Citat:
Då bör man veta två saker:
Det ena är att en RPU (en tvångsåtgärd) genomförs inte utan grund. Antingen anser rätten att bevisningen för brottet duger, eller så har den åtalade erkänt brottet.
Sedan krävs naturligtvis också någon form av indikation på att en RPU skulle kunna resultera i något, i alla fall att det är tänkbart. Den (extremt tunna, i mitt tycke) personutredning som presenterats i detta mål ger inga sådana indikationer och NB har förmodligen uppträtt tillräckligt samlat och "normalt" under förhandlingarna för att inte frågan skall spontanväckas.
Vad som händer i HovR återstår ju att se.
Det ena är att en RPU (en tvångsåtgärd) genomförs inte utan grund. Antingen anser rätten att bevisningen för brottet duger, eller så har den åtalade erkänt brottet.
Sedan krävs naturligtvis också någon form av indikation på att en RPU skulle kunna resultera i något, i alla fall att det är tänkbart. Den (extremt tunna, i mitt tycke) personutredning som presenterats i detta mål ger inga sådana indikationer och NB har förmodligen uppträtt tillräckligt samlat och "normalt" under förhandlingarna för att inte frågan skall spontanväckas.
Vad som händer i HovR återstår ju att se.
Såklart en RPU inte genomförs utan grunder men i detta fall har du grunderna. TR har konstaterat
att detta är ett sexualmord och då borde naturligtvis frågan självklart spontanväckas. Visst är
en rättspsykiatrisk undersökning en tvångsåtgärd vilket självklart kan utgöra ett integritetsintrång
men just i detta udda mord finns definitivt fog att trots det utföra en RPU. Bara hängningen i sig talar för detta. Utöver hängningen konstaterar TR i domskälen att onanin och porrsurfandet ifrån GM placerar brottet i ett fack. Utöver detta var LH dessutom blottad. Facket blev alltså att ett sexualmord begåtts, ett särledes udda sexualmord till och med.
Som sagt var sen tidigare brukar sexualmord så gott som alltid föranleda en RPU, finns även
andra brott mordbrand t ex. Anledningen till att dessa typer av mord brukar orsaka en RPU är för att vissa typer av sexuella perversioner eller pyromani kan innebära en APS. Självklart beroende på
art och grad. Visst hamnar dessa två av mig givna exempel längs ner på den
"statistiska APS-tabellen" men där dessa störningar finns så finns det oftast fler.
Hur NB uppträtt vid förhandlingarna, sansat och "normalt" är inte vad som avgör. Vad som borde avgjort här är mordets udda art för bakom det finns en person. För hur beter sig egentligen personer med udda sexuella pervensioner vid förhandlingar ? Hur beter sig pyromaner vid betsamma ?
Inte som dregglande grönsaker i alla fall kan jag lova.
Inget snack om saken en RPU saknas men som sagt var vi har ju HR kvar . . .