Polisen sökte väl indicier på att Lisa hade blivit mördad och då användes likspårhund, som inte markerar på spermafläckar eller blodfläckar från levande person.
Om Lisa hade blivit mördad genom hängning i ladan det borde ha funnits markering från hundarna, när det inte fanns markering blir man mycket fundersam.
Tror du en kropp luktar lik som hänger där max ett par minuter ?
Är inte den mest tänkbara platsen den plats där man hittat Lisas DNA, hårstrån, örhängen. Logiskt sett?
Givet alla förutsättningar i form av offer och geografisk plats tycker jag, att hörnan i förrummet är den mest djävulusiskt väl valda platsen.
Offret hänger insynsskyddat i den hörnan. Siktlinjen från fönstret avgränsar vidare ett område i den östra delen av förrummet utan insyn för gärningsmannen.
Genom att regla garagedörrarnas spanjolettlås samt patentlåset i dörren i söder inifrån slaktrummet samt eventuellt blockera svängdörren till ladan skulle t o m en betydande säkerhet mot ertappande kunna uppnås.
Om jag har rätt, talar detta för att den använda hörnan varit vald med omsorg, dvs för planering. Eftersom (som diskuterats åtskilliga gånger) själva det mekaniska arrangemanget tyder på praktiska förberedelser också, så framträder en bild av lång mental uppladdning.
Nej, jag tycker inte det. Faktiskt! Det finns många invändningar mot den platsen. Men även om den vore den mest logiska platsen, så skulle jag kunna ha skäl att begrunda den näst mest logiska platsen.
Ja, det verkar utgöra kärnan bland några här. Men många nöjer sig inte ens med det. Utan drar till med den minst logiska platsen.
Men för att övertyga måste man smula ner åklagarens bevisning och överträffa den med en starkare beviskedja.
IR har uppenbarliga problem därvidlag. Att nu i sitt bevistema inför HR dra upp Adrianas vittnesmål, som icke har någon som helst betydelse för fallet, övergår mitt förstånd. Vilket utfall förväntar hon sig av det?
Var tog DNA-expertisen hon skulle kalla in vägen? Kanske undgått mig?
F.d. kriminialpolisen, är det experten möjligen? Erfarenhet är icke att förakta, så denne kanske kan bidra med något.
Samtidigt är det så att Fakta Sparkar, i detta fall besvärande DNA-bevisning. Svårt att komma undan.
IR skall ju föra sin klients talan. Eftersom han nekat från dag 1, så måste följdaktligen någon annan vara skyldig ... ngn vill sätta dit honom för att han är Lituaer. IR har ingen avundsvärd sits. Hennes klient blånekar och tillför inget.
Svårt att få ihop en tjock soppa på endast en spik.
Det fetade är så fel det kan bli. Lastaren stod c:a 20:20 vid porten där handsken sedan hittades. Den skulle ha stått i den så kallade maskinhallen, men det finns ingen uppgift vem som kört fram eller ställt tillbaks den. Och det var inte NB som ställde tillbaka den, om inte hans fru var med när han gjorde det.
OM nu Lisa blev hängd, och inte strypt, så är en teleskoplastare säkert användbar för att hissa upp kroppar.
Absolut!
En Maskinhall eller fd spritfabriken där en teleskoplastare stod och ett mycket begränsat antal personer hade nyckel till den och lokalen, det fanns inga tecken på inbrott eller stöld av den. Att Nerijus använd den tidigare förefaller uppenbart och hans reaktion när han tillfrågas varför väcker ett beteende som AJ inte alls sett tidigare är intressant. http://urbotainskrankthet.spotlife.se/2015/12/06/nerijus-bilevicius-teleskop-antenn-for-lidelsen/
Men det mest intressanta är nog hur den genom sin hävstångseffekt för den som verkligen vill känna ett förstärkt sprattel i slutändan. Vilket få sadister nog tackar nej till.
platsen är markerad av kriminalsökhund, en handske är funnen, sedemera upplyft. Men kanske också något viktigt det är en plats som arbetats på innan avspärrningarna kom till. Så det skulle kunna vara en central plats för händelsen. Där flera spår försvunnit. Någon med nycklar har tagit använt och ställt tillbaka lastaren från en för många fullständigt meningslös position inuti ladan.
Det utstuderade och bestialiska finns i ditt huvud.
Du vill så gärna ha det så. Det ville du innan hon ens påträffades och vill det fortfarande. Skygglapparna och tunnelseendet finns på din sida. Ditt resonemang känns även aningen omoget. Lite som högstadieeleven som lämnar in en splatterhistoria då det är dags för fritt ämne på svenskauppsatsen. Något man även kan utskönja av ditt ständiga bytande av avatar. Otåligt och omoget. Men nu var det ju inte dig vi skulle analysera. Du tog dock upp en spekulation om min karraktär och ovilja att se "verkligheten".
Hon har blivit strypt eller hängd. Inget av alternativen utesluter det skett av annan anledning än sexuellt.
Det dök tidigt upp i tråden innan vi visste hur Lisa såg ut då hon hittades att om hennes ögon var igentejpade så handlade det fm om en förstagångsförbrytare då de ogärna ser sitt BO i ansiktet. Det skulle vara för att avpersonifiera. Det troligare orsaken är väl att täppa till öppningar i huvudet som kan spilla blod och lämna spår då inte båda ögonen var övertejpade. Man kan då tänka sig att tejpen hade en praktisk funktion och inte sexuell. GM visste att strypning alt. hägning ofta/ibland leder till blod ur mun, näsa och/eller öron. Ett möjligt scenario är då att mördaren applicerade rikligt med tejp runt huvudet för att inte blod skulle droppa och lämna spår. Precis som en del applicerar rikligt med silvertejp, flera varv, runt en läckande vattenslang för att den inte ska blöta ned allt. Ett möjlig scenario.
Även om Lisa hängts där åklagaren hävdar så betyder det inte automatiskt att det måste ligga ett sexuell motiv bakom. Det kan vara av praktiska skäl även detta. Ett sätt att verkligen se till att Lisa är död och inte bara medvetslös.
Ingenting talar heller för det. Det är du som skapar punkter för att fylla i baserat på antaganden du själv (via åklagaren) gjort. Åter igen. Om allt tidigare skett av praktiska skäl kan man tänka sig att nyfikenhet är motivet till blottningen. Har man inga bräcken att kallt avrätta någon så har man säkert inga bräcken att stilla sin nyfikenhet genom att glutta på en nyligen avliden kvinna heller. Självfallet har det då ett visst sexuellt motiv till just det då vårat intressa av att se människor av det motsatta könet nakna(eller samma om man nu råkar vara gay). Att transportera Lisa i det skicket är ju dessutom inte optimalt men spelar kanske ingen roll om hon transporterats inlindad i något. Det konstiga är kanske att tröjan skulle stanna kvar uppdragen under en transport. Något som jag tycker talar för att den drogs upp i byssjan, vilket gör att även byxorna borde ha dragits ned där. Vi vet hur som helst inte när kläderna drogs ner/upp.
Att tejpen skulle ha applicerats i samma veva finns det inget som talar för heller. Tejpmomentet och klädmomentet är skilda aktiviteter. De kan ha skett i anslutning till varandra men de kan även skett vid två olika tidpunkter.
Åter igen. Din hypotes och inget annat. Det är långt till att du har en fullt bevisad teori kring motivet.
Att kliva ned från din höga häst och visa lite ödmjukhet vore klädsamt.
Att mordet skett är otvetydigt. Att det är NB som GM eller att han varit inblandad tyder avsaknad av alibi och DNA på. Att motivet är sexuellt är endast en hypotes med många brister. Inte otvetydigt alls.
Jag har inte orkat läsa allt (som jag anser) dravel du och de andra sexualsadist-anhängarna skrivit då det mest tyckas vara tomrunkande och en anledning att få skriva av sig sina sexualsadistiska fantasiscenarion men hur har ni förklarat att kupan finns i en annan del av byggnaden i ett handfat. Hade NB förberett platsen med kupan? Gick han och hämta den när han började få bonge och kände att han måste lätta på trycket? Gick han sen tillbaka och la den i handfatet innan han tog ner Lisa från hägningplatsen? Ställde han den på diskbänken och lastade först in Lisa i bilen och sedan tillbaka in och hämta lampkupan och tillbaka till den andra byggnaden med den och lägga den i handfatet? Hade han kanske med den hem och la den där dagen efter? Samtidigt som han la tillbaka handsken vid/i gropen kanske? Kanske va det den han använde hjullastaren till kl 20:20?
Att hundarna sen inte fick vittring av hans färska mördarsperma känns också underligt. Men det har väl konstaterats redan att hundarna var helt värdelösa i detta fall. Måndagsexemplar hela bunten.
Ingen förnekar något. Lägger till och skarvar finns det gott om folk som gör. Du ligger tyvärr i täten bland dem som jag ser.
Hela inlägget utgör ju bara en bekräftelse på riktigheten i den misstanke jag tidigare
gav uttryck för: att här finns en uppenbar ovilja att ta till sig den faktiska
verkligheten kring mordet på Lisa Holm.
Som påstått högutbildad borde du förresten kunna hålla dig för god för att leverera tramsiga
personpåhopp vilket första stycket utgör.
Mitt flitiga avatarbyte har väl för fanken ingenting att skaffa med ämnet som avhandlas
det ringaste.
Nej, det bestialiska och utstuderade finns utanför min föreställningsvärld; det manifesterar
sig väldigt tydligt i fallet förutsatt att man förmår avläsa skeendet utan skygglappar på
vilket alltså inte alla tycks kunna göra av diverse anledningar.
Citat:
Att motivet är sexuellt är endast en hypotes med många brister. Inte otvetydigt alls
Vilket annat motiv tror du dig kunna se? Vad skulle NB ha för anledning att ta livet av en
17-årig tjej som han inte kände det minsta förut om det inte handlar om just något
sexualrelaterat?
Jag för min del finner den hypotesen riktigt väl underbyggd faktiskt.
Du vill ha det till att Lisa dödats. Sedan hängts upp och förövaren gärna velat
glutta en stund på hur en avliden kvinna ser ut och därför dragit ner respektive dragit upp
plagg. Du vill således frikoppla den saken från själva gärningen och dess motiv.
Mördandet sker av annat skäl än ett sexuellt tydligen, men när det nu ändå hänt så
passar GM på och blottar offret delvis för det är inte varje dag man ser bröst och kön
på en avliden kvinna.
Själv är jag av uppfattningen att blottandet skett medan offret fortfarande var vid liv,
upphängd, och att det varit högst väsentligt för vederbörande och hans upphetsning
att så blivit utfört. Och likadant menar jag att det förhåller sig angående aktiviteten
med allt tejpande. Och tror bestämt att åklagare med tingsrättsledamöter är av samma mening.
Men allt sånt avfärdas ju per omgående av dig och andra förstås för ni vill läsa in andra
betydelser. Som att Lisa fick massor med tejp runt huvud och ansikte för att förhindra
att blod droppade och lämnade spår.
Man behöver nu inte nödvändigtvis gilla att frossa i sexualsadistiska fantasier bara för
att man ansluter sig till den etablerade uppfattningen att Lisa Holm fallit offer för
en förövare som haft ett avvikande sexuellt motiv och tillåter sig att skriva inlägg
utifrån detta. Är det stötande att konfronteras med ett utsnitt ur den svenska verkligheten
i juni 2015 så kan man lämpligtvis avstå från att läsa om dylikt och fortsätta leva i sin
tro om ett annat skeende istället; befriat från alla rysliga, synnerligen osvenska
sexualsadistiska förtecken.
Citat:
Även om Lisa hängts där åklagaren hävdar så betyder det inte automatiskt att det måste ligga ett sexuell motiv bakom. Det kan vara av praktiska skäl även detta. Ett sätt att verkligen se till att Lisa är död och inte bara medvetslös.
Låter det inte lite väl långsökt detta?
Har man nu strypt någon till medvetslöshet men är osäker på att en dödlig utgång är
uppnådd så borde det väl rimligen vara rätt opraktiskt och bökigt att ställa till med
en hängning? Det är väl bara att fortsätta strypa på med egna händer, skärp eller vad
det kan vara för nåt man använder, och hålla på tills man försäkrat sig helt om att livet
lämnat offret.
Och angående Nerijus bajsande i ladan som du också intresserat dig för så kan
det mycket väl vara adrenalinutlöst.
Forskning redovisas i FUP om just det här.
Senast redigerad av Grandioso 2015-12-06 kl. 22:20.
Till alla som undrar och tvekar hur Nerijus efter mordet kunnat åka och handla i Källby efter mordet, kan jag hänvisa till en superaktuell rättegång, där en man efter ett grymt/hänsynslöst dubbelmord åkte till ett hotell och var skämtsam/trevlig, (vilket han erkännt) sannolikt var det här hans andra dubbelmord dessutom....
Den person som stått rökandes där, har endast efterfrågat efter vägen till en ort i närheten? Det utgör inget brott.
Att NB är dömd av TR beror enbart på den gedigna DNA-bevisningen som FUP visar. Det är ytterst svårt, för att inte säga omöjligt, att komma undan den. Den visar entydigt på NB.
Du behöver inte berätta givna fakta i målet för mig.
Visst, även om man hittar den som frågade efter vägen, om det nu var någon annan än NB, så är det inte komprometterande för denne rökare. Det är inget brott, som du säger.
Men för NB innebär det att åklagarens sexualsadistiska hypotes får sig en törn. Om han kan påvisa att detta vittnesmål är fel, minskar det markant den motivbilden. Därför är det intressant att ta upp det i överklagan. Fick man undan det tvivelaktiga vittnesmålet kanske NB t.o.m. skulle erkänna ett mindre dramatiskt händelseförlopp för att minimera straffet.
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2015-12-06 kl. 21:44.
Visst, även om man hittar den som frågade efter vägen, om det nu var någon annan än NB, så är det inte komprometterande för denne rökare. Det är inget brott, som du säger. Men för NB innebär det att åklagarens sexualsadistiska hypotes får sig en törn. Om han kan påvisa att detta vittnesmål är fel, Minskar det markant den motivbilden. Därför är det intressant att ta upp det i överklagan. Fick man undan det tvivelaktiga vittnesmålet kanske NB t.o.m. skulle erkänna ett mindre dramatiskt händelseförlopp för att minimera straffet.
Motivbilden har aldrigt byggt på detta vittnesmål. Det hade en ytterst marginell betydelse vilket TR också bekräftade genom att helt bortse från detta vittnesmål.
Så, hur skall ett icke-vittnesmål förvandlas till att markant förändra motivbilden?
Givet att den inte ens från början hade någon betydelse för det som fått NB dömd, kan den omöjligt fått mera tyngd på vågen nu. Eller?
Visst, även om man hittar den som frågade efter vägen, om det nu var någon annan än NB, så är det inte komprometterande för denne rökare. Det är inget brott, som du säger.
Men för NB innebär det att åklagarens sexualsadistiska hypotes får sig en törn. Om han kan påvisa att detta vittnesmål är fel, minskar det markant den motivbilden. Därför är det intressant att ta upp det i överklagan. Fick man undan det tvivelaktiga vittnesmålet kanske NB t.o.m. skulle erkänna ett mindre dramatiskt händelseförlopp för att minimera straffet.
Är du korkad ?? läst fup ? det är N.B, hon har själv pekat ut honom, varför skulle N.B låtsas fråga om vägen ifall han själv visste svaret och locka henne till bilen, för att peka på en karta ?? syftet var detsamma som hände Lisa Holm
Scootermopeder brukar startas med en knapp på styret och om batteriet är slut så går det att kicka igång den.
Hur var det med Lisas moped, hade den en startknapp?
Scootermopeder brukar startas med en knapp på styret och om batteriet är slut så går det att kicka igång den.
Hur var det med Lisas moped, hade den en startknapp?
Givet alla förutsättningar i form av offer och geografisk plats tycker jag, att hörnan i förrummet är den mest djävulusiskt väl valda platsen.
Offret hänger insynsskyddat i den hörnan. Siktlinjen från fönstret avgränsar vidare ett område i den östra delen av förrummet utan insyn för gärningsmannen.
Genom att regla garagedörrarnas spanjolettlås samt patentlåset i dörren i söder inifrån slaktrummet samt eventuellt blockera svängdörren till ladan skulle t o m en betydande säkerhet mot ertappande kunna uppnås.
Om jag har rätt, talar detta för att den använda hörnan varit vald med omsorg, dvs för planering. Eftersom (som diskuterats åtskilliga gånger) själva det mekaniska arrangemanget tyder på praktiska förberedelser också, så framträder en bild av lång mental uppladdning.
Enig med dig. Detta var planerat (förberett) men offret var slumpmässigt. Kunde varit vem som helst.
Det snabba förloppet pekar också i den riktningen. Allt skedde i någon mening "rationellt". Han visste exakt var han tillfälligt skulle förvara kroppen. Där fanns ingen tvekan. Gasen i botten.