Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-12-03, 16:12
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71

Anledningen till att Svenska Spels U-system är dåliga beror på placeringen av "tyngden" av systemet.
Generellt sant ja men det finns ett undantag. Jag talar här om U 4-3-66. Där är chansen till 13 ca 1/5 om man sätter 3-4 av sina 7 U-tecken.
Citera
2015-12-03, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Generellt sant ja men det finns ett undantag. Jag talar här om U 4-3-66. Där är chansen till 13 ca 1/5 om man sätter 3-4 av sina 7 U-tecken.
Det var ett riktigt bra system. Även fast det kan vara svårt att få in spikarna och halvgarderingarna. Min fråga är dock. Spelar det någon roll för utgången om jag har fel på halvgarderade matcher eller helgarderade. Är det någon av dem det är bättre att ha rätt/fel på, för att chansen till 13 rätt ska öka. ?
Citera
2015-12-03, 17:29
Medlem
Citat:

Du ska alltså sätta 9-10 rätt på din enkelrad för att ha den där chansen på 1/5 att få 13 rätt!

Det ligger precis lika "fel" som alla andra färdiga U-system som Svenska Spel tillhandahåller.
Senast redigerad av Strappa71 2015-12-03 kl. 17:38.
Citera
2015-12-03, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxjohan1983

Bolagsspelande är inte lockande för mig. Även fast det skulle vara skönt att hitta något bra bolag och bara lägga in pengarna där. Men jag är individualist. Så jag vill helst hitta min egen väg och hålla på och köra själv.

Det går att vara individualist och spela bolagsspel. Det finns ingen motsägelse i det. Som bolagshållare går det att vara enväldig tippare om man vill. ( Det är jag alltid när jag spelar i bolagsform. )

"Grejen" är att det är, om du är så skicklig tippare som du tror att du är, större chans att du vinner 100000 kr med en insats av 2530 kr än att du vinner 10000 kr med en insats av 253 kr. Om du inte förstår varför, ja då har du inte tänkt igenom det här med spelande tillräckligt.

Att medspelarna är med har inget att göra med att du vill vara en del av ett lag. De är med endast för att du ska kunna lämna in de rader som du vill.
Citera
2015-12-03, 17:46
Medlem
Citat:
Det var ett riktigt bra system. Även fast det kan vara svårt att få in spikarna och halvgarderingarna. Min fråga är dock. Spelar det någon roll för utgången om jag har fel på halvgarderade matcher eller helgarderade. Är det någon av dem det är bättre att ha rätt/fel på, för att chansen till 13 rätt ska öka. ?

Tänk på att det går alldeles utmärkt att utöka ett R-system eller U-system med matematiska garderingar.

U-4-3-66 går att utöka till UM-4-4-132 eller UM-4-5-266 eller UM 7-3-1782 eller UM 6-5-2376 ( som är lite drygt 9 ggr större än ditt 253-raders. )

För t ex 6-5-2376 kommer du ner på ett krav på bara 5-6 rätt av 9 utvalda matcher. ( En nackdel med UM-system är att man inte har ett u-tecken för varje match. Man riskerar alltså att "ha rätt på enkelraden" på en match där inte u-tecknet är viktat överhuvudtaget! )

Bäst av alla är de "kalkylerade" eller "villkorade" systemen ( med betydligt färre garderingar! ) där antalet fel beror direkt på de villkor man har ställt upp. Helt utan U- eller R-systemens slumpinslag.
Citera
2015-12-03, 18:48
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Det vet jag inte.
Citat:
Du ska alltså sätta 9-10 rätt på din enkelrad för att ha den där chansen på 1/5 att få 13 rätt!

Det ligger precis lika "fel" som alla andra färdiga U-system som Svenska Spel tillhandahåller.

Citat:
Tänk på att det går alldeles utmärkt att utöka ett R-system eller U-system med matematiska garderingar.

U-4-3-66 går att utöka till UM-4-4-132 eller UM-4-5-266 eller UM 7-3-1782 eller UM 6-5-2376 ( som är lite drygt 9 ggr större än ditt 253-raders. )

För t ex 6-5-2376 kommer du ner på ett krav på bara 5-6 rätt av 9 utvalda matcher. ( En nackdel med UM-system är att man inte har ett u-tecken för varje match. Man riskerar alltså att "ha rätt på enkelraden" på en match där inte u-tecknet är viktat överhuvudtaget! )

Bäst av alla är de "kalkylerade" eller "villkorade" systemen ( med betydligt färre garderingar! ) där antalet fel beror direkt på de villkor man har ställt upp. Helt utan U- eller R-systemens slumpinslag.
Det jag syftade på är att U 4-3-66 är en bra bas för att bygga större system, om man nu ska använda Svenska Spels standardsystem.

Som du säket har sett i tipstrådarna brukar jag bygga egna system med villkor då och då. Ett koncept jag gillar är att varje garderad match ska ha ett U-tecken och sedan ska t.ex. 3-5 av 7 möjliga U-tecken sitta för att man ska ha chansen till 13. Vidare gillar jag att sätta villkor på hur många storfavoriter som får vinna. Detta filtrerar bort raderna med lägst utdelning. Sen går det alltid att laborera med antal ettor, kryss, osv.
Citera
2015-12-03, 18:56
Medlem
Citat:

Som du säket har sett i tipstrådarna brukar jag bygga egna system med villkor då och då. Ett koncept jag gillar är att varje garderad match ska ha ett U-tecken och sedan ska t.ex. 3-5 av 7 möjliga U-tecken sitta för att man ska ha chansen till 13. Vidare gillar jag att sätta villkor på hur många storfavoriter som får vinna. Detta filtrerar bort raderna med lägst utdelning. Sen går det alltid att laborera med antal ettor, kryss, osv.

Fast frågeställaren såg det kanske inte på det sättet. Och om du bygger ut U4-3-66 med matematiska garderingar får ju inte varje garderad match ett u-tecken ( dvs man riskerar att tappa bort "rätt" från sin enkelrad ).

Det vanligaste misstaget som nybörjare gör när man bedömer om ett system är "bra" är att man glömmer att planera för de ogarderade tecknen.
Citera
2015-12-03, 19:21
Medlem
Citat:
"Grejen" är att det är, om du är så skicklig tippare som du tror att du är, större chans att du vinner 100000 kr med en insats av 2530 kr än att du vinner 10000 kr med en insats av 253 kr. Om du inte förstår varför, ja då har du inte tänkt igenom det här med spelande tillräckligt.
Jo. Jag förstår precis att det är så. Mitt mål är att spela mycket större. Efter man fått sina 13 rätt och en halv miljon. Visst. Det kan bli låg utdelning med. Och då är det mindre kul.
Senast redigerad av Maxjohan1983 2015-12-03 kl. 19:38.
Citera
2015-12-03, 19:31
Medlem
Citat:
Precis. Det var det jag tänkte göra. Spela ett U 4-3 men med ytterligare två helgarderade matcher.

Så det borde bli 66x9 = 594 kr. Och så har jag två personer som kan gå in med en hundring var. Så då betalar jag bara 394 kr.

Låter det som en bra deal?? Det blir väl UM-6-3 eller?

Det bra med det där U-4-3 verkar ju vara att det är väldigt bra chans att få tolvor och elvor. Även fast du har så få som 2 eller 3 u-tecken rätt.
Senast redigerad av Maxjohan1983 2015-12-03 kl. 19:55.
Citera
2015-12-03, 20:38
Medlem
Går det inte gör MG på spikar?? Trodde det var så det funkade.

Ahh. Då har jag missuppfattat.

Hur gör man det där MG då till exempel UM 7-3 1782.

Det är ju 4-3 men med ytterligare tre helgarderingar va??

Det blir som 27 kombinationer på tre matcher.

Måste man kryssa i kupongerna manuellt en för en?
Senast redigerad av Maxjohan1983 2015-12-03 kl. 20:44.
Citera
2015-12-03, 20:43
Medlem
Citat:
Går det inte gör MG på spikar?? Trodde det var så det funkade.

Ahh. Då har jag missuppfattat.

Varför skulle det inte gå att göra det? Man väljer MG på de matcher som man inte vill använda till U-delen av systemet.

66*9 blir 594 rader precis som du kom fram till. Det "krux" som blir kvar är att du riskerar att något av dina planerade u-rätt hamnar på de matematiska garderingarna och därmed "går till spillo".

Det är en av nackdelarna med den här typen av system.

Edit: Nej. Du kan skriva det på en enda "system"-kupong. Instruktioner finns på Svenska Spels hemsida, hos ombudet och i den lilla boken där Svenska Spel beskriver hur deras R- och U-system fungerar.
Senast redigerad av Strappa71 2015-12-03 kl. 20:46.
Citera
2015-12-03, 20:47
Medlem
Citat:
Varför skulle det inte gå att göra det? Man väljer MG på de matcher som man inte vill använda till U-delen av systemet.
Försökte kryssa det på svenskaspel.se på stryktipset men det gick inte för mig. Får testa mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in