2015-12-01, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Du verkar ha missa att CO2 är reaktivt och att större delen inte finns som löst gas utan i jonform HCO3- och CO3--. Du kan gå tillbaka till arbeten av Roger Revelle och Bert Bolin för att se hur den buffringen påverkar hur mycket CO2 haven kan ta upp. (Spoiler: det minskar förmågan med ungefär en faktor 10).
http://www.klimatupplysningen.se/2015/02/02/revellefaktorn-och-havets-karbonatkemi/
Citera
2015-12-01, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorn-Ola
http://www.klimatupplysningen.se/2015/02/02/revellefaktorn-och-havets-karbonatkemi/
Nu har väl Gösta sina egna, opbublicerade idéer som strider mot vad alla kolcykelexperter kommit fram till så hans inlägg bör tas med en stor nypa salt.
Citera
2015-12-02, 05:50
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Då kan du fundera på hur väl den siffran stämmer överens med istidcyklernas variation i temperatur och CO2-halt.

Menar du i absoluta tal eller relativa förändringar?
Min spontana reaktion är att det låter mycket, i jämförelse med
att CO2-halten varierat mellan ca 180 ppm (som minst, under istid)
och ca 300 ppm (som mest, mellan istiderna) de senaste 350 000
åren (eller så).
Med de temeperturvariationer som förevarit hade jag förväntat mig
större variation av CO2-halten…

mvh/Bo
Citera
2015-12-02, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Med de temeperturvariationer som förevarit hade jag förväntat mig
större variation av CO2-halten…
Så uppenbarligen fungerar inte din modell så bra.
Citera
2015-12-02, 14:46
Medlem
Citat:
Nu har väl Gösta sina egna, opbublicerade idéer som strider mot vad alla kolcykelexperter kommit fram till så hans inlägg bör tas med en stor nypa salt.
Nja, det här handlar ju om kritik mot införandet av Revelle-faktorn.
Sedan finns det ju ett flertal kolcykelmodeller där IPCC har fastnat för en som man framhåller som den som bäst överensstämmer med verkligheten. Men den har tydligen brister som går att kritisera.
Citera
2015-12-02, 16:12
Medlem
Citat:
Nja, det här handlar ju om kritik mot införandet av Revelle-faktorn.
En kritik som förefaller sakna all grund. Om den vore korrekt, varför försöker inte Gösta publicera den?

Citat:
Sedan finns det ju ett flertal kolcykelmodeller där IPCC har fastnat för en som man framhåller som den som bäst överensstämmer med verkligheten. Men den har tydligen brister som går att kritisera.
Allt går att kritisera för den som vill. Det är inte detsamma som att det ligger något i kritiken.
Citera
2015-12-03, 12:18
Medlem
Citat:
En kritik som förefaller sakna all grund. Om den vore korrekt, varför försöker inte Gösta publicera den?

Allt går att kritisera för den som vill. Det är inte detsamma som att det ligger något i kritiken.
Jag tycker också att han borde publicera. I princip har han gjort det, men knappast så att han når ut på ett bra sätt.
Om han har rätt eller inte är väl inget som du och jag kan avgöra. Inte klimatologer heller.
Det krävs personer med samma spetskompetens som han själv påstår sig besitta.
Det viktiga är att personer med spetskompetens inom olika vetenskapliga områden som tillämpas inom den tvärvetenskapliga klimatologin granskar de enskilda delarna. Man kan inte begära att klimatologer ska besitta motsvarande spetskompetens.

Det intressanta är att han säger att hans förslag på koldioxidbudget går ihop medan IPCCs förslag inte gör det, det fattas en stor koldioxidsänka. Det behöver förstås inte innebära att den modell som IPCC förespråkar skulle vara fel, det kan ju finnas en stor koldioxidsänka som ännu inte identifierats.
Citera
2015-12-03, 12:48
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Jag tycker också att han borde publicera. I princip har han gjort det, men knappast så att han når ut på ett bra sätt. [...]
Vadå "i princip"??? Har han publicerat något om detta i någon referentgranskad vetenskaplig tidskrift eller inte? Länka tack.
Citera
2015-12-03, 13:12
Medlem
Citat:
Jag tycker också att han borde publicera. I princip har han gjort det, men knappast så att han når ut på ett bra sätt.
Att lägga upp något på en privat hemsida är inte att publicera i vetenskapligt språkbruk.

Citat:
Det krävs personer med samma spetskompetens som han själv påstår sig besitta.
Gösta har ingen spetskompetens på området vad han än må hävda, och de forskare som har det lär inte hört talas om Göstas arbete och skulle knappast ta det på allvar om de gjorde det.
Citat:
Det intressanta är att han säger att hans förslag på koldioxidbudget går ihop medan IPCCs förslag inte gör det, det fattas en stor koldioxidsänka.
Gösta har inget förslag på koldioxidbudget, t ex ignorerar han helt kolflöden på land där vi vet att mycket kol tas upp. Att IPCC får en saknad sänka beror på att de tar upp seriös forskning som försöker utröna alla kolflöden medan Gösta hittat på en enkel ekvation och anpassat parametrarna så den stämmer även om den rent fysikaliskt inte är rimlig. Finns visst en professor Salby som gjort något liknande och av någon lustig anledning har inte heller han publicerat sig.
Citat:
Det behöver förstås inte innebära att den modell som IPCC förespråkar skulle vara fel, det kan ju finnas en stor koldioxidsänka som ännu inte identifierats.
Så stor är den inte vid det här laget. Felet minskar allteftersom man får en mer komplett förståelse av jordens olika biosystem, något Gösta helt ignorerar eftersom allt han bryr sig om är hur mycket CO2 som tas upp av haven.
Citera
2015-12-03, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Vadå "i princip"??? Har han publicerat något om detta i någon referentgranskad vetenskaplig tidskrift eller inte? Länka tack.
Nej, inte någon peer review, vad det nu är värt.
I princip är allt som är publicerat fritt för granskning och kritik.
Citera
2015-12-03, 14:39
Medlem
Citat:
Gösta har ingen spetskompetens på området vad han än må hävda, och de forskare som har det lär inte hört talas om Göstas arbete och skulle knappast ta det på allvar om de gjorde det.
Vilket område avser du nu?
Citera
2015-12-03, 22:11
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Nej, inte någon peer review, vad det nu är värt.
I princip är allt som är publicerat fritt för granskning och kritik.
Referentgranskning är ingen garanti för högkvalitativ forskning men avsaknad av referentgranskning är då fan så mycket sämre och inte värt någonting. Du kan ju t ex publicera dina fantasier på nätet hur lätt som helst, ska vi ta det på lika stort allvar som sådant som granskats av kunnigt folk inom det fält fantasierna rör sig om? Det gör inte jag i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in