2015-12-07, 12:36
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myein
Det jag talar om kan kallas för Gnosis, begreppet är inte något hittepå från min sida utan en historiskt förankrad idé om upplevd kunskap. Det har sina rötter i antiken men fortlever in i medeltidens och senare tiders mystiker. Man behöver självfallet inte acceptera det men det bör behandlas med större respekt än egna påhitt vars enda syfte är 'stänga' andras möjlighet till kunskap.
Grejen är ju med denna metodologi, att definiera och hitta på relativt komplexa idéer om hur kunskap kan nås, för att göra epistemologin mer akademisk och få folk att tro att "detta måste det ligga något i, så komplext som detta låter". Kunskap kan man få genom logiskt tänkande, kunskap och empiri. Och kunskap fås genom empiri och det rationella tänkandet. Att hitta på saker och skriva en saga om detta (gnostisism), gör det inte trovärdigare. Men visst. Det är inte du som hittat på det.. Bara fallit offer för det.
Citera
2015-12-07, 12:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
På vilket sätt är det solipsism att peka ut att din egen utgångspunkt inte kan bevisas?

Korrektion: Att den inte kan bevisas "absolut".
Citera
2015-12-07, 12:45
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Grejen är ju med denna metodologi, att definiera och hitta på relativt komplexa idéer om hur kunskap kan nås, för att göra epistemologin mer akademisk och få folk att tro att "detta måste det ligga något i, så komplext som detta låter". Kunskap kan man få genom logiskt tänkande, kunskap och empiri. Och kunskap fås genom empiri och det rationella tänkandet. Att hitta på saker och skriva en saga om detta (gnostisism), gör det inte trovärdigare. Men visst. Det är inte du som hittat på det.. Bara fallit offer för det.
Det är ett sökande efter Sanningen som ligger som grund, inte att göra det akademiskt försvarbart. Vi är helt enkelt oense om epistemologin och kommer inte vidare i diskussionen. Tack för att du tog dig tid.
Citera
2015-12-07, 12:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det är ett sökande efter Sanningen som ligger som grund,

Motivations-faktoren är helt irrelevant för en eventuell "sanningshalt".
Citera
2015-12-07, 12:48
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Korrektion: Att den inte kan bevisas "absolut".
Du är en hejare på att undvika att svara på frågor.

Då kan det* alltså bevisas ur ett icke-absolut perspektiv? Hur då?

*Påståendet att något måste vara falsifierbart för att det ska kunna vara sant.
Citat:
Motivations-faktoren är helt irrelevant för en eventuell "sanningshalt".
Visst är det så, men nu var det motivationsgrunden som diskuterades.
Senast redigerad av Myein 2015-12-07 kl. 12:49. Anledning: Tillägg
Citera
2015-12-07, 13:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Då kan det* alltså bevisas ur ett icke-absolut perspektiv? Hur då?

Inte "absolut bevisas", men kan ges en mycket stor sannolikhet enligt relativismen.
Citera
2015-12-07, 13:05
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Inte "absolut bevisas", men kan ges en mycket stor sannolikhet enligt relativismen.
Okej, kan du förklara på vilket sätt då?
Citera
2015-12-07, 13:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Okej, kan du förklara på vilket sätt då?

Förväntas jag på allvar att skulle förklara för dig, vad "sannolikhet" är?

Låter mera som dumfråga-taktik från dig.
Citera
2015-12-07, 13:18
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Förväntas jag på allvar att skulle förklara för dig, vad "sannolikhet" är?

Låter mera som dumfråga-taktik från dig.
Det jag frågade efter var varför påståendet "något måste vara falsifierbart för att det ska kunna vara sant" är mer sannolikt än dess motsats.

Edit: Det är för övrigt märkligt att din egen argumentationsstil i diverse religionstrådar är så absolut när den vilar på sannolikheter.
Senast redigerad av Myein 2015-12-07 kl. 13:20.
Citera
2015-12-07, 13:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det jag frågade efter var varför påståendet "något måste vara falsifierbart för att det ska kunna vara sant" är mer sannolikt än dess motsats.

Jag rekommenderar:

1/ Att du skaffar dig såpass mycket kunskap om akademisk filosofi, att du åtminstone förstår grund-terminologin.

2/ Att du sen går tillbaka till (tråden med) ditt initial-postulerande omkring epistemologi och följar upp ditt resonemang där, istället för att dra det med dig runt från tråd till tråd (och från ruta étt på köpet).

För min del vill jag inte spilla mera tid på parallella flertråds-diskusioner om din halvstekta pseudo-filosofi.
Citera
2015-12-07, 13:39
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Jag rekommenderar:

1/ Att du skaffar dig såpass mycket kunskap om akademisk filosofi, att du åtminstone förstår grund-terminologin.

2/ Att du sen går tillbaka till (tråden med) ditt initial-postulerande omkring epistemologi och följar upp ditt resonemang där, istället för att dra det med dig runt från tråd till tråd (och från ruta étt på köpet).

För min del vill jag inte spilla mera tid på parallella flertråds-diskusioner om din halvstekta pseudo-filosofi.
Så istället för att du förklarar ditt resonemang så ska jag läsa akademisk filosofi?

Du har rätt att vi är aningen off-topic och att diskussionen lämpar sig bättre på annat håll. Jag kan starta en ny tråd för allmänna religionsepimestologiska diskussioner istället för att var och varannan tråd reduceras till religionsfilosofiska debatter, ty väl nedsjunkna klarar de inte av att resa sig. Tillbaka till topic!
Citera
2015-12-07, 13:53
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Så istället för att du förklarar ditt resonemang så ska jag läsa akademisk filosofi?

Japp, jag fungerar inte som pedagog för vad som verkar en 12-årings nivå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in