2015-12-04, 13:18
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darwinist
Isåfall borde lagen ändras, iallfall vid så allvarliga brott som mord där det dessutom av allt att döma finns hög återfallsrisk. Det är ju inte ovanligt att den här typen av mördare haft konakt med psykiatrin tidigare. Om det var någon inom psykvården som bröt mot sekretessen och tipsade polisen om KA så tycker jag ändå att den personen gjorde helt rätt.
Jag vet att Leif GW i TV har upplyst om att anställda inom psykiatrin anonymt kan höra av sig till polisen och bryta mot sekretesslagen. Då gällde det spaningsmordet på Marie i Göteborg 2005.

Nu tror jag inte det var vårdpersonal som kontaktade snuten angående K. Det var nog någon nära anhörig, hans morsa eller farsa med andra ord.

När polisen sedan körde hans prov till Linköping så var det det fjärde provet de akutbehandlade. De har alltså suttit och haft span på andra grabbar flera gånger bara för att få släppa det. Det måste ha varit en jäkla anspänning som släppte när de fick träff. Antagligen blev det tårta på krim.

Jag har personligen inga problem med att snuten kan tömma psykets rullor i jakten på mördare. Är man grön så...
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2015-12-04 kl. 13:27.
Citera
2015-12-04, 13:30
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Jag vet att Leif GW i TV har upplyst om att anställda inom psykiatrin anonymt kan höra av sig till polisen och bryta mot sekretesslagen. Då gällde det spaningsmordet på Marie i Göteborg 2005.

Jag har personligen inga problem med att snuten kan tömma psykets rullor i jakten på mördare. Är man grön så...
Det är en intressant diskussion. Det kan ju dock innebära att människor som faller inom ramen för potentiella mördare, exempelvis en person som har tankar på att skada andra, väljer bort psykiatrin helt och hållet. Det här med att man inte borde bry sig om man inte har något att dölja stämmer inte riktigt när det gäller ens djupaste och mörkaste tankar.
Citera
2015-12-04, 13:51
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Nu tror jag inte det var vårdpersonal som kontaktade snuten angående K. Det var nog någon nära anhörig, hans morsa eller farsa med andra ord.

Jag lutar mer åt att det var någon från psykvården som tipsade än någon av föräldrarna. Han gick ju under behandling under tiden för mordet och de är ju proffs så någon borde ha anat något. Föräldrar har en förmåga att tro det bästa om sina barn. Men frågan är om vi nånsin kommer få reda på det. Synd för det hade varit intressant att veta.
Citera
2015-12-04, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Det är en intressant diskussion. Det kan ju dock innebära att människor som faller inom ramen för potentiella mördare, exempelvis en person som har tankar på att skada andra, väljer bort psykiatrin helt och hållet. Det här med att man inte borde bry sig om man inte har något att dölja stämmer inte riktigt när det gäller ens djupaste och mörkaste tankar.
Ja du har rätt. Mijailo Mijailović gjorde ju faktiskt tappra försök att få hjälp av psykiatrin innan han mördade Anna Lindh.

Det är rätt känsliga grejer det dar över huvud taget, vilka som sökt hjälp. Inte självklart att polisens intresse trumfar sekretessbehovet, även om man befarar att MGM riskerar att återfalla.
Citera
2015-12-04, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Fast samtidigt: Om jag har tankar på att döda/skada och polisen jagar en mördare i mina trakter så skulle ju det i praktiken bara innebära (om jag nu gått till psyk och berättat om det) att polisen kom och topsade mig samt ställde några rutinfrågor. Om jag vet att jag är grön så gör det ju inget.

Vissa människor kan naturligtvis tycka att det att polisen hör av sig är upprörande men då kanske man måste lära sig att det i sig inte är någon fara. Det finns ju en grund för det.
Citera
2015-12-04, 14:15
Medlem
Citat:
Jag lutar mer åt att det var någon från psykvården som tipsade än någon av föräldrarna. Han gick ju under behandling under tiden för mordet och de är ju proffs så någon borde ha anat något. Föräldrar har en förmåga att tro det bästa om sina barn. Men frågan är om vi nånsin kommer få reda på det. Synd för det hade varit intressant att veta.
Jag tror nog det kommer fram i och med FUP. Om det är landstinget så är det väl i så fall den där psykologen som han struntade i att gå till efter mordet och sen fick en ny tid hos. Besöksanteckningen var ju då att K var impulsiv, hade empatibrister och var känslolös. Hos läkarbesöken vid samma tid verkar ju dock allt vara tipp topp.
Citera
2015-12-04, 14:56
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Jag tror nog det kommer fram i och med FUP. Om det är landstinget så är det väl i så fall den där psykologen som han struntade i att gå till efter mordet och sen fick en ny tid hos. Besöksanteckningen var ju då att K var impulsiv, hade empatibrister och var känslolös. Hos läkarbesöken vid samma tid verkar ju dock allt vara tipp topp.

Det är det jag misstänker. Psykologen måste nästan ha fattat misstankar mot Kristoffer vid det tillfället. Annars kan man nog ifråsätta den psykologens yrkesmässiga kompetens. Psykologer bör ju vara bekanta med gärningsmannaprofiler och bör ha märkt hur väl Kristoffer stämmer in på den profilen polisen sökte efter och att det finns en risk för att han mördar igen. Någon där bör ha fattat misstankar och känt sig moraliskt förpliktigad att tipsa polisen innan han begår nästa mord. Den personen gjorde isåfall helt rätt. Att inte tipsa polisen i det läget hade varit moraliskt förkastligt enligt mig.
Senast redigerad av Darwinist 2015-12-04 kl. 15:18.
Citera
2015-12-04, 15:21
Medlem
Citat:
Det är det jag misstänker. Psykologen måste nästan ha fattat misstankar mot Kristoffer vid det tillfället. Annars kan man nog ifråsätta den psykologens yrkesmässiga kompetens. Psykologer bör ju vara bekanta med gärningsmannaprofiler och bör ha märkt hur väl Kristoffer stämmer in på den profilen polisen sökte efter och att det finns en risk för att han mördar igen. Någon där bör ha fattat misstankar och känt sig moraliskt förpliktigad att tipsa polisen innan han mördar igen. Den personen gjorde isåfall helt rätt.
Ja, den som valde att tipsa kan mycket väl ha räddat livet på någon tös. Det är mer värt än regler. Jag tror dock vårdpersonal får anmäla om dom nås av uppgifter som rör allvarliga brott. Tror till och med att dom måste. Dom får väl dock ej ringa och lämna namn på psyksjuka rent allmänt för att dom ska kollas upp men om K har sagt att han var i spåret och att han ej är kollad av polis så var det ju bara att ringa krim ASAP.
Citera
2015-12-04, 15:25
Medlem
Tystnadsplikten för sjukvårdspersonal gäller inte vid brott som kan ge två års fängelse eller mer. Tvärtom är man skyldig att anmäla, liksom vid misstanke om att barn far illa.
Citera
2015-12-04, 15:34
Medlem
Forever Winters avatar
Citat:
Ja, den som valde att tipsa kan mycket väl ha räddat livet på någon tös. Det är mer värt än regler. Jag tror dock vårdpersonal får anmäla om dom nås av uppgifter som rör allvarliga brott. Tror till och med att dom måste. Dom får väl dock ej ringa och lämna namn på psyksjuka rent allmänt för att dom ska kollas upp men om K har sagt att han var i spåret och att han ej är kollad av polis så var det ju bara att ringa krim ASAP.

Det är väl endast präster som har absolut tystnadsplikt.
Citera
2015-12-04, 15:43
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av witvath
Tystnadsplikten för sjukvårdspersonal gäller inte vid brott som kan ge två års fängelse eller mer. Tvärtom är man skyldig att anmäla, liksom vid misstanke om att barn far illa.

I såna fall så vore det ju att betrakta som tjänstefel om ingen från vuxenpsykiatrin tipsade polisen om Kristoffer, ska bli intressant att se var tipset kom ifrån.

EDIT: Gäller den här skyldigheten att anmäla endast vid erkännande? Jag är ganska övertygad om att KA inte erkänt något för psykvården, däremot så bör de ha fattat misstankar. De måste ju ha känt till att polisen letade efter en man i närområdet och att han passar in på gärningsmannaprofilen. Om de enbart misstänker att någon begått ett allvarligt brott hur är det med patientsekretessen då? Är det tillåtet för någon från psykvården att anmäla en person som inte erkänt men som de misstänker har begått ett allvarligt brott? Hursomhelst så förtjänar den som tipsade polisen om Kristoffer en ros. Hur reglerna än ser ut så var det helt rätt gjort.
Senast redigerad av Darwinist 2015-12-04 kl. 16:17.
Citera
2015-12-04, 17:22
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
I såna fall så vore det ju att betrakta som tjänstefel om ingen från vuxenpsykiatrin tipsade polisen om Kristoffer, ska bli intressant att se var tipset kom ifrån.

EDIT: Gäller den här skyldigheten att anmäla endast vid erkännande? Jag är ganska övertygad om att KA inte erkänt något för psykvården, däremot så bör de ha fattat misstankar. De måste ju ha känt till att polisen letade efter en man i närområdet och att han passar in på gärningsmannaprofilen. Om de enbart misstänker att någon begått ett allvarligt brott hur är det med patientsekretessen då? Är det tillåtet för någon från psykvården att anmäla en person som inte erkänt men som de misstänker har begått ett allvarligt brott? Hursomhelst så förtjänar den som tipsade polisen om Kristoffer en ros. Hur reglerna än ser ut så var det helt rätt gjort.
Varför bör dom ha fattat misstankar? Du får gärna utveckla det där om du har tid och lust.

Har gärningsmannaprofilen publicerats i media? Jag har missat det i så fall. Eller brukar polisen per automatik lämna profilen till psykvården?

Fan också att killen hamnar i fängelset. Han kommer att döda igen. Inspärrad på rättspsyk resten av livet hade varit bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in