2015-12-07, 00:54
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Hela inlägget utgör ju bara en bekräftelse på riktigheten i den misstanke jag tidigare
gav uttryck för: att här finns en uppenbar ovilja att ta till sig den faktiska
verkligheten kring mordet på Lisa Holm.

Som påstått högutbildad borde du förresten kunna hålla dig för god för att leverera tramsiga
personpåhopp vilket första stycket utgör.
Mitt flitiga avatarbyte har väl för fanken ingenting att skaffa med ämnet som avhandlas
det ringaste.

Nej, det bestialiska och utstuderade finns utanför min föreställningsvärld; det manifesterar
sig väldigt tydligt i fallet förutsatt att man förmår avläsa skeendet utan skygglappar på
vilket alltså inte alla tycks kunna göra av diverse anledningar.

Vilket annat motiv tror du dig kunna se? Vad skulle NB ha för anledning att ta livet av en
17-årig tjej som han inte kände det minsta förut om det inte handlar om just något
sexualrelaterat?
Jag för min del finner den hypotesen riktigt väl underbyggd faktiskt.

Du vill ha det till att Lisa dödats. Sedan hängts upp och förövaren gärna velat
glutta en stund på hur en avliden kvinna ser ut och därför dragit ner respektive dragit upp
plagg. Du vill således frikoppla den saken från själva gärningen och dess motiv.
Mördandet sker av annat skäl än ett sexuellt tydligen, men när det nu ändå hänt så
passar GM på och blottar offret delvis för det är inte varje dag man ser bröst och kön
på en avliden kvinna.

Själv är jag av uppfattningen att blottandet skett medan offret fortfarande var vid liv,
upphängd, och att det varit högst väsentligt för vederbörande och hans upphetsning
att så blivit utfört. Och likadant menar jag att det förhåller sig angående aktiviteten
med allt tejpande. Och tror bestämt att åklagare med tingsrättsledamöter är av samma mening.
Men allt sånt avfärdas ju per omgående av dig och andra förstås för ni vill läsa in andra
betydelser. Som att Lisa fick massor med tejp runt huvud och ansikte för att förhindra
att blod droppade och lämnade spår.

Man behöver nu inte nödvändigtvis gilla att frossa i sexualsadistiska fantasier bara för
att man ansluter sig till den etablerade uppfattningen att Lisa Holm fallit offer för
en förövare som haft ett avvikande sexuellt motiv och tillåter sig att skriva inlägg
utifrån detta. Är det stötande att konfronteras med ett utsnitt ur den svenska verkligheten
i juni 2015 så kan man lämpligtvis avstå från att läsa om dylikt och fortsätta leva i sin
tro om ett annat skeende istället; befriat från alla rysliga, synnerligen osvenska
sexualsadistiska förtecken.

Låter det inte lite väl långsökt detta?
Har man nu strypt någon till medvetslöshet men är osäker på att en dödlig utgång är
uppnådd så borde det väl rimligen vara rätt opraktiskt och bökigt att ställa till med
en hängning? Det är väl bara att fortsätta strypa på med egna händer, skärp eller vad
det kan vara för nåt man använder, och hålla på tills man försäkrat sig helt om att livet
lämnat offret.

Och angående Nerijus bajsande i ladan som du också intresserat dig för så kan
det mycket väl vara adrenalinutlöst.
Forskning redovisas i FUP om just det här.

Jag presenterar endast möjliga andra scenarion. Jag sitter inte och tror massas saker. Sånt lämnar jag till religiösa. Jag säger att det KAN finnas ett sexuellt motiv men jag tycker inte det förts i bevis på ett tillfredställande sätt. Jag tycker det verkar långsökt om inga starkare bevis på att NB närt dessa sexualsadistiska fantasier dyker upp. Du är bombis. Du vet minsan. Inga tveksamheter. Sånt mästrande tyder bara på att man via kraft och inte via argument försöker "vinna" en argumentation. Du har ju inte mer information eller insikter än oss andra här. Det är lätt att se.

Min "barnsliga" karraktärsanalys av dig var ju självfallet ett exempel för att demonstrera att man kan hålla på och kvasi-analysera på de mest befängda sätt. Quod erat demonstrandum.
2015-12-07, 00:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Jo, åklagarens hypotes har i mycket byggt på Adrianas vittnesmål. I själva verket var det detta vittnesmål som startade drevet mot NB från första början!

Självklart vore det en stor upprättelse för NB, om ryktet att han skulle ha försökt sexualmörda en tjej redan på lördagen kunde dementeras.

"Drevet"? Vad menar du då? Misstänkt blev han först när han fejk-letade mask i Martorp och försökte stoppa MP:s sök mot Byssjan.

Åklagarens bygger inte sitt mål på Adrianas vittnesmål, varför skriver du så?
Åklagaren bygger sitt mål på mycket stark DNA-bevisning och vittnen som bekräftar händelseförlopp i tid. Plus att NB saknar alibi
Tungt bevisläge för NB, utan Adrianas vittnesmål.
Livstid såklart.
2015-12-07, 01:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Nej, han är inte alls spårlös utan polisen har förmodligen hans DNA på en cigarettfimp. FUP s.524.

Finns redan så gott om DNA-bevis mot NB så det behövs nog inte hans DNA från cigarettfimp också
2015-12-07, 01:03
Medlem
En ny artikel.
http://www.expressen.se/gt/nya-bevisen-som-ska-fa-lisa-mordaren-fri/

CITAT:
– Det som har anförts i överklagan imponerar inte på mig, säger rättsexpert Sven-Erik Alhem
– Det går alltid att vaska fram någon som kan säga något kritiskt om att något kunde ha skötts bättre under en utredning, säger rättsexpert Sven-Erik Alhem om det.
I tingsrätten vittnade hustrun till slut, efter att först ha vägrat. I överklagan kommer det fram att Inger Rönnbäck vill att hustrun Irina Bileviciene ska vittna igen. Dessutom vill Rönnbäck att det ska hållas en ny syn på Blomberg, som är byn där mordet ska ha begåtts.
– Det är inte säkert att det blir det. Men hovrättens ledamöter har all rimlig anledning att vilja se hur det ser ut på plats, säger Sven-Erik Alhem
Senast redigerad av matematiker 2015-12-07 kl. 01:24.
2015-12-07, 01:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag börjar undra om inte Inger Rönnbäck har något slags horn i sidan till åklagare och polis. Kanske slutade inte hennes egen åklagarbana på något särskilt trevligt vis? Jag menar då inte att hon medvetet utnyttjar det här fallet att kasta skit tillbaka när hon långt om länge i sin juristkarriär hamnat i rampljuset.
Har ställt ungefär samma fråga tidigare i tråden efter hennes märkliga framträdande i TR:
Hur var hon som ÅK och varför slutade hon?
Är det en personlig vendetta eller är hon helt enkelt urkass som advokat? Jag blir inte klok på människan.
Oavsett svår uppgift, besvärlig bevisning och en blånekande klient så är hennes resonemang ytterst märklig med tanke på vad som redan framkommit i TR:
Citat:
Hon skriver: "Vad avser DNA har man inte sökt efter spår från andra personer än Nerijus Bilevicus, hans bror och hans hustru. Detta p g a att man redan bestämt sig för att dessa personer som de skyldiga."
Citat:
- Vi har inte hittat inga okända profiler att jämföra med någon annan, säger kriminalteknikern.(från rättegången via svt live)
Grusvägen är sen ovidkommande för åtalet även om det lätt går att ge en hypotetisk förklaring om att han kastat ut detta genom bilrutan, Adriana tog inte TR ställning till som grund för domen och frun ska vittna - en person som dels är anhörig och har ändrat sitt vittnesmål.
Det ser ut att bli repeat på TR föreställningen. Det enda som skiljer är möjligen att hon fokuserar sin klagan på FU denna gång och inte hela högen som sist ( polis, ÅK, målsägarbiträdet, kriminalteknikerna, vittnen, media, brorsan, GW etc) och dag 1 då blombergsborna var konstiga..
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Aldrig tidigare har jag mått så illa av en advokats beteende, inte ens om jag jämför med sprätten Silbersky.
Värsta är att jag är övertygad om att hon manipulerat hela familjen B att tro att hon ska greja detta.
Blir intressant att se familjens reaktion sen när det går åt h-vete i HR. Då blir det nog annat ljud i mammas skälla.
Helt enig. Jag har aldrig suttit och gapat vid en slutplädering eller intervjuer i samband med en rättegång..men det gjorde jag nu. Av olika anledningar: främst kasst anförande, men det handlade även om människans hela framtoning.
Senast redigerad av develi 2015-12-07 kl. 01:19.
2015-12-07, 01:24
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Finns redan så gott om DNA-bevis mot NB så det behövs nog inte hans DNA från cigarettfimp också
Nej, men om det mot förmodan kommer att visa sig att det är någon annans DNA som dominerar på fimpen så skulle NBs läge förbättras åtminstone något. Advokaten kan självklart begära en analys av fimpen.
2015-12-07, 01:26
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Nej, men om det mot förmodan kommer att visa sig att det är någon annans DNA som dominerar på fimpen så skulle NBs läge förbättras åtminstone något. Advokaten kan självklart begära en analys av fimpen.
Absolut inte. En fimp på allmän plats i en annan händelse dagen innan mordet säger inte ett skit.
2015-12-07, 01:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
En ny artikel.
http://www.expressen.se/gt/nya-bevisen-som-ska-fa-lisa-mordaren-fri/

CITAT:
– Det som har anförts i överklagan imponerar inte på mig, säger rättsexpert Sven-Erik Alhem.
– Det går alltid att vaska fram någon som kan säga något kritiskt om att något kunde ha skötts bättre under en utredning, säger rättsexpert Sven-Erik Alhem om det.
Ja blir det inte bättre än föregående varv med gnäll så är det som GW sa:
Citat:
– Advokaten är fri att tycka precis vad hon vill om mig men om det är hennes starkaste argument är jag rädd för att hon ligger ganska illa till.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21697990.ab
2015-12-07, 01:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Jo, åklagarens hypotes har i mycket byggt på Adrianas vittnesmål. I själva verket var det detta vittnesmål som startade drevet mot NB från första början!
Självklart vore det en stor upprättelse för NB, om ryktet att han skulle ha försökt sexualmörda en tjej redan på lördagen kunde dementeras.
TR tog inte ens med detta i bedömningen. Sluta ljug. Adriana diskuterades inte som potentiellt sexualsadist offer - eftersom det inte framkommit om sexuellt motiv förrän 23 oktober.
NB topsades och var i ett rutinförhör som alla andra. Att han sen var halvparanoid var inte konstigt med tanke på den tekniska bevisningen när han yrade om spår, tröjor och misstrodd som litau. Bah...
Det fanns inget drev mot NB.

Men det hade de facto inte skadat om det gjort det ända sen söndag kl 18.30 med tanke på att han nu dömts i TR till livstid för mord på Lisa. De hade varit så jävla rätt ute då vill säga.
Senast redigerad av develi 2015-12-07 kl. 01:47.
2015-12-07, 02:00
Medlem
Det är märkligt att försvaret vill kalla den anklagades fru som vittne. Eftersom hon inte vittnar under ed brukar dylika vittnen vara till men för försvaret.
2015-12-07, 02:06
Medlem
Grandiosos avatar
Lisa Holm-spår ledde hem till barnfamiljen

Citat:
Bara någon dag efter att Lisa Holm hade anmälts försvunnen i juni upptäckte polisen att det var aktivitet på 17-åringens avsomnande Twitterkonto.

Man lyckades spåra IP-adressen – till någonstans i Småland. Genast skickades polismän dit.

– Vi fick fram en plats och var där och knackade på. Då öppnade en familj med tre barn, en pojke och två flickor, säger Lars Johansson.
http://www.expressen.se/gt/lisa-holm-spar-ledde-hem-till-barnfamiljen/
2015-12-07, 02:11
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Lisa Holm-spår ledde hem till barnfamiljen

http://www.expressen.se/gt/lisa-holm-spar-ledde-hem-till-barnfamiljen/
Vart vill du komma med detta? Vad vill du ha sagt?

Citat:
Den så kallade slasken i Lisa Holm-utredningen består av omkring 5 000 sidor, fördelade i elva olika pärmar.
Där finns bland annat alla de tips som polisen gick till botten med, men som inte ledde någonstans. Spåret som är kanske allra märkligast finns inte ens med där. Men Lars Johansson, kommissarien som ledde utredningen, har ändå klara minnesbilder av det.
Bara någon dag efter att Lisa Holm hade anmälts försvunnen i juni upptäckte polisen att det var aktivitet på 17-åringens avsomnande Twitterkonto.
Man lyckades spåra IP-adressen – till någonstans i Småland. Genast skickades polismän dit.
– Vi fick fram en plats och var där och knackade på. Då öppnade en familj med tre barn, en pojke och två flickor, säger Lars Johansson.
Fanns en förklaring
Barnfamiljen överraskades av att Lisa Holm-utredarna - mitt under brinnande sökarbete – klampade in i deras hem. Men det fanns en förklaring. För det tog inte lång tid innan de minderåriga barnen erkände:
Det var de som hade hackat kontot – genom att gissa sig till lösenordet.
– De hade lekt och tittat på kontot. De hade testat sig fram och plötsligt kommit in, säger Lars Johansson.
Därmed kunde polisen konstatera att man var ute på villovägar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in