2015-12-07, 01:08
Medlem
BreatheDeeplys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Mina teser vidhålls genom historiska fakta, länder som inte håller på sitt våldsmonopol tas snabbt över av andra krafter som brukar våld på ett mer ansvarslöst sätt. Jag anser att din bild av mänskligheten (som jag utgår vilar på den felaktiga tanken om människans godhet) är naiv rent ut sagt eftersom du likt andra fredsskadade västerlänningar verkar utgå att alla skulle fortsätta följa lagen om polisen upphörde att existera. Människor är inte "medvetna varelser", lär dig det eller fortsätt leva i en barnslig fantasivärld där alla är snälla innerst inne.

Ekologisk hållbarhet kan du som sagt behålla för dig själv, vill du leva som "ett med naturen", bo i en grotta.

Egentligen kan man kan inte leva som "inte" ett med naturen, man är naturen, även städer är en del av naturen, frågan är om de är i harmoni med övriga ekosystem eller inte, vilket de behöver vara om de ska fungera långsiktigt.

Igen, lokalt överflöd tar bort skälen till att stora konflikter ska behöva ske, och vad skulle ske om dessa "andra krafter" också hade totalt överflöd av välmående, livsnödvändigheter som rent vatten, mat, frisk natur och nog med frihet att man har all möjlighet att leva sitt liv fullt ut, utveckla sin högsta potential och sina passioner som människa?

Lokalt överflöd fungerar naturligt decentraliserande av makt. Ett extremt exempel (men ett riktigt bra sådant) är biotektur, Earthships, och jag har personligen svårt att se att självförsörjande människor med i nivå med Earthships eller däromkring, som det du hittar om du söker på "val eli permaculture" på youtube skulle ha något intresse över huvud taget att dras med in i poänglösa konflikter.

Det är en väldigt fredlig grund att stå på. Earthships är alltså fullt självförsörjande bostäder som samlar in både vatten och energi på plats. Byggnaderna innehåller ofta aquaponics. Vattnet samlas in och används först till dusch och kranvatten, för att sedan gå ut till mat som odlas inuti själva byggnaden. Efter det går vattnet vidare till att användas till toalett, och för att till sist ledas ut i omgivning för att göda landskap runtomkring, där man skulle kunna ordna upp ännu mer överflöd med permakulturdesign och odlande av ännu mer mat.

Man kan se till historia för att lära sig vad man kan göra bättre istället. Se exempel på vad som inte fungerar för att hitta nya sätt som kan fungera mycket bättre.

Kan en individ gå från att vara negativt orienterad till att över tid bli mer positivt orienterad, till att så småningom bli superpositivt orienterad? Självklart, så varför skulle inte större grupper, till och med samhällen kunna ställas om på sikt till mer av vad alla föredrar. Ofta är en sådan vändpunkt när en individ når botten, där upp är den enda vägen. Liknade tror jag gäller samhället idag.

Människan är varken god eller ond, vi är vanda med att fungera på ett visst sätt genom vad vi fått lära oss av omgivningen under vår uppväxt som format en identitet och känsla av "jag". Människor är medvetna varelser, om än i olika grad. Det är inte fantasi att vi skulle vara något annat än fullständigt neutrala i vår essens. Bara att införa en sådan enkel sak som meditation, och self-enquiry i utbildningssystemen skulle göra enorm skillnad i hur vi utvecklades psykologiskt. Friska livsmiljöer gynnar utvecklingen av friska individer, och friska, välmående individer gynnar utvecklingen av friska livsmiljöer.

Exempel: Vad är det som är medvetet om att du tänker? Vad är medvetet om vad du förnimmer? Kan du hitta din känsla av "jag" i dig själv? Din identitet? Är den hela tiden samma eller skiftar inte den hela tiden? Vad är det inom en själv som observerar denna medvetenhet? Meditera på detta varje dag en halvtimme någon månad, försök hålla kvar känslan från det som observerar din egen medvetenhet och du lär få se en hel del skillnad i ditt sätt att vara. Hade man fått lära sig denna enkla sak i skolan från ung ålder, då hade det varit skillnad i hur snabbt samhället och vårt sätt att vara och leva transformeras till det bättre, det kan jag garantera. Sök på Mooji om du vill ha hjälp med self enquiry, jag är inte den som ska lära ut detta då jag precis har börjat, men jag märker redan av positiva resultat i vardagen.

Vi må ha lärt oss att vara på ett visst sätt utifrån hur vi vuxit upp och vår omgivning genom kultur, doktriner och ideologier vi plockat upp på vår väg, men omgivning är inte statisk, allt är i konstant förändring som sagt.

Moderator snälla ta inte bort, detta är högst relevant att utforska, vad är det som orsakar antingen konflikt eller frid inom oss själva som formar oss som individer som sedan externaliseras? Man behöver gå tillbaka till individnivå, hur man själv och ens egen psykologi fungerar för att få en klarare bild av helheten. Om vi ska veta hur vi ska lösa konflikter i världen och flyktingproblematik behöver vi veta vad som ger upphov till konflikt inom sig själv, så att man kan släppa det och fungera bättre.
Senast redigerad av BreatheDeeply 2015-12-07 kl. 01:12.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in