2015-12-08, 20:22
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Fast eksemen handlade om när han var liten. Det borde hon verkligen känna till. Han frågade tom henne varför hon aldrig gjorde nåt åt det.

Det känns som att du försvarar mamman nästan som om du kände henne och har personliga intressen i att försvara henne.

Då känner du fel, eller kopplar fel slutsats till din känsla (vilket om man ska vara näsvis skulle kunna tas för psykiska problem). Jag är inte ens långväga minsta bekant med någon av de inblandade. Jag bara stör mig på en del uppfattningar som jag tycker verkar klent underbyggda. Man håller tydligen på att "testa fram" diagnoser på honom och verkar skylla det per automatik att det skulle vara hans morsas fel.
Eksemen är ändå ett fysiskt problem, han kanske haft dem när han var liten eller inte. Hon kanske sett dem eller inte. Hon kanske försökt behandla dem utan vidare framgång, eller inte.

Som sagt. Jag känner ingen av de inblandade i ddtta fall. Däremot har jag för mer än 25 år sedan varit LVU omhändertagen p.g.a. tungt narkotika missbruk. Konstaterandet av detta vid några tillfällen var väl tillräckligt (det behövs inte mycket för LVU). Men inbakat i framställningen till länsrätten, som förvisso sekretessbeläggs, finns en massa spekulationer om mitt liv och leverne som narkoman som inte alls stämde. Man har fläskat på och antagit rätt vilt från socialtjänst och polis och gud vet vilka andra som sett sig manade att bidra. Det är inte på något vis avgörande för LVU beslutet för där räcker konstaterande av upprepat intag av narkotika med ökande nivåer av opiater men den som är ouppmärksam kan ju tro att redogörelsen i yrkandet (en hel radda med spekulationer av "antagligen..", "förmodligen" "sannolikt"....etc) är antagen i sin helhet och bestämmande för beslutet.

Efter det har ett par chefer som fått veta att jag varit narkoman jobbat på för att jag ska få en diagnos. Så har inte skett men en av mina chefer har fått diagnos.

Min personliga erfarenhet som kanske påverkar min tveksamt kritiska inställning är således inte kopplad till någon relation med de inblandade i detta fall. Utan att även folk i skolor, myndigheter ibland förusätter saker som är fel utefter någon fördom de har (hans morsa verkar inte klok alltså måste sonen vara sjuk?!? Och hennes fel?).
Senast redigerad av bradgardsindianen 2015-12-08 kl. 21:09.
Citera
2015-12-08, 20:26
Medlem
Maulcas avatar
Oisín Cantwell Aftonbladet:

Citat: Redan åklagare Robert Näppis fem sidor långa stämningsansökan ger en skrämmande inblick i hur hänsynslöst och grovt detta brott är.

Citera
2015-12-08, 20:30
Medlem
Relativts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lokalen
Vem har sagt att det är sjukt jag tyckte det var konstigt däremot att han är ute och går utan hund när de tydligen hade hundar.

De hade precis sålt hunden
Citera
2015-12-08, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
En skribent i tråden ska ha sett Ida och Kristoffer vid spåret samtidigt tidigare under sommaren. Men jag minns inte användarnamnet. Kanske nån annan här minns?

Nu tror jag i o för sig att Ida blev slumpmässigt utvald. Han spanade ju på en annan kvinna först, verkar det som.
Jo men det kan ju inte uteslutas att han trodde att den andra kvinnan var Ida och att han sen såg att det inte var hon och därför lät han henne vara, alternativt så kanske han kollade efter andra offer i händelse av att inte Ida skulle dyka upp.
Men dessa saker är ju bara lösa spekulationer och teorier som jag antar att polisen redan har utrett och funderat på.
Däremot så är jag säker på att valet av platsen han gjorde det på inte var en slump.
Citera
2015-12-08, 20:33
Medlem
FruVales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marshall
Fet, äcklig, sinnessjuk och ruskigt obegåvad; "Krille" är the total package.

Vad spelar det för roll att han är fet?
Citera
2015-12-08, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maulca
Oisín Cantwell Aftonbladet:

Citat: Redan åklagare Robert Näppis fem sidor långa stämningsansökan ger en skrämmande inblick i hur hänsynslöst och grovt detta brott är.

Ja, och då kan man ju argumentera att för särskilt hänsynslösa och grova brott skulle spärren mot livstid för unga kunna åsidosättas vid påföljd fängelse.
Det övergår mig hur man tycker det är mer "humant & civiliserat" att förorda dömas till rättspsykiayrisk vård med hänsyn till allmänprevention om GM inte de facto är så allvarligt störd att han ska ses som otillräknelig när man ser till uppsåtsbedömningen. Men herr Cantwell har målat in sig lite i ett hörn där då han frekvent kallar dem som föreslår hårdare straff för "pöbel" och högdraget synes anta att jurister minsann vet att ingen blir bättre av att sitta inlåst (som om man "blir bättre genom att *vårdas* för en åkomma/störning man inte har?). Cantwell är ju rädd att det är fråga om en potentiell seriemördare här med denne GM.
Citera
2015-12-08, 20:46
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Cantwell är ju rädd att det är fråga om en potentiell seriemördare här med denne GM.
Det är han inte ensam om, det är väldigt mycket som pekar i den riktningen.

På något sätt måste det vara möjligt att hålla en nittonåring som KA inspärrad för lång tid framöver för att skydda allmänheten. Tycker också att ungdomsrabatten vid såhär grova sexmord borde försvinna.
Citera
2015-12-08, 20:55
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Det blir så uppenbart när man läser förhören med KA, att han slingrar sig och ljuger om sitt uppsåt. Självklart hade han inte kunnat ge sig på en man, självklart var tanken med att slå ner och strypa Ida att hon sedan skulle utsättas för sexuella handlingar. Planerat var det säkert inte i detalj men nog fan var det inte så "oskyldigt" som han försöker påskina.

De pressar honom inte tillräckligt vad gäller pinnarna i svalget tycker jag. Hans förklaring till detta, att hon inte skulle kunna gå iväg, är stendum. Sexualsadism och power play är vad det handlar om.

Och hur kan han neka till våldtäkt med förklaringen att "hon var redan död"? Samma "förklaring" gav väl killen som mördade Malin i Sparsör, han trodde hon var död när han våldtog henne. Sedan när blev nekrofili rumsrent?

Jag håller med dig! Det är klart att han inte givit sig på en man, det låter bara löjligt när han säger det.
Däremot så undrar jag om de kunnat pressa honom mer? Jag tror inte det.. Han förnekar helt att det från början var något sexuellt med i det hela. Det var bara när kläderna "råkade kasa ner så oops så blev han upphetsad". Jag tror det är/var helt meningslöst att försöka få honom att erkänna att det hade med sex att göra, för det kommer han aldrig erkänna.

Det finns en linje han inte vill gå över och det är just det sexuella.. Hur sperma hade hittats i den andra kroppsöppningen vill han överhuvud taget inte kännas vid.
Något som också är anmärkningsvärt är att de pratar om samlag ? Hur är det ens möjligt att ha det med en död människa? Självklart är det våldtäkt av en död människa, alltså nekrofili och det borde väl vara det mest tabubelagda som finns (tycker jag).

Jag hoppas att det rättsliga rådet (heter det så?) tar upp detta till ny prövning. Att slänga in honom i fängelse utan behandling och uppföljning är inte bra.. Det bästa vore om han fick sitta på rättspsyk på obestämd tid, vilket kan handla om många år, mycket längre än fängelse så att han inte blir en tickande bomb i samhället i framtiden.
Citera
2015-12-08, 21:04
Medlem
FruVales avatar
Dom tar upp detta på veckans brott nu!
Citera
2015-12-08, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lokalen
Jo men det kan ju inte uteslutas att han trodde att den andra kvinnan var Ida och att han sen såg att det inte var hon och därför lät han henne vara, alternativt så kanske han kollade efter andra offer i händelse av att inte Ida skulle dyka upp.
Men dessa saker är ju bara lösa spekulationer och teorier som jag antar att polisen redan har utrett och funderat på.
Däremot så är jag säker på att valet av platsen han gjorde det på inte var en slump.

Nej. Han verkar vart där frekvent, och kände nog sig "hemma" där.
Citera
2015-12-08, 21:16
Medlem
Dawlishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
. Något som också är anmärkningsvärt är att de pratar om samlag ? Hur är det ens möjligt att ha det med en död människa? Självklart är det våldtäkt av en död människa, alltså nekrofili och det borde väl vara det mest tabubelagda som finns (tycker jag).

En kropp blir inte likstel omedelbart. Det är också en process...

Oerhört makabert brott, killen är ju i en helt enorm dissonans med sig själv, väldigt snabb, och har nära från tanke till handling. Den ungdomliga maximalismen och dagens samhälle accelererar det hela lite, samt att Ida triggade troligtvis en kvinnlig arketyp i honom, men han fick inte den responsen han önskade.

Det är verkligen lustigt hur ett ögonblick kan förändra ens liv helt. Jag menar HUR förvånad skulle man inte bli om en de facto blev överfallen mitt på ljusa dagen, på sommaren, i ett populärt löpspår med sina föräldrar en kvart bakom sig? Det HÄNDER INTE.
Citera
2015-12-08, 21:18
Medlem
Man borde göra som man gör i Norge med 21 år med förvaring, så när han suttit 21 år så släpps han inte ut slänger han anses farlig.

Eller så gör man som i USA där livstid är livstid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in