2015-10-22, 23:29
Bannlyst
En av de bästa rullar som gjorts. Tror jag läste någonstans att den tog 13 månader att göra.

-Did you know mr Torrance, that your son is attempting to bring an outside party in to this situation. Did you know that?
-No!
-He is mr Torrance.
-Who?
-A nigger!
-A nigger?
-A nigger cook.
-How?
Citera
2015-10-23, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Ja fast den uppföljaren handlar ju tydligen inte om hotellet utan om Danny som hjälper döende patienter över till andra sidan. Jag menar en uppföljare so utspelar sig på hotellet!

Den utspelar sig på hotellet, det är ju dit han hamnar i slutet, läs boken för fan
Citera
2015-10-23, 16:28
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Hör till dom fem bästa skräckrullar jag sett. Jävligt otäck!
Citera
2015-12-04, 06:11
Bannlyst
Jag kan inget annat än att instämma att The Shining är en av de bästa skräckfilmerna, kanske även den bästa. Lysande skådespel och trovärdig. Man blir skraj av filmen med. Filmen känns så verklig. Jack Nicholson spelar otroligt bra som han alltid gör. Han är en av mina favortskådespelare helt klart.
Citera
2015-12-04, 06:26
Medlem
Det enda ruggiga med filmen är nakenkärringen. Förvisso skickade den scenen all livslust åt helvete så den kvalificerar sig rätt högt ändå.
Citera
2015-12-04, 20:25
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blabla12345
Hej! Lite frågor här:

Varför kortade Kubrick ner den europeiska versionen av filmen?

Visst är den kortare versionen överlägsen? Tempomässigt mer lagom, mindre segdragen. Perfekt innan galenskapen startar. Inte en evighet av pojkens babblande och annat. Dessa scener är istället preserverade till när den riktiga synskheten tar form.

Kubrick ändrade slutet efter premiären till att inkludera Jack Torrance på en bild från ett tidigare liv som husgäst, istället för en dialogscen. Visst var det ett briljant drag? Less is more.

Det han tog bort först var en slutscen där Ullman hälsar på Wendy på ett sjukhus. Det var definitivt onödigt. Däremot tycker jag den Europeiska versionen är sämre, inte minst för att den förstör mycket av symmetrin i filmen. Den klippningen gjordes av kommersiella skäl.

2001 klipptes ju också ner efter att ha blivit nedsablad i NY på premiären där. Där verkar klippen ha varit av mer konstnärliga skäl.
Citera
2015-12-04, 20:34
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Det han tog bort först var en slutscen där Ullman hälsar på Wendy på ett sjukhus. Det var definitivt onödigt. Däremot tycker jag den Europeiska versionen är sämre, inte minst för att den förstör mycket av symmetrin i filmen. Den klippningen gjordes av kommersiella skäl.

2001 klipptes ju också ner efter att ha blivit nedsablad i NY på premiären där. Där verkar klippen ha varit av mer konstnärliga skäl.

Han tog bort scenen på sjukhuset eftersom den troligen gjort publiken lite väl förvirrad. I den så berättar nämligen Ullman att Jacks kropp inte återfunnits.
Citera
2015-12-06, 18:57
Medlem
The Shining 1980

jag råkade se att det finns en version av filmen i USA som är 35-40 min längre än den vi har här i Sverige. är det nån som har sett den. funderar på att köpa den från Amazon UK men då med engelsk text.
Citera
2015-12-07, 19:05
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titus pollo
För kännedom. På engelska FYI
Nej, för kännedom förkortas f k. Inte fk.

För övrigt är den här scenen episk: https://www.youtube.com/watch?v=pc0_SYZJfzU
Citera
2015-12-07, 20:15
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andy-seagal
jag råkade se att det finns en version av filmen i USA som är 35-40 min längre än den vi har här i Sverige. är det nån som har sett den. funderar på att köpa den från Amazon UK men då med engelsk text.

Det kan väl inte vara så svårt att läsa inlägg strax före ditt eget.
Citera
2015-12-21, 02:57
Medlem
tttttttzzzzzzzzzzs avatar
En av de bästa scenerna i är ju med baseballträet i trappan: saxat från youtube:

Amount of skill required to act this scene is absolutely unbelievable. Jack Nicholson made it look easy. This is scene probably is the best acting out of every movie made in history,

håller fullständigt med
sen gillar jag att The Shining inte gör att man (jag) skriker rätt ut av rädsla det är bara jobbig film (har aldrig gjört det f.ö) jag gillar att man blir psykad av filmen som i badrummet med kvinnan det där skrattet altså fy fan får kalla kårar.

Rent teoretiskt hade det ju varit drömjobbet för en tonåring äta ett halvt skafferi gratis sova trycka på några knappar om dagen ta med nån stereo dit med schysst musik bjuda över vänner ibland men skicka hem dem sen ifall man nu skulle bli galen... festa med vännerna och samtidigt får man pengar för allt detta
Citera
2016-10-31, 20:55
Bannlyst
Nej, det här var sannerligen ingen höjdare. Jag tycker inte att det är en skräckis, mer en psykologisk thriller. Klart överskattad i mitt tycke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in