Matt Kahn som jag länkade innan talar som så många andra om att det yttre endast är en reflektion av det inre, att vi skapar vår verklighet kollektivt, men även individuellt genom våra medvetanden. Våra tankar, känslor och trosystem. Vad vi väljer att fylla oss själva med.
Hans övningar är väldigt träffande. Enkla, men effektiva.
Att säga "jag älskar dig/I love you" till sitt eget hjärta, som en övning, eller som en meditation säger han vara en av de kraftfullaste metoderna till transformation av vår värld.
Han talar mycket om att visa tacksamhet, känna och säga tack, och jag älskar dig till varje kroppsdel samt att affirmera jag älskar dig till varje del av sig själv. Bra som "dåliga" sidor.
Kan man inte förmå sig att visa kärlek till någon man stöter på, ska man direkt gå till sig själv, och affirmera kärlek till sig själv istället, så att man löser upp och ersätter den negativiten hos sig själv med kärlek, stärker sin kärlek inom sig så att man då kan sända och ge ut mer kärlek i världen.
Reagerar man själv mot en person, situation, omständighet, något man ser eller någon säger som man inte tycker om och som inte är positivt/kärleksfullt, ja då är det direkt ett tecken på att det är en själv man ska ge mer kärlek i den situationen. För att den delen/versionen av sig själv som reagear på det sättet - förtjänar MER kärlek. Nästa gång samma situation dyker upp som triggade en innan är chansen stor att man inte alls reagerar lika starkt, om alls.
Är det en situation som skapar en konflikt i sig själv, så är svaret samma, att affirmera kärlek och "I love you's" till sig själv och de delar av en själv, ens kropp och ens personlighet som reagerar på det sätt man kanske inte föredrar, för att lösa upp dem snabbare till det man föredrar.
Gör det ont någonstans? Tacka, den delen, känn tacksamhet och säg "Tack(!) för att du visar mig att jag kan älska mig ännu mer" och börja affirmera "jag älskar dig!" en liten stund.
Att sända ut energierna av kärlek till allt man möter, allt man stöter på, allt som bubblar upp till ytan, allt som är. Kan man inte, ja, då är det sig själv man ger kärlek. Kan man inte ge sig själv kärlek, ja då får man älska den delen av sig själv som inte kan ge sig själv den kärleken som man behöver och förtjänar, vilket enkelt överlistar det hela.
>Tacksamhet och kärlek<