2015-09-18, 15:45
Medlem
bradgardsindianens avatar
Låter lite vagt av advokaten, han refererar också till detta specifika fall med "man har svårt att uttrycka sig" och grabbar i GMs ålder generellt. Och de flesta killar i den åldern har inte ihjäl folk fast de är klumpiga i relation till tjejer. Jag alltid skeptisk mot dem som refererar till "man" när det av sammanhanget klart fragår att det är något specifikt som avses. Än mer om denne har ett yrke för vilket det krävs någon grad av språkförmåga.
Citera
2015-09-18, 15:52
Medlem
5549s avatar
Luddigt. Finns det spår av sexuella slag på brottsplatsen, kanske motivfrågan handlar om huruvida han bara velat våldta BO och sedan har saker gått snett, eller om han velat döda BO och sedan ha sex med liket. Vidriga scenarion hur som helst.

Fråga till kunniga: Familjens advokat, har han tillgång till förhören i form av utskrift eller ljudupptagning, eller är det först när det går till åtal som han kan ta del av detta?
Citera
2015-09-18, 15:55
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Luddigt. Finns det spår av sexuella slag på brottsplatsen, kanske motivfrågan handlar om huruvida han bara velat våldta BO och sedan har saker gått snett, eller om han velat döda BO och sedan ha sex med liket. Vidriga scenarion hur som helst.

Fråga till kunniga: Familjens advokat, har han tillgång till förhören i form av utskrift eller ljudupptagning, eller är det först när det går till åtal som han kan ta del av detta?
Advokaten sitter ofta med i förhören.

"Familjens advokat"????????
Citera
2015-09-18, 15:59
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

http://www.expressen.se/nyheter/19-aringens-hemlighet-om-mordet-pa-ida/
"Advokat Peter Milkéwitz företräder den mördade kvinnans familj som målsägandebiträde."
Citera
2015-09-18, 16:01
Medlem
5549s avatar
Citat:

Okej. När det gäller den juridiska processen kan jag ingenting.

"Advokat Peter Milkéwitz företräder den mördade kvinnans familj som målsägandebiträde."
Citera
2015-09-18, 16:03
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
http://www.expressen.se/nyheter/19-aringens-hemlighet-om-mordet-pa-ida/
Tack - nu trillar tioöring ner

Citat:

Nej, de (familj/målsägare och deras företrädare) får vänta till FUP och plocka ut den.

Misstänktas advokater sitter ofta med i förhören - förutsatt att den misstänkte vill det givetivis.
Citera
2015-09-18, 16:06
Medlem
5549s avatar
Jo, att den misstänkte har sin advokat med sig förstår jag!
Då är alltså detta "målsägandebiträde" inte insatt i dom pågående förhören, och hans uttalande ska tas med en nypa salt, dit jag ville komma.
Citera
2015-09-18, 16:08
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jo, att den misstänkte har sin advokat med sig förstår jag!
Då är alltså detta "målsägandebiträde" inte insatt i dom pågående förhören, och hans uttalande ska tas med en nypa salt, dit jag ville komma.
Precis - han har inte tillgång till förhören.
Citera
2015-09-18, 16:08
Medlem
Citat:
Okej. När det gäller den juridiska processen kan jag ingenting.

Jag var inte förvånad över att de har ett ombud, utan att en advokat vill spåna till det så. Även om de inblandade VET att något sexuellt försigått i samband med mordet är det ju jävligt klumpigt och plumpt uttryck.. "Tja, vi har ett grovt sexbrott här som förtjänar mer rubriker (så jag fakturera högre arvode till nästa mål) för MAN vet ju att killar i den åldern gör inget annat än pippar ihjäl jämnåriga kvinnor".... say no more, please.
Citera
2015-09-18, 16:10
Medlem
Citat:
Precis - han har inte tillgång till förhören.

Men kan hennes familj fått veta om vilka skador hon haft?
Citera
2015-09-18, 16:14
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men kan hennes familj fått veta om vilka skador hon haft?
Ja, de kan få information om dödsorsak och skador när obduktionen är klar. Jag är dock osäker på om de alltid får det.
Citera
2015-09-18, 16:14
Medlem
i.trollskogens avatar
Kan det inte vara så enkelt som att GMs dna fanns i form av sperma på platsen? Då förstår man att det funnits ett sexuellt motiv. Den infon har säkert de flesta som jobbar med fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in