2015-12-03, 15:53
Bannlyst
Det här svinet kommer inte få det lätt när han kommer ut
Citera
2015-12-03, 15:53
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
En lite märklig sak är ju att Kristoffer inte gjorde någonting för att undvika att åka fast. Och då syftar jag inte på då han utförde mordet utan efteråt. Han visste att han lämnat DNA, om inte annat eftersom det stod i alla tidningar, han visste att polisen topsade män i området, där han själv bodde. Inte ens efter att han blivit förhörd och topsad verkade han bry sig, eftersom han senare blev tagen utanför sin egen port. En desperat person hade flytt eller tagit sitt liv. Kanske ville han åka fast? Men då är det underligt att han står och ljuger när polisen knackar på första gången. Eller har det med hans Aspergers att göra, att han inte riktigt förstod allvaret i situationen? Hur som helst rätt konstigt och jag hoppas att det framgår i förhör hur han spenderat denna månad därför jag är mycket nyfiken.

Ja frågan är hur mycket han visste om den pågående utredningen? Enligt länken jag postade i ett tidigare inlägg så finns ju bland karaktärsdragen hos just den här typen av seriemördare ett ointresse för nyhetsrapporteringen om deras mord.

Citat:
Trophies are seldom taken (but if a trophy is taken is may very likely be a body part) and the killer normally does not follow their crimes in the media.

https://disorganizedserialkillers.wikispaces.com/Disorganized+Serial+Killers

Så frågan är hur mycket han har följt rapporteringen? Var han ens medveten om masstopsningen? Man tycker ju att de borde ha pratats en hel del om det men samtidigt verkar han ju ha inte haft särskilt många vänner så frågan är hur mycket han hört av snacket. Sen vet vi ju inte vad han tänkte efter topsningen, det tog ju bara några timmar för polisen att få svar eftersom de körde ner den i ilfart till labbet. Han kanske satt där och funderade på hur han bäst kunde fly och missbedömde hur mycket tid han hade på sig? Han greps ju trots allt när han lämnade lägenheten. Har också hört från en källa att utredarna sagt att ett typiskt drag för såna här mördare är att när de vet att de snart kommer att gripas så är risken hög att de mördar snabbt igen innan polisen får tag på dem. Det kanske var det han var på väg att göra när han lämnade lägenheten? En hemsk tanke naturligtvis men inte omöjlig, tack och lov att de hade fått svaret då så att de kunde gripa honom!
Senast redigerad av Darwinist 2015-12-03 kl. 16:03.
Citera
2015-12-03, 16:03
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charles13
Det här svinet kommer inte få det lätt när han kommer ut
Om du syftar på att någon anhörig eller bekant med offret kommer att hämnas så vågar jag med säkerhet säga att det inte kommer ske. Däremot lär han nog vilja bo i ett annat område.
Citera
2015-12-03, 16:11
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darwinist
Ja frågan är hur mycket han visste om den pågående utredningen? Enligt länken jag postade i ett tidigare inlägg så finns ju bland karaktärsdragen hos just den här typen av seriemördare ett ointresse för nyhetsrapporteringen om deras mord.

Så frågan är hur mycket han har följt rapporteringen? Var han ens medveten om masstopsningen? Man tycker ju att de borde ha pratats en hel del om det men samtidigt verkar han ju ha inte haft särskilt många vänner så frågan är hur mycket han hört av snacket. Sen vet vi ju inte vad han tänkte efter topsningen, det tog ju bara några timmar för polisen att få svar eftersom de körde ner den i ilfart till labbet. Han kanske satt där och funderade på hur han bäst kunde fly och missbedömde hur mycket tid han hade på sig? Han greps ju trots allt när han lämnade lägenheten. Har också hört från en källa att utredarna sagt att ett typiskt drag för såna här mördare är att när de vet att de snart kommer att gripas så är risken hög att de mördar snabbt igen innan polisen får tag på dem. Det kanske var det han var på väg att göra när han lämnade lägenheten? En hemsk tanke naturligtvis men inte omöjlig, tack och lov att de hade fått svaret då så att de kunde gripa honom!
Man kanske helt enkelt får sluta försöka sätta sig in i hur man själv hade resonerat i ett sånt läge, inte alla som har ett psyke som klarar av att mörda. Jag hade läst allt gissar jag. Sen troligtvis tagit mitt liv. Angående topsningen så lär väl åtminstone någon familjemedlem tagit upp det då det säkert var lite av en snackis i området att man letade efter män i Upplands Väsby.
Citera
2015-12-03, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Mitt fetade: Tycker denna yngling uppvisar stora likheter med en annan Kristoffer med efternamn Johansson, styckmördaren i Boden. Enda skillnaden är väl grovt att denna KA har erkänt vilket inte KJ har gjort. Två knäppskallar låses in utan adekvat vård och är snart ute på gatan igen.

Vad tycker du att likheterna är mellan dom två? Den enda likheten jag ser är att båda har aspergers och kanske en nyfikenhet av kroppens anatomi, annars finns det faktiskt inte så många andra saker som de har gemensamt. KJ var mer organiserad kring mordet och bortskaffandet av kroppen, KA är mer oorganiserad när han attackerar oprovocerat en främling, och även lämnar kvar kroppen på plats.
Citera
2015-12-03, 16:20
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Man kanske helt enkelt får sluta försöka sätta sig in i hur man själv hade resonerat i ett sånt läge, inte alla som har ett psyke som klarar av att mörda. Jag hade läst allt gissar jag. Sen troligtvis tagit mitt liv. Angående topsningen så lär väl åtminstone någon familjemedlem tagit upp det då det säkert var lite av en snackis i området att man letade efter män i Upplands Väsby.

Precis, att utgå från hur man själv tänker när det gäller en stolle som Kristoffer är inte en särskilt tillförlitlig metod direkt, det är därför poliser i såna här lägen alltid utgår från gärningsmannaprofiler. Och i det här fallet så kan det mycket väl vara så att Kristoffer inte läste särskilt mycket av nyhetsrapporteringen.

Själv hade ju man haft en helt enorm ångest bara av att ha mördat någon, spelar ingen roll om man tror att man skulle gripas efteråt. Jag tror knappast att jag hade klarat av att åka till Göteborg med familjen dagen efter och pratat om mordet som Kristoffer gjorde. Jag hade förmodligen också tagit mitt liv ganska snart efteråt.
Citera
2015-12-03, 16:24
Medlem
JonJansefssons avatar
Ska bli väldigt intressant att läsa mer om KA:s tankegångar, motiv, tillvägagångssätt när FUP väl kommer. Har fått blodad tand för detta fall nu.

Måste också säga att jag, till skillnad från till exempel Lisa Holm-fallet, inte känner en så stor avsky mot gärningsmannen. Tycker mer att hela grejen är tragisk, även om handlingen han utfört naturligtvis är vedervärdig. Men när jag ser bilden på honom på Facebook tycker jag nästan synd om honom, han ser så patetisk och oskyldig ut.

Det är synd att inte psykiatrin lyckades stävja det här innan det gick för långt. Även om det så klart är KA som i slutändan själv är ansvarig för sina handlingar.
Senast redigerad av JonJansefsson 2015-12-03 kl. 16:33.
Citera
2015-12-03, 16:32
Medlem
Citat:
En lite märklig sak är ju att Kristoffer inte gjorde någonting för att undvika att åka fast. Och då syftar jag inte på då han utförde mordet utan efteråt. Han visste att han lämnat DNA, om inte annat eftersom det stod i alla tidningar, han visste att polisen topsade män i området, där han själv bodde. Inte ens efter att han blivit förhörd och topsad verkade han bry sig, eftersom han senare blev tagen utanför sin egen port. En desperat person hade flytt eller tagit sitt liv. Kanske ville han åka fast? Men då är det underligt att han står och ljuger när polisen knackar på första gången. Eller har det med hans Aspergers att göra, att han inte riktigt förstod allvaret i situationen? Hur som helst rätt konstigt och jag hoppas att det framgår i förhör hur han spenderat denna månad därför jag är mycket nyfiken.

Jo, hans diagnos har nog hjälpt till lite där. Även om alla människor reagerar helt individuellt trots samma diagnos. Han kanske kände ett behov av att stanna kvar i området för att "bevaka" och följa processen, snarare än att fly därifrån. Men han har ju agerat helt oorganiserat omkring brottet som vi har konstaterat, och därför finns det nog ingen logik i hans efterföljande handlingar heller.
Citera
2015-12-03, 16:40
Medlem
Skit att så pass mycket i rpun var maskat, speciellt den sociala utredningen. Tycker hela utredningen verkar luddig. Man hittar inga tecken på sviktande verklighetsförankring, psykos eller liknande.Han uppvisar inga svårigheter i kontakten med personal och de andra intagna på utredningsavdelningen men samtidigt framhävs det om och om igen att han har asperger som tydligen innebär utpräglade svårigheter med socialt samspel.

Dom allra sista meningarna nämner att det framkommit att han uppfyller kriterierna för asperger och att " han lider av en psykisk störning". Dock ingen allvarlig.
Vilken är denna psykiska störning då? Aggressionsproblematiken?

Tycker också det vore intressant om det utretts ur en mer sociologisk aspekt. Hur var hemmiljön, mamman etc. Att han enligt utredningen växte upp under ordnande dock ekonomiskt knappa förhållanden säger inte särskilt mycket. Killen är helt klart störd på något sätt och skrämmande men man föds liksom inte sån.
Citera
2015-12-03, 16:41
Medlem
Citat:
Nej det hade säkert INTE något med "Aspergers" att göra att han inte förstod situationen. Däremot kan det ha något att göra med den odefinierbara psykiska sjukdomen han uppenbarligen har och som utredarna var något oeniga om.
Han kan möjligen vara en som "hör röster" dvs. hör sina egna tankar och de rösterna kan mycket väl sagt åt honom att "inte åker du dit, det här kommer nog att gå bra". De här tankarna/rösterna tål ju såklart ingen närmare granskning.
Att utgå från hur man själv tänker är inte relevant

Det är förresten en hel del ute i spåret nu igen så vi håller väl långsamt på att få tillbaka det.
Var ute idag o mötte en del personer i spåret
Citera
2015-12-03, 16:42
Medlem
För övrigt, låter ju som att han kanske matchar in under emotionellt instabil personlighetsstörning (axel II-diagnos) också, men som inte går att konstatera än därför att han fortfarande är tonåring - som det står i RPU:n.
Citera
2015-12-03, 16:43
Medlem
Zcapegoats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonJansefsson
Ska bli väldigt intressant att läsa mer om KA:s tankegångar, motiv, tillvägagångssätt när FUP väl kommer. Har fått blodad tand för detta fall nu.

Måste också säga att jag, till skillnad från till exempel Lisa Holm-fallet, inte känner en så stor avsky mot gärningsmannen. Tycker mer att hela grejen är tragisk, även om handlingen han utfört naturligtvis är vedervärdig. Men när jag ser bilden på honom på Facebook tycker jag nästan synd om honom, han ser så patetisk och oskyldig ut.

Det är synd att inte psykiatrin lyckades stävja det här innan det gick för långt. Även om det så klart är KA som i slutändan själv är ansvarig för sina handlingar.
Du är inte ensam. Väntar otåligt på FUP jag också.
Senast redigerad av Zcapegoat 2015-12-03 kl. 16:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in