kultur (musik, litteratur, ordförråd, etc).

Så är det absolut. Kristoffer hade "märkbart försenad språkutveckling" – en eufemism för språkligt obegåvad och indikation på bristande begåvning i allmänhet; ett av hans ofullständiga betyg återfinns nog i engelska – och familjen har lågt kulturellt kapital. Klart grabben blir ett klappträ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in