2008-08-20, 01:30
Medlem
Realizts avatar
Jag vet ingenting om filmvetenskap och literaturvetenskap. Men jag skulle vilja lägga ut lite ord om min tolkning av Kubriks "The Shining". Det vore roligt om någon kände sig kallad att kommentera min tolkning. Jag har avsiktligt INTE sökt någon information alls om filmen på internet, just för att behålla mitt egna intryck av den. Jag har sett den en gång för många år sen och uppfattade den då som en simpel skräckfilm, och nu igen för några dagar sen, och en gång till efter det, och tänkt lite kring hur den kan tolkas.

För mig framstår nu filmen som extremt välgenomtänkt och välkomponerad.

Texten nedan är EXTREMT avslöjande, så se filmen innan du läser den! Se den, för det är en av de bästa filmerna alla kategorier.
Senast redigerad av Realizt 2008-08-20 kl. 01:51.
Citera
2008-08-20, 09:22
Medlem
Titus pollos avatar
Intressant och utförlig tolkning. Kul!
Filmen hade premiär 1980 fk.

Det är det som är underbart med bra gjorda filmer, och konst överhuvudtaget, man får tillåtelse att tolka den efter sina egna tankar. Regissören, manusförfattaren skriver inte allt på näsan och säger "Så här ska du uppfatta filmen" Man kan se The Shining som en bra skräckfilm, men man kan också försöka anstränga sig och försöka få ut mer av filmen än så.
Jag har läst boken och intervjuer med Stephen King och Stanley Kubrick så jag vet att de följde andra spår med boken respektive filmen.
Citat:
Jag har avsiktligt INTE sökt någon information alls om filmen på internet, just för att behålla mitt egna intryck av den
Helt rätt.
Man ska helst inte veta någonting om bakgrunden till en film för det färgar av sig på ens egen tolkning.

Men som sagt de har medvetet gjort filmen så att man kan se den ur andra synvinklar för den som är öppen nog. Inte lika öppet som t.ex. "Mulholland Drive" men ändå ingen Steven Segalfilm-filosofi, om man får hitta på ett nytt utryck

Kan du inte titta på "Eyes Wide Shut" och "Eternal Sunshine of The Spotless Mind" och ge din tolkning.
Senast redigerad av Titus pollo 2008-08-20 kl. 09:29.
Citera
2008-08-20, 11:36
Medlem
Rick Derriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titus pollo
Filmen hade premiär 1980 fk.
Det tvivlar jag på.
Citera
2008-08-20, 12:37
Medlem
Titus pollos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rick Derris
Det tvivlar jag på.

Ja, tvivla på du. Den hade iofs premiär 1999 på Island, du kanske bor där?
Boken publicerades 1977 (i USA)
Senast redigerad av Titus pollo 2008-08-20 kl. 12:40.
Citera
2008-08-20, 13:13
Medlem
SkinnyFistss avatar
Citat:
Ja, tvivla på du. Den hade iofs premiär 1999 på Island, du kanske bor där?
Boken publicerades 1977 (i USA)

Han tolkade nog "fk" som "före kristus".
Citera
2008-08-20, 13:50
Medlem
Titus pollos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkinnyFists
Han tolkade nog "fk" som "före kristus".

aahh.. ok jag trodde att han kände till vad förkortningen fk står för.

aahh.. ok jag trodde att han kände till vad förkortningen fk står för (före kristus brukar man skriva f.kr. eller a.C.n. Eller BC om man är engelskspråkig.)
Senast redigerad av Titus pollo 2008-08-20 kl. 14:00.
Citera
2008-08-20, 13:58
Medlem
This_is_me_s avatar
Citat:
aahh.. ok jag trodde att han kände till vad förkortningen fk står för (före kristus brukar man skriva f.kr. eller a.C.n. Eller BC om man är engelskspråkig.)

Så för mig som inte vet, vad står "fk" för då?

I övrigt tycker jag att din tolkningen av filmen var ganska bra gjord.
Citera
2008-08-20, 14:00
Medlem
Titus pollos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av This_is_me_
Så för mig som inte vet, vad står "fk" för då?

I övrigt tycker jag att din tolkningen av filmen var ganska bra gjord.

För kännedom. På engelska FYI
Citera
2008-08-20, 14:06
Medlem
saftad_burks avatar
Bra tolkat och bra skrivet. Var intressant att läsa.

Fortsätt gärna!
Citera
2008-08-20, 14:25
Medlem
Fred Friendlys avatar
Mycket bra tolkning, tyvärr ingen konstruktiv kritik denna gång.
Citera
2008-08-20, 23:18
Medlem
Realizts avatar
Tackar för kommentarerna, fast mer kritik eller tillägg hade ju varit intressantare...

Var kan man hitta analyser och tolkningar av en sån här filmklassiker utförda av riktiga förståsigpåare?

Citat:
Ursprungligen postat av Titus Pollo
Kan du inte titta på "Eyes Wide Shut" och "Eternal Sunshine of The Spotless Mind" och ge din tolkning.
"Eyes Wide Shut" laddade jag hem innan jag postade här! Jag såg den när den var ny men minns inte mycket av den. Ska ta en bra titt på den igen snart.

"Eternal Sunshine of The Spotless Mind" har jag nog aldrig sett, men börjat ladda hem nu.
Senast redigerad av Realizt 2008-08-20 kl. 23:26.
Citera
2008-08-21, 02:00
Bannlyst
Kubricks filmer är väl alltid väl genomtänkta så det här kan nog stämma, tyckte din analys var mycket bra.

Läser man boken så får man svar på varför kvinnan, spöket, ligger i badkaret också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in