Citat:
Ursprungligen postat av
ErichKaestner
Tidigare skribenter lyfte fram FBI-relaterad forskning om oorganiserade seriemördare: Dessa bryr sig sällan om att följa mediebevakningen av de egna dåden. Med bakgrund däri, och i hans medelmåttiga behåvning, skulle det vara förvånande om Kristoffer höll sig uppdaterad om medias rapportering; troligen läser läser han knappt tidningar eller böcker ö.h.t. Det är därför ingen högoddsare att han inte kunde föreställa sig utredningens gång, vad det innebar för honom att ha lämnat DNA på brottsplatsen, att polisen riktade insatser mot män i närområdet, etc. Och tur var väl det.
Ja det är skrämmande hur väl det vi vet om Kristoffer som person och hans modus operandi vid gärningen stämmer överens med gärningsmannaprofilen för en oorganiserad seriemördare. Både polisutredningen och den rättspsykiatriska undersökningen kom ju fram till att återfallsrisken för KA är väldigt hög. Med andra ord så gör såväl polisens utredare som psykiatrikerna som undersökte honom bedömningen att KA är en potentiell seriemördare.
Det är nog otroligt svårt att sätta sig in i hur en så störd människa som Kristoffer tänker, utgår man från hur man själv skulle agera hamnar man oundvikligen fel.
Jag tror faktiskt inte heller att han följde mediebevakningen av mordet särskilt mycket, jag tror den info han fick var från familjen när de pratade om det vid köksbordet och inte så mycket mer. Han blev nog rätt tagen på sängen när polisen kom och förhörde och topsade honom. Frågan är om han ens visste att de hade säkrat DNA från mördaren då?
Jag tror man kan förstå hans agerande bättre om man utgår från de gärningsmannaprofiler på seriemördare som kriminologerna vid FBI tagit fram. De verkar stämma rätt bra hittills