2014-05-08, 23:18
Medlem
kuddenchristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
The Shining har samma skådespelare som skurken i Robocop.
Eh, va? Vilken skådespelare menar du?
Citera
2014-11-03, 00:24
Bannlyst
Hej! Lite frågor här:

Varför kortade Kubrick ner den europeiska versionen av filmen?

Visst är den kortare versionen överlägsen? Tempomässigt mer lagom, mindre segdragen. Perfekt innan galenskapen startar. Inte en evighet av pojkens babblande och annat. Dessa scener är istället preserverade till när den riktiga synskheten tar form.

Kubrick ändrade slutet efter premiären till att inkludera Jack Torrance på en bild från ett tidigare liv som husgäst, istället för en dialogscen. Visst var det ett briljant drag? Less is more.
Senast redigerad av blabla12345 2014-11-03 kl. 00:33.
Citera
2015-02-19, 18:50
Medlem
santacls avatar
Vacancy snackar om filmen

http://vacancy.se/podcast-87-the-shining/
Citera
2015-02-20, 02:09
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santacl
Vacancy snackar om filmen

http://vacancy.se/podcast-87-the-shining/
Vacancy.. Vad är det där för idioter som snackar om filmen? Verkar ju vara totalt borta när det gäller Stephen King och det mesta samt ointressant tugg överlag.
Citera
2015-02-23, 19:14
Medlem
EggBoxJuans avatar
Finns en intressant film kallad Room 237 som levererar en del olika teorier om vad The Shining egentligen handlar om.

http://www.imdb.com/title/tt2085910/

Det jag tycker är mest intressant är teorin om hur Kubrick sägs ligga bakom filmerna från den fejkade månlandningen, och hur han lämnar ledtrådar om det i The Shining.
Citera
2015-02-23, 22:15
Medlem
santacls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Vacancy.. Vad är det där för idioter som snackar om filmen? Verkar ju vara totalt borta när det gäller Stephen King och det mesta samt ointressant tugg överlag.

Podcast som snackar om skräckfilmer har jag för mig. Lyssnar ibland
Citera
2015-02-23, 22:56
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.

De har antagligen större koll på skräckfilm än vad du och de flesta andra på forumet har, mig exkluderad dock.
Citera
2015-10-20, 06:04
Medlem
HasseBanans avatar
Jag tycker det börjar bli dags att göra en uppföljare till The Shining. En ny familj som ska se till hotellet och får möta Jack som spöke. Nicholson börjar ju bli riktigt gammal nu och skulle helt klart vara trovärdig som spöke. Märkligt att ingen regissör kommit på den iden.
Citera
2015-10-20, 17:20
Medlem
drfreudsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Jag tycker det börjar bli dags att göra en uppföljare till The Shining. En ny familj som ska se till hotellet och får möta Jack som spöke. Nicholson börjar ju bli riktigt gammal nu och skulle helt klart vara trovärdig som spöke. Märkligt att ingen regissör kommit på den iden.

Uppföljaren till boken "The Shining" kom häromåret. "Doctor Sleep" heter den och lär bli film närsomhelst. Jag har svårt att se att filmbolagen skulle hoppa över denna tillfällighet att tjäna pengar.

Citera
2015-10-20, 17:46
Medlem
Carnage.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan

Det som gör The Shining så bra (/mästerlig) är Stanley Kubrick. Om någon annan jeppe satt i regissörsstolen så hade vi antagligen bara fått en by the numbers-spökhistoria.
Citera
2015-10-20, 19:31
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drfreudstein
Uppföljaren till boken "The Shining" kom häromåret. "Doctor Sleep" heter den och lär bli film närsomhelst. Jag har svårt att se att filmbolagen skulle hoppa över denna tillfällighet att tjäna pengar.

Ja fast den uppföljaren handlar ju tydligen inte om hotellet utan om Danny som hjälper döende patienter över till andra sidan. Jag menar en uppföljare so utspelar sig på hotellet!
Citera
2015-10-20, 19:35
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnage.
Det som gör The Shining så bra (/mästerlig) är Stanley Kubrick. Om någon annan jeppe satt i regissörsstolen så hade vi antagligen bara fått en by the numbers-spökhistoria

Stephen King kritiserade ju Kubrick version starkt eftersom Jack i filmen verkar vara galen redan från början och för att man inte fokuserade på Jacks alkoholproblem.

Men tittar man på t.ex barscenen i Kubricks version så följer replikerna boken till punkt och pricka.

TV-serien med Steven Weber i huvudrollen är mesig och man får i stort sett ingen skräckfilmskänsla alls. Kubricks version är stämningsfull, mystisk och har alla ingredienser som en bra rysare bör ha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in