Enligt FUP s 119 var personen som tipsade om KA anonym, men det framgår att denne visste att KA befunnit sig vid spåret den aktuella dagen. Det kan ju inte vara allt för många som visste om det; föräldrarna bland annat men av förhör framgår inte att ens de få vänner han hade kände till detta faktum.
Av förhör med KA (s 324) framgår att han berättat för sin psykolog om de mordiska tankarna:
Citat:
FL: Ja. Har du funderat vidare på det om det skulle kännas annorlunda eller likadant om dödade en människa, är det de du...
K: Ja.
FL: ... menar.
K: Att man har tänkt, det är väl ungefär likadant att jag skulle känna så vid den handlingen. Det är inte någonting som jag funderat på, utan det är väl bara att man har kommit fram till det.
Jag har pratat med min psykolog och hon ställde samma fråga ungefär.
Av RPU:n kan man utläsa följande (s 15 samt 30 enligt pdf-numreringen):
Citat:
I samtal med psykolog i samband med utredningen i juni förde A ett resonemang MASKAT
Citat:
A uteblev från planerat återbesök hos psykolog den 20 augusti. Ur återbesöksanteckning från den 31 augusti hämtas att A var impulsiv, att han hade brister i empati och saknade känslor.
Kan det vara så att Andersson dels berättat för sin psykolog om sina funderingar på att mörda, dels berättat om att han befunnit sig vid den aktuella platsen vid tidpunkten för mordet. Men att han i samband med att han nämnde det uppvisade bristande empati och saknade känslor?
Jag lutar mer och mer åt att det är någon från psykiatrin som tipsat. Bra gjort, i sådana fall.