2015-09-16, 22:25
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Det kan nämligen vara så att GM och BO setts samtidigt i spåret vid ett mycket tidigare tillfälle. Inte tillsammans överhuvudtaget, men i närheten av varandra. Tydligen ska GM ha betett sig på så sätt att uppgiftslämnaren minns detta när det sedan visar sig att någon bragts om livet i spåret.
Stället där GM ska ha setts ligger till så pass att man kan ta sig till förmodade brottsplatsen betydligt snabbare än BO (titta på kartan).

Vet inte vad jag kan säga mer, har varit i kontakt med uppgiftslämnaren angående detta men inte fått svar, så jag får fortsatt vara lite kryptisk tyvärr.
Tack!

Ja berätta inte mer än nödvändigt om du fått information i förtroende.

Du menar alltså, att GM ska ha spanat in BO vid något tidigare tillfälle (inte samma dag) och sedan bestämt sig för att ge sig på just henne?

Det kan förstås inte uteslutas, men BO sprang väl inte där så ofta, och hur skulle han kunna veta när hon skulle springa nästa gång? Han kan ju inte gärna ha tältat i spåret och spanat dag ut och dag in?

Ska dina antaganden stämma måste väl antingen slumpen vara inblandad? Eller också har de gjort upp om att ses därute i spåret. Men är inte det en högoddsare? Eller kan GM fått höra på omvägar (hur i så fall?) när hon skulle springa?

Edit: BO kan förstås ha haft väldigt regelbundna träningsvanor och då blir det litet annorlunda. Men var det inte undantag snarare än regel att hon tog bilen till Runby?
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2015-09-16 kl. 22:28.
Citera
2015-09-16, 22:34
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Du menar alltså, att GM ska ha spanat in BO vid något tidigare tillfälle (inte samma dag) och sedan bestämt sig för att ge sig på just henne?
Det menar jag inte. Inte heller uppgiftslämnaren, då det handlar om ett stort spår.

Citat:
Det kan förstås inte uteslutas, men BO sprang väl inte där så ofta, och hur skulle han kunna veta när hon skulle springa nästa gång? Han kan ju inte gärna ha tältat i spåret och spanat dag ut och dag in?
Ska dina antaganden stämma måste väl antingen slumpen vara inblandad? Eller också har de gjort upp om att ses därute i spåret. Men är inte det en högoddsare? Eller kan GM fått höra på omvägar (hur i så fall?) när hon skulle springa?
Tror också på slumpen i kombination med att GM kanske tidigare sett BO som hastigast och nu bestämt sig.

Citat:
Edit: BO kan förstås ha haft väldigt regelbundna träningsvanor och då blir det litet annorlunda. Men var det inte undantag snarare än regel att hon tog bilen till Runby?
Detta vet jag ingenting om. Undrade tidigare i tråden om någon hade koll på hur länge hon varit hemma i Upplands Väsby, men fick inget svar. Jag ska erkänna att jag känner mig lite olustig när jag sitter och spekulerar baserat på egentligen ingenting. GM är fast och FUPen kommer ge oss svar, jag vill inte gräva mer i hennes liv med respekt för henne och hennes anhöriga. Dock har detta fall intresserat mig så det kan ibland vara svårt att "hålla sig" från att spekulera.

Edit:
Vill även tillägga att infon inte kommer från någon med insyn i utredningen. Det är alltså ingen idé att ta detta som någon sanning utan det är spekulation baserat på rätt lösa uppgifter.
Senast redigerad av 5549 2015-09-16 kl. 22:36.
Citera
2015-09-16, 22:38
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Tack!

Hon kanske bloggade om vad hon gjort och är på väg?
Citera
2015-09-16, 22:41
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Det menar jag inte. Inte heller uppgiftslämnaren, då det handlar om ett stort spår.

Tror också på slumpen i kombination med att GM kanske tidigare sett BO som hastigast och nu bestämt sig.

Detta vet jag ingenting om. Undrade tidigare i tråden om någon hade koll på hur länge hon varit hemma i Upplands Väsby, men fick inget svar. Jag ska erkänna att jag känner mig lite olustig när jag sitter och spekulerar baserat på egentligen ingenting. GM är fast och FUPen kommer ge oss svar, jag vill inte gräva mer i hennes liv med respekt för henne och hennes anhöriga. Dock har detta fall intresserat mig så det kan ibland vara svårt att "hålla sig" från att spekulera.

Edit:
Vill även tillägga att infon inte kommer från någon med insyn i utredningen. Det är alltså ingen idé att ta detta som någon sanning utan det är spekulation baserat på rätt lösa uppgifter.

Har för mig jag läste i någon tidning att hon varit hemma ett par veckor, inte hela sommarlovet.
Citera
2015-09-16, 22:45
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:

Edit:
Gillar inte heller att spekulera runt brottsoffer. Men nu handlar det väl mer om GM och möjligen kan man lära sig något som kan vara användbart vid framtida fall.
Citera
2015-09-16, 22:52
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Hon kanske bloggade om vad hon gjort och är på väg?
Nej det tror jag inte på.

Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Har för mig jag läste i någon tidning att hon varit hemma ett par veckor, inte hela sommarlovet.
Okej, då skulle mina uppgifter kunna passa in.
Citera
2015-09-16, 22:55
Medlem
5549s avatar
Citat:
Gillar inte heller att spekulera runt brottsoffer. Men nu handlar det väl mer om GM och möjligen kan man lära sig något som kan vara användbart vid framtida fall.
Du har rätt. Det är GM man vill komma in i huvudet på, tyvärr innebär det ibland att man spekulerar i BOs privatliv. Men jag tror inte dom har haft något med varandra att göra överhuvudtaget innan mordet. Annat än att GM kan ha sett BO tidigare, och nu denna sista gång bestämt sig.
Citera
2015-09-17, 14:04
Medlem
Citat:
Tack!

BO bodde och pluggade i Umeå och var bara hemma ett kortare tag.
Citera
2015-09-17, 15:37
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Den.smarta
BO bodde och pluggade i Umeå och var bara hemma ett kortare tag.
Det vet vi. Vet du hur kort tid hon hade varit hemma dock?
Citera
2015-09-17, 15:56
Medlem
..

Citat:
Tack!

Som bekant, för en del här, arbetar jag nätter i Runby och vårt kontor ligger väldigt nära GMS (fd) hem.
I förrgår arbetade jag med en kollega som inte bor i Väsby utan lång ute på landet. Hon befinner sig aldrig i Väsby annars och har således inte haft möjligheten att stöta på GM innan.
När vi arbetade ihop nu så var det första gången sedan gripandet. Hon berättar då, ihop med en annan kollega , hur de stått utanför kontoret en natt, ca en vecka innan mordet. Hon får syn på en kille som står en bit bort (mitt i vardagsnatten) och bara stirrar på dom.
Han försvinner för att återkomma några timmar senare, denna gången ombytt och med huvtröja med huvan uppe. Han promenerar sakta förbi dom och dom upplever honom som väldig konstig och obehaglig. Endast en av dom ser hans ansikte bägge gångerna ( gången han går på är upplyst på nätterna, inte svårt att se ansiktet på någon förbipasserande alltså)

Nu, efter gripandet, visar vi henne bilden på GM. Bingo. Det är samma kille.

Så visst kan han ha rekat innan, på fler ställen än i skogen. Men även där kan han ha sett Ida, en endast gång räckte kanske för att få honom att slå till när han såg henne en andra gång?

Undrar hur länge han rekat? Är han skyldig till något av de andra överfallen i Väsby? Det kommer han ju aldrig erkänna, och varför skulle han egentligen göra det.....
Senast redigerad av thebountyhunter 2015-09-17 kl. 15:59. Anledning: Rättning
Citera
2015-09-17, 16:05
Medlem
5549s avatar
Mycket intressant! Flera saker i din berättelse känns som att dom går hand i hand med andra uppgifter jag har hört. Det verkar som att han kommit och gått hemifrån lite som han velat. Naturligt för en kille i hans ålder, men jag menar att hans mamma kanske inte har haft någon koll på vad han sysslat med under dagarna och kvällar/nätter. Kanske ramlade polletten ner till slut och hon kontaktade polisen.

Har din kollega tipsat polisen om detta? Kan verka onödigt nu, men bättre det än att låta det gå.
Citera
2015-09-17, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thebountyhunter
Som bekant, för en del här, arbetar jag nätter i Runby och vårt kontor ligger väldigt nära GMS (fd) hem.
I förrgår arbetade jag med en kollega som inte bor i Väsby utan lång ute på landet. Hon befinner sig aldrig i Väsby annars och har således inte haft möjligheten att stöta på GM innan.
När vi arbetade ihop nu så var det första gången sedan gripandet. Hon berättar då, ihop med en annan kollega , hur de stått utanför kontoret en natt, ca en vecka innan mordet. Hon får syn på en kille som står en bit bort (mitt i vardagsnatten) och bara stirrar på dom.
Han försvinner för att återkomma några timmar senare, denna gången ombytt och med huvtröja med huvan uppe. Han promenerar sakta förbi dom och dom upplever honom som väldig konstig och obehaglig. Endast en av dom ser hans ansikte bägge gångerna ( gången han går på är upplyst på nätterna, inte svårt att se ansiktet på någon förbipasserande alltså)

Nu, efter gripandet, visar vi henne bilden på GM. Bingo. Det är samma kille.

Så visst kan han ha rekat innan, på fler ställen än i skogen. Men även där kan han ha sett Ida, en endast gång räckte kanske för att få honom att slå till när han såg henne en andra gång?

Undrar hur länge han rekat? Är han skyldig till något av de andra överfallen i Väsby? Det kommer han ju aldrig erkänna, och varför skulle han egentligen göra det.....

Kan väl berätta att jag också stött på GM, men då i spåret vid gymmet då han satt på marken vid en cykel o verkade vara i färd med att dra på sig svarta överdragskläder ovanpå "typ" korta hantverkarbyxor. Hans reaktion på när han vände sig om o fick syn på mig kändes mycket oroväckande o hotande, han avbröt påklädandet omedelbart o rusade upp när han såg mig.
Jag tänker inte gå in närmare på exakt vad som hände men polisen har blivit tipsad om detaljerna.
Tyvärr kan jag inte heller placera det rätt i tiden, men det var antingen ca tre veckor före mordet eller alternativt omkring midsommar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in