2015-12-07, 17:50
Medlem
Expressen inleder samarbete med CNN.
http://www.dagensmedia.se/nyheter/dig/article3951458.ece
Citera
2015-12-07, 20:53
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sguelaiche
Roligare att få rättigheter till CNN:s material direkt än att tvingas inskränka sig till att visa fulklipp från Youtube.
Citera
2015-12-07, 21:44
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:

Intressant. Vad innebär detta i förlängningen? Kommer våra mediehus att slukas upp av större internationella koncerner och bli en del av deras utbud tro?
Citera
2015-12-07, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Intressant. Vad innebär detta i förlängningen? Kommer våra mediehus att slukas upp av större internationella koncerner och bli en del av deras utbud tro?

Det borde vara den givna utvecklingen. Det skulle göra journalistiken bättre och billigare.

Tittade exempelvis idag på en Frankrike expert som fick frågan i Aktuellt om Le Pens chanser att vinna presidentvalet. Svaret var att det mycket väl kan bli så. Det är för låg klass i svensk journalistik, i synnerhet beträffande utrikesnyheter. Det är pinsamt att man själv måste källforska för att rapporteringen är så dålig.
Senast redigerad av avec 2015-12-07 kl. 22:25.
Citera
2015-12-07, 22:36
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Det borde vara den givna utvecklingen. Det skulle göra journalistiken bättre och billigare.

Tittade exempelvis idag på en Frankrike expert som fick frågan i Aktuellt om Le Pens chanser att vinna presidentvalet. Svaret var att det mycket väl kan bli så. Det är för låg klass i svensk journalistik, i synnerhet beträffande utrikesnyheter. Det är pinsamt att man själv måste källforska för att rapporteringen är så dålig.
Ursäkta OT men varför skulle MLP inte kunna vinna presidentvalet i Frankrike?
Citera
2015-12-07, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Ursäkta OT men varför skulle MLP inte kunna vinna presidentvalet i Frankrike?

Det kan hon men det är knappast troligt. Som expert får du väl ändå komma med fakta och någon form av sannolikhetsbedömning. Om man går efter OUs så kommer republikanerna ta hem presidentvalet. Där de står mot Le Pen i andra omgången.

På senare tid har jag börjat läsa mer utländska medier, framförallt Economist, BBC och Guardian. Det är klasskillnad på artiklarna i jämförelse med svensk media. På sikt känns det givet att det sker mer samarbete mellan svenska och utländska medier där slutsteget är att de svenska medierna införlivas. På liknande sätt som exempelvis GT införlivats i Expressen.
Citera
2015-12-07, 23:01
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Det kan hon men det är knappast troligt. Som expert får du väl ändå komma med fakta och någon form av sannolikhetsbedömning. Om man går efter OUs så kommer republikanerna ta hem presidentvalet. Där de står mot Le Pen i andra omgången.

På senare tid har jag börjat läsa mer utländska medier, framförallt Economist, BBC och Guardian. Det är klasskillnad på artiklarna i jämförelse med svensk media. På sikt känns det givet att det sker mer samarbete mellan svenska och utländska medier där slutsteget är att de svenska medierna införlivas. På liknande sätt som exempelvis GT införlivats i Expressen.
Men presidentvalet är väl först om två år? Mycket kan hända på två år, särskilt om Front National fortsätter växa som de gör just nu fram till dess.

Men om det ska bli samarbete med svenska medier och utländska medier fruktar jag att den svenska inrikes-rapporteringen kommer bli lidande. Även om utrikesnyheterna då kommer hålla högre klass så finns risken att BBC eller CNN eller whatever inte kommer vara tillräckligt motiverade för att satsa mycket pengar på sin "Sverige-gren" och att vi då återigen står inför det problem vi har nu. Med en okvalificerad journalistkår och en befolkning utan förståelse för de aktuella inrikespolitiska frågorna.
Citera
2015-12-07, 23:22
Medlem
Citat:
Sådana avtal brukar betyda att Expressen står för alla kulorna. Jag tror CNN:s finansiella risk är lika med noll, men det kostar nog Expressen en hel del.
Citera
2015-12-08, 07:41
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:

Jag håller också för troligt att utrikesrapporteringen skulle bli bättre men samtidigt undrar jag om inte inrikesnyheter kan komma att bli lidande i ett sådant här samarbete, lite samma som då lokaltidningarna försvinner från orter ute i landet.
Citera
2015-12-08, 10:36
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:

Vad är syftet undrar jag? Det är ju inte så att folk inte kan surfa in på CNN:s webbplats lika gärna som Expressens.

Förmodligen ska man väl sparka folk och "rationalisera" utrikesjournalistiken - d.v.s kopiera vad som står på CNN snarare än att skriva egna artiklar. Det finns ju inte så många andra syften med att få del av deras material.
Citera
2015-12-08, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Vad är syftet undrar jag? Det är ju inte så att folk inte kan surfa in på CNN:s webbplats lika gärna som Expressens.

Förmodligen ska man väl sparka folk och "rationalisera" utrikesjournalistiken - d.v.s kopiera vad som står på CNN snarare än att skriva egna artiklar. Det finns ju inte så många andra syften med att få del av deras material.

Ja, syftet är säkerligen att sänka kostnaderna. Det är billigare att köpa in nyhetsjournalistik som redan finns, än att producera den själv.
Senast redigerad av avec 2015-12-08 kl. 11:05.
Citera
2015-12-08, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Jag håller också för troligt att utrikesrapporteringen skulle bli bättre men samtidigt undrar jag om inte inrikesnyheter kan komma att bli lidande i ett sådant här samarbete, lite samma som då lokaltidningarna försvinner från orter ute i landet.

Ja, för kostnaderna för CNN och Expressen minskar ju mer man kan få svensken att konsumera internationella nyheter istället. Fast med det överdrivna fokus svenska medier har på Sverige, kan en sådan input vara behövlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in