2015-12-06, 23:04
Medlem
BreatheDeeplys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En.Sann.Neger
Men jösses människa. De flyr ju inte hit för att maten i öknen har tagit slut. Utan för att de inte ens kan leva tillsammans med sina egna.

När mat växer lokalt i överflöd på global nivå i harmoni med naturen som vi lever av, har man tagit bort en av huvudorsakerna till att konflikter över huvud taget ska behöva uppstå och Fred kan råda. Vad ska folk bråka om på någon större skala, om man har överflöd av det man behöver, och lever tryggt och gott på plats menar du?

Ideologi är det andra, och där kommer självkännedom in i bilden.
Citera
2015-12-06, 23:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BreatheDeeply
När mat växer lokalt i överflöd på global nivå i harmoni med naturen som vi lever av, har man tagit bort en av huvudorsakerna till att konflikter över huvud taget ska behöva uppstå och Fred kan råda. Vad ska folk bråka om på någon större skala, om man har överflöd av det man behöver, och lever tryggt och gott på plats menar du?

Ideologi är det andra, och där kommer självkännedom in i bilden.

Vad fan svarar man på något sånt här? Tror du att Shia VS Sunni löser sig om vi skickar dem 25 ton daddlar?
Citera
2015-12-06, 23:12
Medlem
BreatheDeeplys avatar
Citat:
Vad fan svarar man på något sånt här? Tror du att Shia VS Sunni löser sig om vi skickar dem 25 ton daddlar?

Motsätter du dig att grunden för en fredlig värld vore att man skapade lokalt överflöd av livsnödvändigheter?

Sen vet inte jag hur man löser upp alla konflikter mellan olika ideologier, men man bör försöka kolla på och utforska vad grunderna för fred faktiskt är för något. Därför diskuterar jag.
Citera
2015-12-06, 23:20
Bannlyst
Citat:
Motsätter du dig att grunden för en fredlig värld vore att man skapade lokalt överflöd av livsnödvändigheter?

Sen vet inte jag hur man löser upp alla konflikter mellan olika ideologier, men man bör försöka kolla på och utforska vad grunderna för fred faktiskt är för något. Därför diskuterar jag.

Eh, ja. Fred har knappast något med överflöd av iPhones eller kalvlever att göra. Det handlar om att vissa folkslag inte kan fungera i ett sekulärt och demokratiskt samhälle. Vissa folk kan inte leva som vi i väst gör, det är omöjligt.
Citera
2015-12-06, 23:20
Medlem
AussieRedMans avatar
Citat:

Enda chansen för fred i framtiden är en total utjämning av världens resurser. Kapitalismen måste falla då deb alltid kommer skapa rika o fattiga människor. Därmed orättvisor och våld brott o krig.
Citera
2015-12-06, 23:26
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Haha, du behöver inte ta del av några tankar som går emot din uppfattning om verkligheten och vad som är möjligt om du inte vill. Säger det samma, vad är det där för trams?

Ekologisk hållbarhet är viktigt, vad tror du att du lever av? Vad tror du att Du är? Är du frånskild från naturen?

Vad sägs om att samhället skulle främja självkännedom om sin sanna natur som medvetna varelser? Främja individuell utveckling, glädje, kreativitet, välmående, praktisk kunskap och överflöd istället i sina utbildningssystem så att människor har vad man behöver, lever gott, är nöjda och är tillräckligt trygga, stabila, starka i sig själva och så pass medvetna så att fredliga metoder ter sig som det enda logiska? Så att vi inte är så pass osäkra i vår existens att vi "flyger i luven på varandra av minsta lilla."

Mina teser vidhålls genom historiska fakta, länder som inte håller på sitt våldsmonopol tas snabbt över av andra krafter som brukar våld på ett mer ansvarslöst sätt. Jag anser att din bild av mänskligheten (som jag utgår vilar på den felaktiga tanken om människans godhet) är naiv rent ut sagt eftersom du likt andra fredsskadade västerlänningar verkar utgå att alla skulle fortsätta följa lagen om polisen upphörde att existera. Människor är inte "medvetna varelser", lär dig det eller fortsätt leva i en barnslig fantasivärld där alla är snälla innerst inne.

Ekologisk hållbarhet kan du som sagt behålla för dig själv, vill du leva som "ett med naturen", bo i en grotta.
Citera
2015-12-06, 23:28
Medlem
BreatheDeeplys avatar
Citat:
Eh, ja. Fred har knappast något med överflöd av iPhones eller kalvlever att göra. Det handlar om att vissa folkslag inte kan fungera i ett sekulärt och demokratiskt samhälle. Vissa folk kan inte leva som vi i väst gör, det är omöjligt.

Överflöd av teknologi har jag inte nämnt något om. Men man kan definiera överflöd på många sätt. Ett är "förmågan att kunna göra det man behöver göra, när man behöver göra det"

Har fred inget med tryggheten att veta att man har det man behöver för att kunna leva bra? Det har det visst, i alla högsta grad.
Citera
2015-12-06, 23:31
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Enda chansen för fred i framtiden är en total utjämning av världens resurser. Kapitalismen måste falla då deb alltid kommer skapa rika o fattiga människor. Därmed orättvisor och våld brott o krig.

Skitsnack.
“If we divided all the money in the world equally, in a short time, the rich would be rich again, and the poor would be poor again.” - Robert Anthony

Det kommer alltid finnas någon som har mer än någon annan, någon som är mer kunnig än någon annan och någon som förtjänar att få mer betalt än någon annan.
Citera
2015-12-06, 23:38
Medlem
AussieRedMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Skitsnack.
“If we divided all the money in the world equally, in a short time, the rich would be rich again, and the poor would be poor again.” - Robert Anthony

Det kommer alltid finnas någon som har mer än någon annan, någon som är mer kunnig än någon annan och någon som förtjänar att få mer betalt än någon annan.
Du delar alla pengar lika, för att sen fortsätta med kapitalismen, såklart kommer vi tillbaks till ruta 1 igen. Har inte sagt ngt annat.
Citera
2015-12-06, 23:44
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Du delar alla pengar lika, för att sen fortsätta med kapitalismen, såklart kommer vi tillbaks till ruta 1 igen. Har inte sagt ngt annat.

Hur ska vi annars "dela jordens resurser"? Tänker du lägga beslag på järn och coltan du inte ens har användning av bara för att?
Citera
2015-12-06, 23:47
Bannlyst
Citat:

Men skärp dig för fan. Det är ju inte kapitalismen per se som gör att folk krigar. Glöm din lilla sosseutopia, det kommer aldrig att inträffa.
Citera
2015-12-06, 23:50
Bannlyst
Citat:
Överflöd av teknologi har jag inte nämnt något om. Men man kan definiera överflöd på många sätt. Ett är "förmågan att kunna göra det man behöver göra, när man behöver göra det"

Har fred inget med tryggheten att veta att man har det man behöver för att kunna leva bra? Det har det visst, i alla högsta grad.

Så du menar alltså att alla världens konflikter just nu beror på att de flesta inte har mat och husrum, eller? Förklara gärna för mig vilka konflikter i denna lista som handlar om mat eller vad du nu syftar på.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_ongoing_armed_conflicts
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in