2015-12-07, 21:19
Medlem
snikvards avatar
Mådde riktigt dåligt av att läsa FUP:en. Kan nog aldrig föreställa mig vilka tankar som rusat genom denna tjejs huvud när hon blev överfallen. Sjukt vilket som, men samtidigt en otrolig tur att de fick fast GM så fort. Även om han är ute inom 8-10 år tror jag (hoppas!) rättsmakten kommer hålla ett öga på denne sjuka individ.
Citera
2015-12-07, 21:19
Medlem
Darwinists avatar
Vet någon hur försvarsadvokaten tänker när hon försöker få detta till dråp? Det framstår ju (tack och lov) som ett helt omöjligt uppdrag att lyckas övertyga rätten om det när man läser FUP. Är det någon som förstår hur hon resonerar här? Hade nog varit smartare att försöka få den rättspsykiatriska undersökningen omprövad. Där finns iaf en reell möjlighet att lyckas
Citera
2015-12-07, 21:28
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darwinist
Vet någon hur försvarsadvokaten tänker när hon försöker få detta till dråp? Det framstår ju (tack och lov) som ett helt omöjligt uppdrag att lyckas övertyga rätten om det när man läser FUP. Är det någon som förstår hur hon resonerar här? Hade nog varit smartare att försöka få den rättspsykiatriska undersökningen omprövad. Där finns iaf en reell möjlighet att lyckas

Mördaren hade ju "tur" att han inte är sjuk i lagens mening för hade han varit det hade han utan tvekan fått sitta inlåst på psyket under betydligt längre tid än han får göra nu om han döms till fängelse.
Citera
2015-12-07, 21:28
Medlem
JonJansefssons avatar
Enligt FUP s 119 var personen som tipsade om KA anonym, men det framgår att denne visste att KA befunnit sig vid spåret den aktuella dagen. Det kan ju inte vara allt för många som visste om det; föräldrarna bland annat men av förhör framgår inte att ens de få vänner han hade kände till detta faktum.

Av förhör med KA (s 324) framgår att han berättat för sin psykolog om de mordiska tankarna:

Citat:
FL: Ja. Har du funderat vidare på det om det skulle kännas annorlunda eller likadant om dödade en människa, är det de du...
K: Ja.
FL: ... menar.
K: Att man har tänkt, det är väl ungefär likadant att jag skulle känna så vid den handlingen. Det är inte någonting som jag funderat på, utan det är väl bara att man har kommit fram till det.
Jag har pratat med min psykolog och hon ställde samma fråga ungefär.

Av RPU:n kan man utläsa följande (s 15 samt 30 enligt pdf-numreringen):

Citat:
I samtal med psykolog i samband med utredningen i juni förde A ett resonemang MASKAT

Citat:
A uteblev från planerat återbesök hos psykolog den 20 augusti. Ur återbesöksanteckning från den 31 augusti hämtas att A var impulsiv, att han hade brister i empati och saknade känslor.

Kan det vara så att Andersson dels berättat för sin psykolog om sina funderingar på att mörda, dels berättat om att han befunnit sig vid den aktuella platsen vid tidpunkten för mordet. Men att han i samband med att han nämnde det uppvisade bristande empati och saknade känslor?

Jag lutar mer och mer åt att det är någon från psykiatrin som tipsat. Bra gjort, i sådana fall.
Citera
2015-12-07, 21:31
Medlem
Citat:
Expressen går ut med namn och bild http://www.expressen.se/nyheter/i-dag-vantas-atal-for-mordet-pa-ida-i-runby/
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Troligen gör de så eftersom han är svensk...
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nej, det beror på att vi har ett erkännande. I annat fall hade förmodligen ingen bildpublisering skett före avkunnad dom.
Expressen gick ut med namn och bild på Lisa Holms mördare ocskå när åtal väcktes.
Han är inte svensk och har inte erkänt.
Citera
2015-12-07, 21:35
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonJansefsson
Enligt FUP s 119 var personen som tipsade om KA anonym, men det framgår att denne visste att KA befunnit sig vid spåret den aktuella dagen. Det kan ju inte vara allt för många som visste om det; föräldrarna bland annat men av förhör framgår inte att ens de få vänner han hade kände till detta faktum.

Av förhör med KA (s 324) framgår att han berättat för sin psykolog om de mordiska tankarna:

Kan det vara så att Andersson dels berättat för sin psykolog om sina funderingar på att mörda, dels berättat om att han befunnit sig vid den aktuella platsen vid tidpunkten för mordet. Men att han i samband med att han nämnde det uppvisade bristande empati och saknade känslor?

Jag lutar mer och mer åt att det är någon från psykiatrin som tipsat. Bra gjort, i sådana fall.
Det lutar åt ett visst håll, men samtidigt är det kanske inte värt att nysta vidare?
Citera
2015-12-07, 21:37
Medlem
Darwinists avatar
Citat:

Ja det har jag misstänkt länge också. Med tanke på vad som kommit fram från hans möten med vuxenpsykiatrin i Väsby känns det märkligt att ingen där fattat misstankar när de visste att polisen sökte efter en tidigare ostraffad man som bodde i området.

Jag tror fortfarande att tipset kom från psykvården, och personen som tipsade gjorde helt rätt trots patientsekretessen.
Citera
2015-12-07, 21:39
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
Det finns flera saker som talar för dråp men det är rätt mycket slumpen som avgör och hur domstolen känner inför brottet och brottslingen.

Men saker som talar för dråp är att han är närapå sinnessjuk, att brottet inte varit särskilt förslaget, att offret antagligen inte led en längre tid.

Man var frikostigare förr med att rubricera som dråp istället för mord. Idag är det mycket svårare och färre döms för dråp.
Citera
2015-12-07, 21:40
Medlem
Darwinists avatar
Går det att få tag i en mindre maskad version av RPU:n nu när förundersökningssekretessen är borta?
Citera
2015-12-07, 21:43
Medlem
JonJansefssons avatar
Citat:
Går det att få tag i en mindre maskad version av RPU:n nu när förundersökningssekretessen är borta?
Jag skulle tro det, med tanke på att det mesta lär vara maskat med hänvisning till förundersökningssekretessen om jag förstått det rätt. Den borde ju rimligtvis betraktas som hävd nu?

Kan ju ge det ett försök imorgon när tingsrätten är öppen.
Citera
2015-12-07, 21:45
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gilla
Så om ni inte vill länka till den ocensurerade bilden så kan ni väl skriva på vilken sida i fup:en det går att hitta den?

Här

VARNING!!!

Citera
2015-12-07, 21:46
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Jag skulle tro det, med tanke på att det mesta lär vara maskat med hänvisning till förundersökningssekretessen om jag förstått det rätt. Den borde ju rimligtvis betraktas som hävd nu?

Kan ju ge det ett försök imorgon när tingsrätten är öppen.

Tackar och bockar! Är betydligt mer intresserad av RPU:n än några ocensurerade bilder på BO
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in