Citat:
Ursprungligen postat av
Myein
Det jag beskriver är inte något annat än icke-dualism som jag vidare vill mena är samtliga traditionella religioners innersta kärna. Panenteism är ett begrepp som jag också kan acceptera istället för panendeism (dock enbart baserat på wiki-kunskap), men detta är mest hårklyverier.
Panenteism är en mer korrekt beskrivning av din ståndpunkt så som du formulerade den tidigare, det håller jag med om.
Citat:
Ursprungligen postat av
Myein
Du har rätt i att min tes är bristfällig. Det är i sin transcendens Gud inte kan bindas. Men snarare än att säga att Gud, i sin immanens, blir underordnad rumtiden så är det snarare så att Gud är rumtiden. Han kan inte underordnas sin skapelse, däremot kan han - ur en viss synvinkel - vara den.
Vi tycks vara eniga i sak. Någon underordning syftade jag inte på, bara på att den som verkar i rumtiden - Gud eller människa - är bunden av att objekten för verkan befinner sig i rumtiden.
Ett sätt att se det hela, för att återvända till Platons metafor, är att den immanenta Guden är den transcendenta Gudens skugga i rumtiden.